Gå til innhold

interesse før visning?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Vi har funnet en eiendom vi liker, men visning er ikke før om noen uker. På en måte kunne jeg tenkt meg å høre med megler om andre iteressenter, og å si fra at vi er interessert, men jeg lurer på om det er dumt å virke interessert så tidlig? Om det vil kunne føre til at megler/selger prøver å presse prisen litt, f eks?

Er helt grønn på dette!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En interesse behøver ikke bety noe som helst for en budrunde. Så det hadde jeg ikke brydd meg så mye om.

Når det gjelder visninger vil det jo ikke være mulig å gi bud med frist før 24 timer etter siste visning, så spørsmålet er jo om hva du ønsker å oppnå ved å kontakte megler? Hvis du ikke ønsker visning før visningene, så tror jeg ikke at jeg hadde giddet å si fra at man var interessert.

Skrevet
En interesse behøver ikke bety noe som helst for en budrunde. Så det hadde jeg ikke brydd meg så mye om.

Når det gjelder visninger vil det jo ikke være mulig å gi bud med frist før 24 timer etter siste visning, så spørsmålet er jo om hva du ønsker å oppnå ved å kontakte megler? Hvis du ikke ønsker visning før visningene, så tror jeg ikke at jeg hadde giddet å si fra at man var interessert.

Det er fullt mulig å gi bud før 24 timer etter siste visning. Megler er forhindret fra å videreformidle bud til selgeren dersom de har en budfrist som er kortere enn 24 timer etter siste annonserte visning. Interessenter kan imidlertid godt gi bud direkte til selger med kortere frist enn 24 timer. Boliger kan derfor fremdeles selges før første visning, men budet kan som sagt ikke gå via megler.

Gjest Gjest_trådstarter_*
Skrevet

Takk for svar - nei, egentlig ville det nok vært for å stille spørsmål om ting som ikke står i prospektet (som også er forsinket..), men jeg tror vi smører oss med tålmodighet så lenge.

Om man ønsker å legge inn bud før visning - må man gå direkte om selger, da?

Gjest vimselot
Skrevet (endret)

Du må gi bud via megler om en megler er satt til å selge eiendommen. Men du kan oppgi som grunn at du/dere er interessert i flere eiendommer og at dere derfor ønsker en visning før den offisielle visningen. Noe mer trenger du ikke forklare, men du kan spørre om det er mulig.

Vet ikke hvor lurt det er, det kommer an på markedet dere tenker kjøpe. Har dere tenkt å by under takst, så ikke by før den offisielle visningen uansett om dere virker intererssert i å se huset før dette.

Vær nøye med å virke misfornøyd...

Nå snakker jeg kun til ts. og ikke til selger. Men den eneste grunne jeg kan se som ok, er at dere må si at dere tenker på andre eiendommer, evt. et annet sted også (hvis det er et lite lokalsamfunn)

Det er vel en takst allerede? Eller er det bare en eiendom dere vet kommer til å bli lagt ut for salg?

Det presser ikke prisen opp, det dere er villige til å betale og kan betale avgjør ikke hva stedet går for.

Er det en landbrukseiendom, med tilhørende konsesjon, så sett dere litt inn i regler. Det er som regel landbrukskontoret i kommunen som bestemmer om eiendommen da kan selges til en "høy" pris, og mange har svidd seg på det, dvs. at de som har satt inn et høyt bud, har fått eiendommen, men de har ikke behøvd å betale, fordi kommunen har satt seg i mot, og på den måten har de skviset unna andre budgivere og fått det til billigere pris. Vet bare om ett slikt eksempel, men det er sikkert flere.

Lykke til.

Endret av vimselot
Gjest vimselot
Skrevet (endret)

Jeg sa kanskje noe dumt, men det har vært tilfeller av dette, som jeg kaller svindel, så kontakt landbrukskontoret om det er konsesjon på eiendommen og den går til langt over takst. Ikke sett inn et bud selv annet enn hva dere er villige til å betale, og satse på at dere får noe tilbake. De forskjellige kommunene oppererer ulikt. Men følg med på om en eiendom med konsesjon går til langt over takst.

Endret av vimselot
Skrevet
Takk for svar - nei, egentlig ville det nok vært for å stille spørsmål om ting som ikke står i prospektet (som også er forsinket..), men jeg tror vi smører oss med tålmodighet så lenge.

Om man ønsker å legge inn bud før visning - må man gå direkte om selger, da?

Du kan godt legge inn budet via megler selv om du legger inn bud før visning. Men hvis du ønsker å sette en budfrist som er mindre enn 24 timer etter siste visning, må du gi budet direkte til selgeren. Dette fordi megler ikke kan gi opplysninger til selger om bud som har en kortere frist enn 24 timer etter visning. Selger selv derimot står helt fritt til å akseptere bud som har en kortere frist enn 24 timer. Men selgeren kan ikke be megler om å kontakte andre interessenter for å evt. få inn andre bud. Megler kan altså ikke bidra til at det blir en budrunde. Derfor vil nok mange selgere ikke akseptere bud som kommer inn får visning, men drar du til med en bra pris kan du jo være heldig!

Det er ikke riktig at bud må legge inn via megler dersom selger benytter megler. Jeg kjenner mange som har kjøpt og solgt ved å gå direkte på selgeren også etter at 24 timers regelen kom. Gjør et søk på 24 timers reglen så finner du mange artikler om boliger som fremdeles går før første visning.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg sa kanskje noe dumt, men det har vært tilfeller av dette, som jeg kaller svindel, så kontakt landbrukskontoret om det er konsesjon på eiendommen og den går til langt over takst. Ikke sett inn et bud selv annet enn hva dere er villige til å betale, og satse på at dere får noe tilbake. De forskjellige kommunene oppererer ulikt. Men følg med på om en eiendom med konsesjon går til langt over takst.

Det er faktisk litt interessant - eiendommen er LNF-regulert, men det er ikke virksomhet der, hverken landbruk eller næring. Vil det ha noe å si? Det er vel ikke konsesjon så vidt jeg kan se.,

Takk for svar lotten også :)

Gjest Frysepulver
Skrevet
Det er faktisk litt interessant - eiendommen er LNF-regulert, men det er ikke virksomhet der, hverken landbruk eller næring. Vil det ha noe å si? Det er vel ikke konsesjon så vidt jeg kan se.,

Takk for svar lotten også :)

LNF er jo ikke alltid så ålreit. Jeg bor på en slik eiendom og kommunen er alt annet enn enkle å ha med å gjøre nå som vi ønsker å omregulere noe til boligformål og bygge flere hus her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...