Gå til innhold

Innredning av glassveranda

*nora*

Anbefalte innlegg

Vi har en glassveranda, som står helt ubrukt, fyllt opp med masse rot og skrot! Nå vil vi ordne den til, tror vi kan få en fin sitte plass der. Men problemet er at vi ikke helt vet hvordan vi vil ha det!

Det er to kortsider med to store vinduer, og en langside ut fra huset med tre store vinduer. Målene er vel ca 1*1,5 m eller noe sånt. Det er høyt under taket, går opp i en "spiss". På veggene er det stående, ubehandlet panel, og vinduene er ikke foret enda. På langveggen inn mot huset er det ei stor dobbeldør, malt i fargene hvitt og rødt ( :roll: ). Dette er gamle fyllingsdører, med to vinduer over, skikkelig fin dør, må bare få de rette fargene på seg!

På gulvet har vi lyst å ha fliser av noe slag, gjerne a'la skifer e.l. Skal ha varmekabler under. Lurte på å ha en hylle som går over vinduene, til å sette blomster og andre pyntesaker på, da glasskarmene under ikke kan være så brede pga størrelsen på rommet. Har lyst å male panelen, men er usikker på om vi skal velge mørke eller lyse farger. Rommet er ganske bra lys i fra før, og vi har solen inn nesten hele dagen. Gardiner? Verandaen vender ut mot en trafikert vei, og det er endel innsyn pga store vinduer på alle kanter. Dette skal bli et "kose" rom, og vi har lurt på å ha fire manillastoler med deilige puter i, og et rundt(?) bord.

Noen flinke folk som "ser" med engang hvordan dette rommet kan fiksest?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tenkte på Manilla/kurvstoler med en gang jeg begynte å lese jeg. Gjerne med noen gode puter i og bodr i samme stil.

Jeg hadde malt/beiser panelet i en varm farge.. gult kanskje eller ganske lyst og hengt opp noe litt "sommerlig" på veggen (bilder, tallerkener/fat med spansk dekor e.l.) Eller noen veggkrukker til blomster.

Hadde sikkert lagt terrakottafliser på gulvet jeg.. men det er min smak.

I stedet for gardiner hadde jeg kjøpt noen persienner eller noe. Gardiner tar liksom litt for mye plass. Men det er nok smart å ha mulighet til å stenge for innsyn og sterk sol.

Hyllen synes jeg er en god idè.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Lea, du må gjerne komme med flere ideer, liker smaken din :wink:

Hva slags gul farge ser du for deg? En som "viser" litt, eller noe som er tilnærmet hvit, med bare en nyanse gul? Taket, som også er kledd med ubehandlet panel, ville du malt det også? I hvilken farge? Ideen til dekor på veggene likte jeg, ser det liksom for meg, og terakotta fliser er heller kanskje ikke så dumt, litt varmere enn skifer.

Persienner finner en sikkert i samme stil som treverket i møblene, vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser for meg en gulfarge som ikke er altfor lys jeg.. litt mer solgul og ikke pastell-gul. Vanskelig å forklare. Kanskje litt mye med gult tak.. kanskje hvitt? Ser ikke helt for meg hva slags tak det er jeg.. er det litt sånn "utetak" eller er det som vanlig panel i en stue?

Tror jeg hadde valgt hvitt uansett.

Jeg synes terrakotta er flott til sånne rom som er midt mellom ute og inne. De finnes jo i masse nyanser og størrelser også. Dessuten er de billiere enn skifer. Synes personlig at skifer blir litt for mørkt jeg. Men har vel blitt fortalt at jeg er litt snål når det gjelder sånne ting :ler: . Er veldig glad i farger og varme toner. Gjerne litt rustikk innredning.

Hvis du velger terrakottafliser, så er det skikkelig fint med terrakottakrukker og sånt på veggen også.

Så at de hadde trepersienner på tilbud hos IKEA forresten, men aner ikke hvor store de var. Gikk ikke ned til gulvet i alle fall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså en gul farge som synes litt igjen. Jeg har ikke helt sansen for disse helt "duse" fargene, som minner mer om skitten hvit! I dukkehuset til ungene er det en knallfin gulfarge på veggene, kanskje jeg skal sjekke om den passer! Skjønner ikke helt hva du mener med "utetak", men det er vanlig panel i taket. I resten av huset har vi hvitmal "paneltak" (hva kaller man det da :roll: ?), så det kan jo gjerne gå igjen på glassverandaen også.

Vinduene er ikke så store/lange at de går ned til gulvet, men de er "brede", dvs at det er omtrent ikke vegg på de tre veggene som er utmot veien. Har lett febrilsk etter IKEA katalogen de siste dagene, men ikke kul om jeg finner den. Hadde tenkt å se om det fantes ideer der, kanskje de har sånne møbler som vi har sett for oss også.

Er så glad du hjelper meg, jeg er livredd for å gå igang med slike prosjekt "alene", føler meg så innmari usikker! Foreksempel, om jeg nå velger en gul farve på veggene, og hvitt i taket, hva med hylla over vinduene? og foringene og vinduskarmene? Og døre, den er rødmalt i bildet, hvit i rammene, rød uten på der igjen, og karmene rundt er røde ( :ler: skjønte noen den eller?)Skal vi male gult der det er rødt, og la resten være hvitt? Jeg synes ikke gult og rødt går så godt i lag.

Taket, er som nevnt ganske høyt. Har lurt på å henge noe der, for å minske himmelfølelsen. Vet ikke helt om jeg vil ha lampe fra taket, kanskje heller noen fine lampetter på veggen, noen med dust lys til kveldene... Eller vi kunne hatt en slik spotlight skinne, om du skjønner hva jeg mener, men er litt redd den blir for "moderne" til restne, som for meg virker litt rustikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er enig med gigi her tror jeg.

Hvitt tak og hvite dører/hyller/tilbehør er friskt og pent. Men jeg synes at det krever en litt sterk gulfarge ikke dus og nesten hvit. Men akkurat der tenker vi nok likt..

Jeg synes at det er koselig med vegglamper i sånne "nesten-ute" rom jeg. Gjerne noen som er utelamper i utganspunktet. I hvitt kanskje?

Bambus-gardinene er fine til slike rom. Ikke alle er like begeistret for disse da, men jeg synes at de gjør rommet mer "eksotisk" enn vanlige persienner. En smaksak.

Du kan jo ta en titt på www.ikea.no og titte der. De har faktisk ganske mye på sidene sine.

For å dempe takhøyden, så ville jeg ikke gjort noe ut av taket. En lampe e.l. gjør det bare høyere, om den ikke er veldig stor og henger lavt da. Du kan jo se på mulighetene for å lage noen enkle bjelker der da, i vanlig takhøyde liksom. Men det er kanskje et litt større prosjekt. Heng heller opp hyller på veggen, slik du har tenkt, da blir dette et "liksomtak" som demper litt.

Fikk skikkelig lyst på innglasset veranda nå jeg... og vårsol i tillegg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange gode ideer! Kommer nok til å benytte meg av det meste tror jeg... Synes ideen med bjelker i taket for å senke det litt var bra! Men det er som du sier, Lea, litt omfattende. Skal spørre mannen min, om han gidder :wink:

Nå er iallefall ideene på plass, nå gjelder det bare å få fingen ut å gjøre det! :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...