Gjest Gjesta Skrevet 4. juli 2007 #1 Skrevet 4. juli 2007 Jeg prøver å finne oppskrift på sveler, og det er mangt å velge i. så jeg har et par spørsmål.. Kefir og kulturmelk - er det noen forskjell eller er det et fett hva man bruker? Natron og hjortesalt. De fleste oppskriftene inneholder begge deler, men mengden varierer! Til en oppskrift med 1 liter surmelk varierer det fra 1/2 ts av hver til 2-3 ts av hver.. Hva gjør egentlig natron og hjortesalt? Jeg tenker jeg tar en toppet ts av hver jeg, høres det rimelig ut?? Elsker sveler, så tenkte det var på tide å prøve å lage selv! :o)
Gjest Gjest Skrevet 5. juli 2007 #2 Skrevet 5. juli 2007 http://www.adressa.no/tema/villeveier/article359474.ece Som regel kan man ikke gjøre så mye galt når man lager sveler, det blir alltid godt. MRF-svelene er fantastiske, så her er en link til oppskriften. Jeg pleier å bruke lik mengde natron og hornsalt. Kefir og kulturmelk kan begge brukes.
Gjest Gjest_Anonym_* Skrevet 12. oktober 2007 #3 Skrevet 12. oktober 2007 Veeeldig gode lapper/sveler: 3 egg ca 1,5 dl sukker (smak deg litt fram) 1 l kulturmelk 1/2 boks rømme 2 ts natron ca. 8 dl hvetemel
Gjest Elize Skrevet 12. oktober 2007 #4 Skrevet 12. oktober 2007 Er det mulig å lage sveler uten kefir, med vanlig melk? Noen som har en oppskrift?
Gjest Emera Skrevet 12. oktober 2007 #5 Skrevet 12. oktober 2007 Jada, det går an det. Men de får ikke den karakteristiske svelesmaken og konsistensen uten sur melk. Blir mer som vafler stekt på panne. Og de kalles vel helst lapper. Her er en oppskrift. Siden jeg har en datter med melkeintoleranse lager jeg vafler og sveler uten melk. I sveler skal det jo være natron og hornsalt. Disse fungerer best sammen med noe surt, og jeg bruker å ha et par teskjeer husholdningseddik i røra. Det blir ganske bra.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå