Thale Skrevet 4. juli 2007 #1 Del Skrevet 4. juli 2007 Jeg har funnet ut at jeg vil bli jurist. Etter tilsammen 4 år med allmenn har jeg funnet ut at jeg vil skaffe meg en god utdannelse. Jeg har fundert lenge på dette og ettersom jeg ikke er flink i verken økonomi eller matte og har hørt at psykologi er veldig krevende har jeg bestemt meg for at juss er den rette veien å gå. Jeg bor i trondheim, noe som er litt dumt ettersom det er i Oslo, Bergen eller Tromsø man kan studere jus. Har hørt noe om folkeuniversitetet i trondheim, men er skeptisk på om man kan ta hele utdannelsen der eller om det bare er forkurs det er snakk om. Noen som vet? Når det gjelder universieter i andre byer aner jeg ikke noe om karakterkrav o.l Hadde vært fint om noen med peiling kan gi meg litt info om studiet å hele pakka generelt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. juli 2007 #2 Del Skrevet 4. juli 2007 Hvorfor oppretter ikke universitetet i Trondhjem et jusstudium? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thale Skrevet 4. juli 2007 Forfatter #3 Del Skrevet 4. juli 2007 Hvorfor oppretter ikke universitetet i Trondhjem et jusstudium? Aner ikke, men det hadde definitivt vært noe! Tanken på å flytte fra hjembyen i mange år frister jo ikke, men sånn er det jo for de aller fleste studenter desverre. Å få bo hjemme for å slippe unna en haug av utgifter er jo ideelt, men er jo et fåtall som har det sånn. Føler at Trondheim er en ingeniør by jeg. Uheldig for de av oss som bor her som er blank på tall og desimaler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. juli 2007 #4 Del Skrevet 4. juli 2007 Det er stor forskjell på jusstudier i Oslo og Bergen iallfall. I Bergen får du tett oppfølging, med flere eksamener underveis i semesteret. I Oslo, der jeg går, er det mye mindre undervisning og innleveringer. Jeg tror man blir veldig god oppgaveteknisk av å gå i Bergen, men mer selvstendig av studiet i Oslo. Miljøet i Oslo er ikke så mye å skryte av i forhold til de to andre byene. Du får dine venner og din gjeng, og så møter du folk i forbindelse med arrangementer o.l. Ellers blir du bare sett rart på hvis du prøver å bli kjent med noen, eller hilser på folk du går på kurs med Tromsø vet jeg ikke hvordan er, men det er vel endel færre studenter? Uansett så vil jeg anbefale deg å studere jus! Jeg er ferdig med det tredje året nå, og det er skikkelig spennende! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thale Skrevet 5. juli 2007 Forfatter #5 Del Skrevet 5. juli 2007 Det er stor forskjell på jusstudier i Oslo og Bergen iallfall. I Bergen får du tett oppfølging, med flere eksamener underveis i semesteret. I Oslo, der jeg går, er det mye mindre undervisning og innleveringer. Jeg tror man blir veldig god oppgaveteknisk av å gå i Bergen, men mer selvstendig av studiet i Oslo. Miljøet i Oslo er ikke så mye å skryte av i forhold til de to andre byene. Du får dine venner og din gjeng, og så møter du folk i forbindelse med arrangementer o.l. Ellers blir du bare sett rart på hvis du prøver å bli kjent med noen, eller hilser på folk du går på kurs med Tromsø vet jeg ikke hvordan er, men det er vel endel færre studenter? Uansett så vil jeg anbefale deg å studere jus! Jeg er ferdig med det tredje året nå, og det er skikkelig spennende! Jeg foretrekker å studere i Bergen eller Tromsø framfor i Oslo. For det første er det svindyrt i Oslo, så var jeg innom nettsiden hvor jeg så at poenggrensen ved siste opptak, primærvitnemålet var på 60,0 men innebærer det at man MÅ ha så høyt snitt for å i det hele tatt komme inn? Eller kan man klare seg med feks 58,0 å likevel få komme inn?? I Bergen og Trømsø er det ikke fullt så høyt. Men kan noen fortelle meg hva som er forskjellen på primærvitnemål og ordinær kvote?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 5. juli 2007 #6 Del Skrevet 5. juli 2007 (endret) Primærvitnemålet kan er ditt originale vitnemål som kan brukes til fylte 21. Ordinærkvoten er for alle oss andre. Vi får lov å ta med forbedringer m.m. Se her: http://info.samordnaopptak.no/soeking_og_o...r/dokumentasjon Endret 5. juli 2007 av Saeria Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Ally_* Skrevet 6. juli 2007 #7 Del Skrevet 6. juli 2007 Jeg stusser litt over at du velger juss fremfor psykologi fordi sistnevnte er så krevende. Jussen er veldig krevende den også, og du vil antakelig ikke oppleve større karakterjag noe annet sted som på jussen. Men ok - jussen er en veldig bra utdannelse - godt valg Gir store muligheter for mange forskjellig typer jobber innen all verdens bransjer. Det er stor forskjell på jusstudier i Oslo og Bergen iallfall. I Bergen får du tett oppfølging, med flere eksamener underveis i semesteret. I Oslo, der jeg går, er det mye mindre undervisning og innleveringer. Dette er ikke helt riktig, synes jeg. Studiet i Bergen er ganske masete. Fagene går over så kort tid at du ikke rekker å bli skikkelig moden i faget (og jus er et modningsfag!). Og man går med konstant eksamenspress, ettersom det er eksamen 2-3 ganger hvert semester med halvannen måneds mellomrom. Og den "tette oppfølgningen" er så som så... Jeg studerte i Bergen og gikk på den tradisjonelle ordningen. Men underviste mye på den nye ordningen, og fikk veldig følelsen av et "hesblesende" studium. Og studentene mine fikk aldri den dype forståelsen for fagene eller sammenhengen mellom fagene. Og det er ganske viktig i "jusverdenen". Men uansett - man blir nok en god jurist fra Bergen nå også. Miljøet i Oslo er ikke så mye å skryte av i forhold til de to andre byene. Du får dine venner og din gjeng, og så møter du folk i forbindelse med arrangementer o.l. Ellers blir du bare sett rart på hvis du prøver å bli kjent med noen, eller hilser på folk du går på kurs med Studiemiljøet i Bergen er i hvert fall kjempetopp!! Det anbefales på det varmeste Jeg tror Tromsø også skal ha et veldig bra studiemiljø. Jeg tror kanskje du kan ta de første par årene i Trondheim. Man kunne det før, i hvert fall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå