Gå til innhold

"Krever Grandiosaen sunnere"

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Denne artikkelen havder at ferdigmat som Grandiosa må få grov bunn for å redde nordmenn fra et dårlig kosthold. (Satt litt på spissen)

Er vi virkelig så dårlige til å lage mat? Klarer vi virkelig ikke å lage sunn mat i full fart etter jobben? Tyr virkelig så mange til slike ferdigprodukter mandag til fredag?

Hva synes dere om forslaget?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Denne artikkelen havder at ferdigmat som Grandiosa må få grov bunn for å redde nordmenn fra et dårlig kosthold. (Satt litt på spissen)

Er vi virkelig så dårlige til å lage mat? Klarer vi virkelig ikke å lage sunn mat i full fart etter jobben? Tyr virkelig så mange til slike ferdigprodukter mandag til fredag?

Hva synes dere om forslaget?

ikke at jeg noengang spiser grandiosa, og synes ik nødvendigvis det er vanskelig å finne sunnere valg en grandissen selv om jeg altså er av disse håpløse som ikke gidder lage sunn mat fra bunnen i full fart etter jobb.

Men når man da først ser at mange spiser slik mat, så ser jeg ikke noe i veien med at man også kan gjøre ferdigmaten sunnere.

skulle gjerne sett at det var større vekt på sunn ferdig eller halvferdig mat jeg, da jeg KAN lage mat, jeg bare vil helst slippe å bruke tid på det da jeg ikke synes det er noe stas.

Skrevet
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=149382

Det går an å spise sunt og raskt.

Ja, men det måtte altså allergi til for at de skulle bli "tvunget" til å gjøre det. Sånn er det nok for veldig mange, de vet at det burde lage sunn mat, og at noen "supermennesker" får det til uten å bruke så lang tid, men derifra og til å lære seg noe nytt på kjøkkenet en tirsdag etter jobb er veien ikke akkurat kort.

Jeg er veldig glad i å lage mat, og har etterhvert lært meg å lage gode måltider fra bunnen av, som både har sunne ingredienser og tar kort tid. Men jeg tror ærlig og oppriktig at dette er et produkt av min store matinteresse, og at jeg ikke hadde gjort det samme om jeg var halvparten så matinteressert som det jeg er.

Jeg tror sunnere ferdigmat hadde vært en bra ting, men jeg er ikke for et påbud om det. Derimot kan man kanskje "premiere" sunne alternativer med en eller annen slags merkeordning?

Skrevet

Kort oppsummert, ja. Veldig mange er dårlige til å lage mat, vet lite om råvarer og næring generelt. Det er en grunn til at halvfabrikata og ferdigmat er så popluært, men det er nødvendigvis ikke fordi at det er sunt og godt... Selv om det sikkert hadde gjort seg med noen flere sunnere ferdigmatalternativer, så kan man kanskje ikke dytte ansvaret for folks dårlige kosthold over på produsentene heller?

Selv elsker jeg å lage mat og bruker mye tid på mat, så jeg har lite problemer med å lage sunt, godt, kjapt og billig i hverdagen. I likhet med Fakse er nok den personlige interessen hovedårsaken til dette, for hvor skal man ellers lære? Jeg tror nok at det hadde vært et godt helsetiltak å prioritere ernæring/skolekjøkken mer i skolen, gjerne fra første klasse.

Skrevet

og det er jo råflott at flere av dere synes det er så enkelt og kjapt å lage sunn, raskt mat fra bunnen, men saken er vel at det ikke er dere som da er "problemet", tror dere?

Jeg synes IKKE det er gøy å lage mat, jeg kan det, men gjør det helst ikke rett og slett fordi jeg hater å bruke tid på det.

og selv om det helt klart ikke er noen vits i å legge ansvaret over på matprodusentene, så hadde det kanskje vært en ide å prøve å oppnå flere sunne alternativer også for de av oss som ikke synes det er spesiellt festlig å lage mat, om vi kan det eller i.

krav er drøyt synes jeg, men å jobbe for å få OGSÅ sunne alternativer, tror jeg hadde vært ett stort pluss.

Jeg vet ihvertfall at jeg og flere jeg kjenner ville valgt det sunne alternativet, om det var. (stort sett gjør jeg det allerede, som å velge frosne wokgrønnsaker istedenfor pizza)

Skrevet
og det er jo råflott at flere av dere synes det er så enkelt og kjapt å lage sunn, raskt mat fra bunnen, men saken er vel at det ikke er dere som da er "problemet", tror dere?

Jeg synes IKKE det er gøy å lage mat, jeg kan det, men gjør det helst ikke rett og slett fordi jeg hater å bruke tid på det.

Det virker nesten som om du tar det ille opp? Mitt poeng var i alle fall å påpeke nettopp det du sier her, at det er kanskje de som "må" og de som har spesielle interesser for det som lager sunn og rask mat fra bunnen av i hverdagen, og at man dermed ikke kan tro at selv om noen får det til så får alle det til. Slik jeg leser det du sikriver så er i alle fall jeg helt enig med deg :)

Skrevet

Jeg spiser ikke grandiosa, for det første fordi jeg synes det er vondt, og for det andre fordi jeg ikke spiser kjøtt, men jeg er med på ideen om å gjøre ferdigmat sunnere!

Jeg lager stort sett mat fra scratch og liker det veldig godt, men noen ganger er jeg så skutt at jeg trenger noe som kan hives inn i ovnen uten oppsyn og bli ferdig på 10 min og ikke krever oppvask. Jeg er veldig takknemlig for hel- og halvfabrikata! Selvfølgelig foretrekker jeg en hjemmelaget salat med alt jeg liker best, men hvis mannen er borte og jeg er sliten, kjøper jeg gjerne salat på pose.

Jeg skulle gjerne likt at fersk, ferdigpasta også kom med speltmel! De ytterst få gangene vi bestiller fra peppes feks, er det med speltbunn. Jeg hadde syntes det var kjempeflott om frysepizzaene også kom med speltbunn!

Om det er grove bunner det er snakk om, bør de lage begge deler, for det første, smaker det ganske annerledes, og for det andre blir man faktisk nødt til å velge bort ferdigmat hvis man får i seg for mye fiber, noe som egentlig er ganske fort gjort i et såpass matopplyst samfunn vi lever i nå.

Skrevet
Det virker nesten som om du tar det ille opp? Mitt poeng var i alle fall å påpeke nettopp det du sier her, at det er kanskje de som "må" og de som har spesielle interesser for det som lager sunn og rask mat fra bunnen av i hverdagen, og at man dermed ikke kan tro at selv om noen får det til så får alle det til. Slik jeg leser det du sikriver så er i alle fall jeg helt enig med deg :)

nja, tar det vel ikke egentlig ille opp, men må si at når man selv vet at man ikke er blant de som spiser mye ferdigmat, så er det vel greit å se at de som da faktisk GJØR det, gjør det.

eller no.. *flirer*

og man trenger faktisk heller ikke være dårlig til å lage mat, selv om man ikke liker det, å velge ferdigmat trenger ikke si noe om hvor god man er til å kokkelere, men som flere av dere er inne på så har nok interessen mye å si ja.

Skrevet

Hovedproblemet slik jeg ser det er at den ferdigmaten man får kjøpt i Norge stort sett er usunn, og jeg tror ikke at det å gjøre bunnen på Grandiosa grovere vil utgjøre en så stor forskjell at det monner noe særlig.

I andre land er det fullt mulig å spise ferdigmat hver dag i et helt år og fremdeles ha et balansert og sunt kosthold med mat som smaker godt. I England er f.eks. dette noe mange supermarkedkjeder satser på. Man får kjøpt poser med ferdigvasket babysalatblanding, og man får kjøpt ferdige måltider som deres egne kokker har laget fra scratch av friske råvarer av god kvalitet, helt uten tilsetningsstoffer og med lavt saltinnhold.

Det er fryktelig synd at de som enten ikke kan eller orker å lage mat selv skal måtte kjøpe de elendige produktene man blir henvist til her i landet. Jeg kjøper aldri slikt - hvis jeg er for sliten til å lage mat en dag lager jeg heller en omelett eller kjøper takeaway-mat. Hvis jeg hadde bodd i England derimot tror jeg det ville stått ferdigmat på menyen av og til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...