Gå til innhold

Utgått på dato i butikk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor står varer som er gått ut på dato fortsatt ute i butikken? Jeg tenker ikke på å sjekke, og det hjelper jo ikke når jeg oppdager det hjemme etterpå.

Kjøpte meg en juice på deli de luca i stad og gledet meg skikkelig til å drikke den. Helte opp i glasset og ante fred og ingen fare, helt til det plutselig er en klump som detter ut av flasken og ned i glasset. Sjekker datoen, og den gikk ut for noen dager siden!

Klem? :tristbla::sjenert:

Gjest Bellatrix
Skrevet

Jeg har lest at de ikke har lov til å selge varer som er gått ut på dato, men ser det skjer stadig vekk. Fryktelig irriterende når man oppdager det for sent. Vil tro du kan få ny eller pengene igjen om du har kvitteringen og emballasjen.

Skrevet

Usj. Tenk om du hadde drukket rett fra kartongen? Mange gjør jo det. Så der hadde du jo faktisk hell i uhell.

Butikkene/kioskene gidder vel ikke å gå rundt å sjekke datostemplinger. (Latskapen har jo gjort at Kiwi har innført "finner du utgåtte varer, får du varen gratis.;) )

Gjest Gjest
Skrevet

:klem:

Dette skyldes dårlige rutiner hos butikken. Mange butikkeiere er ikke opptatt av dette, og varer som det ikke går så mye av kan stå ute i hyllene i ukevis før en kunde oppdager det og gjør dem oppmerksomme på det.

Ta med jusen tilbake og klag - eller ta en telefon om det ikke passer å dra innom med det første.

Skrevet (endret)

.

Endret av Miros
Gjest Ballerina
Skrevet

Dette skal jo ikke skje i en butikk! Vi har rutiner på dette en gang i uken når vi får varer - og ellers når man har tid for å gå rundt og rydde i hyller. Finner man noe som er utgått på dato så tar man det bort! ...men selvfølgelig, det er ikke alltid like lett... :sjenert: Men det er nok bare å gå til det stedet du kjøpte den og forklare hva som har skjedd. Om du ikke får pengene igjen, så får du nok en ny - som ikke er utgått på dato (det er man pliktet til å gjøre - iallfall så lenge kunden har kvittering (eller kan vise med en utskrift fra nettbank at det er kjøpt og betalt)

Skrevet
Jeg har lest at de ikke har lov til å selge varer som er gått ut på dato, men ser det skjer stadig vekk. Fryktelig irriterende når man oppdager det for sent. Vil tro du kan få ny eller pengene igjen om du har kvitteringen og emballasjen.

De har lov å selge det hvis det er merket at det er gått ut. Slik at forbrukeren ikke er lurt.

Er man uheldig å kjøper noe som er utgått, så er det bare å ta med kvitteringen og bytte varen.

En annen ting er at man ikke skal forvente at man får en vare til redusert pris selv om den har gått ut på dato.

Gjest Bellatrix
Skrevet
De har lov å selge det hvis det er merket at det er gått ut. Slik at forbrukeren ikke er lurt.

Jeg leste et sted at det ikke var lov, det heller.

Skrevet

Det er lov til å selge varer gått ut på dato med best før stemplig.. Men det ikke lov til å selge varer som står holdbar til på, etter de er gått ut på dato..

Skrevet

Tusen takk for gode klemmer og ord! :klem:

Hadde en litt tøff dag i går, og den juicen ble liksom dråpen, teit, men sant.. :sjenert:

Jeg har ikke kvitteringen, tror jeg bare må bli flinkere til å sjekke sånt i forkant!

:)

Skrevet

Feil kan skje. På rutinelistene våre har vi å sjekke dato på varer, men det hender at det glemmes, man ikke rekker det osv. Ingen butikker selger utgåtte varer med vilje. Går du tilbake med kvittering får du pengene tilbake eller et nytt produkt. Har du ikke kvittering kan du jo sende en mail til kjeden.

Skrevet

Jeg ville prøvd å gå tilbake uansett jeg. Gjort det selv, for jeg tenker jo ikke på å ta var på alle kviteringer, og det har gått helt fint det!

Ikke greit å ikke har en bra dag :klem:

Skrevet

Hei

Ja, jeg har sett at noen butikker er sløve med dette. Det er egentlig genialt av Kiwi og gjøre det slik som de gjør (man får det vel gratis dersom det er gått ut på dato)...da får man kundene til å utføre denne jobben :-) Jeg handler mest på Ultra her i Stavanger og det ser ut som de stadig vekk har kontroller på kveldstid for å sjekke varene og kaste ut det som har gått ut på dato...for det er få ting som er mer irriterende som å komme hjem å finne ut at en av ingrediensene er dårlige fordi den er gått ut på dato.

Gjest Catwoman
Skrevet

Det er en grei huskeregel å alltid sjekke datoer på varer man kjøper. Selv om butikkene selvfølgelig skal ta ut datovarer, er det alltids noen ting som glipper.

Skrevet
Det er lov til å selge varer gått ut på dato med best før stemplig.. Men det ikke lov til å selge varer som står holdbar til på, etter de er gått ut på dato..

Ferskvarer med "holdbar til" har de ikke engang lov til å gi bort etter at den er utgått på dato. Men varer med "best før" kan de selge til red. pris.

Skrevet
Hei

Ja, jeg har sett at noen butikker er sløve med dette. Det er egentlig genialt av Kiwi og gjøre det slik som de gjør (man får det vel gratis dersom det er gått ut på dato)...da får man kundene til å utføre denne jobben :-) Jeg handler mest på Ultra her i Stavanger og det ser ut som de stadig vekk har kontroller på kveldstid for å sjekke varene og kaste ut det som har gått ut på dato...for det er få ting som er mer irriterende som å komme hjem å finne ut at en av ingrediensene er dårlige fordi den er gått ut på dato.

Hei!

Det du skriver her er ikke riktig.. Jobber selv i KIWI, og for det første gir vi ikke bort mat som har gått ut på dato! Vi gir vekk varer som går ut idag eller i morgen.. Varer som har gått ut allerede, blir erstattet med en ny, eller pengene!

Og vi får på ingen måte kundene våre til å gjøre jobben! Hele poenget med garantien er at kundene skal føle seg trygge på at det de kjøper har ok dato.. Derfor har vi datoskjekk på alle kjølevarer hver eneste dag! I tillegg til et eget system på tørrvarer! Det er et nederlag for oss dersom kundene finner datovarer.. Og ja, KIWI tjener grovt på denne garantien.. Trygghet:)

Skrevet
Ferskvarer med "holdbar til" har de ikke engang lov til å gi bort etter at den er utgått på dato. Men varer med "best før" kan de selge til red. pris.

:ler: Jeg har en fransk venninne som omtrent har stått og grått foran ostedisken når hun ikke har fått lov til å kjøpe ost som har gått ut på dato. "Hvorfor får jeg ikke kjøpe osten? Det er jo nå den er god! Kan du ikke bare gi den til meg på siden her så ingen ser det? Late som den er nyere? SKAL DU KASTE OSTEN!!??? NEEIII!! Snille deg, la meg få den... :grine: "

Skrevet (endret)

.

Endret av Miros
Skrevet
:ler: Jeg har en fransk venninne som omtrent har stått og grått foran ostedisken når hun ikke har fått lov til å kjøpe ost som har gått ut på dato. "Hvorfor får jeg ikke kjøpe osten? Det er jo nå den er god! Kan du ikke bare gi den til meg på siden her så ingen ser det? Late som den er nyere? SKAL DU KASTE OSTEN!!??? NEEIII!! Snille deg, la meg få den... :grine: "

Dette har jeg gjort også :ler: Det er jo utrolig dustete at man kaster varen når den er på sitt beste! ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...