Gå til innhold

Sur lukt i overmadrass

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hei.

Har letet endel på nettet, men ikke funnet no svar så jeg prøver meg her.

Jeg er, i perioder, plaget av endel nattesvette. Dette fører til hyppige skift på sengetøyet, men...jeg har en 6cm tykk overmadrass i skumgummi, 4 år gammel (Svane) som nå lukter surt. Etter en natt med svette så kjenner jeg lukta. Dette er veldig plagsomt. Trekket på overmadrassen har jeg sjekket, den kan vaskes. Da den er såpass stor 180x200cm og ikke kan deles i to må denne vaskes på renseri, ca 350,-. Mange har erfaring med at trekket krymper og den er vanskelig å få på madrassen igjen. Og dersom jeg vasker trekket, vil det egentlig hjelpe så mye når madrassen fremdeles lukter. Renseriet kunne ikke hjelpe meg med skumgummimadrassen, bare trekket. Noen som har noen gode råd for hva jeg kan gjøre?

Skrevet

Det enkleste er nok bare å kjøpe en ny overmadrass.

men skal du ha en fra svane da så kan det jo hende at det koster mer enn det er verdt for deg

Skrevet

Du kan ikke prøve med noe møbelrens eller noe, da? Jeg har ikke anelse om det virker, altså, men det bare slo meg...

Skrevet

Kjenner du noen som har Rainbow støvsuger? De kan brukes til å rense madrasser også, kjempepraktiske.. Jeg har gjort det med overmadrassen som sønnen min tisset på, ble god som ny.

Skrevet

Jeg hadde bestemt meg for å kjøpe ny, derfor gjorde jeg et siste forsøk på å få den ren:

Tok den med ut på terassen, tømte over lunkent vann med litt vaskemiddel i, og spylte den med hageslangen. Satte den så den fikk renne godt av og tørke raskt i solveggen.

Den ble omtrent "som ny".

Skrevet

Nå sier de jo at en overmadrass bør byttes hvert 5 år, så kanskje det nærmer seg tid for bytte uansett?

Skrevet

Takk for mange fine råd. Jeg kjenner ingen som har sånn støvsuger som ble foreslått. Kunne prøvd vasketipset her, men madrassen er stor og vanskelig å håndtere, men kanskje jeg prøver det allikevel før jeg evt kjøper ny, bare solen titter frem igjen. Jeg tenkte også det at mest sannsynlig var det lurest å kjøpe ny, må ikke ha en dyr svane. Blir det ny så vurderer jeg nok rimeligere alternativer.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg vasket faktisk trekket til overmadrassen min selv i dag. Sto på at det kunne vaskes på 60 grader. Jeg vasket i maskinen. Fikk trekket på, var litt vanskelig men ikke noe stort problem. La det på mens det var vått, lettere å få det på da.

Skrevet
Takk for mange fine råd. Jeg kjenner ingen som har sånn støvsuger som ble foreslått. Kunne prøvd vasketipset her, men madrassen er stor og vanskelig å håndtere, men kanskje jeg prøver det allikevel før jeg evt kjøper ny, bare solen titter frem igjen. Jeg tenkte også det at mest sannsynlig var det lurest å kjøpe ny, må ikke ha en dyr svane. Blir det ny så vurderer jeg nok rimeligere alternativer.

Det finnes gode overmadrasser både på Jysk og Ikea

Gjest Lady M
Skrevet

Det er mye styr å vaske en skumgummimadrass, men en overmadrass går faktisk nedi badekaret. Vet om ei som gjorde det, hun vaska beina og tråkket rundt på den, både med såpevann og etterpå skyllevann. Den ble ren.

Jeg er litt lat av meg, så jeg bruker alltid madrassbeskytter oppå overmadrassen. Den tar jeg av og rister ute med jevne mellomrom. Da kan man se sengemidden fly som hvitt pulver med vinden....

Den vaskes også når det trengs. Jysk har gode madrassbeskyttere (tror faktisk de kaller det også for overmadrass) som har bomullstrekk som tåler vask etter vask.

Gjest Gjest_minimi_*
Skrevet

Du burde heller bruke litt mer penger på en madrass som puster bedre enn skumplast. som feks XO eller talalay latex. De har begge bra luft- og fukttransporterende egenskaper, og lang holdbarhet.

Når madrassen er mer enn 140cm er trekket delbart, slik at det er lettere å vaske. Kan vaskes på 60 grader ;)

Skrevet

trekket på 2 x 1,80 ble så tungt at jeg bare venter maskinen skal gå til h......

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg er litt lat av meg, så jeg bruker alltid madrassbeskytter oppå overmadrassen. Den tar jeg av og rister ute med jevne mellomrom. Da kan man se sengemidden fly som hvitt pulver med vinden....

Den vaskes også når det trengs. Jysk har gode madrassbeskyttere (tror faktisk de kaller det også for overmadrass) som har bomullstrekk som tåler vask etter vask.

Anbefaler en madrassbeskytter jeg også. Jeg har en rimelig fra Jysk. Ikke noe problem med å hive den i vaskemaskinen og tørketrommelen.

Gjest Gjest_Trådstarter_*
Skrevet

Hei. Jeg skrev i startinnlegget at trekket på overmadrassen ikke lot seg dele...trodde jeg ja... :sjenert: oppdaget idag at det går det faktisk, så nå har jeg vakset begge delene. Hvis jeg måtte levere det på rens og betale 350,- uten å vite hvor mye det vil hjelpe så var det mye penger syntes jeg og vurderte derfor å legge de pengene i en ny madrass, for den må nok uansett byttes om ikke så altfor lenge.

Det med sånn beskyttelsesmadrass som finnes på Jysk hørtes lurt ut. Tror det blir en tur til Jysk på lørdag. Så med rent trekk og med beskyttelsesmadrass så får jeg håpe det gjør susen

Takk for gode innspill :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...