Gå til innhold

Lagt på meg masse kilo:(

Anbefalte innlegg

Gjest mirrabelle
Skrevet

Det kan ikke være noen annen grunn enn at jeg spiser lite som gjør at ejg går opp i vekt?... jeg vet det godt selv, men det er så vanskelig å gjøre noe med! Jeg har forfeeeerdelig dårlig matlyst... blir kvalm at tanken på mat... spiser bare et eller 2 store måltid om dagen... helst på kvelden, da jeg har litt lyst..men hva skal jeg gjøre med det? hvorfor er det sånn... jeg prøver å tvinge imeg mat til frokost, lunsj osv.. men det er så kvalmt:( Nå har jeg gått opp 30 kilo! det er masse!:( Har begynnt å trena som bare det, men det hjelper ikke når jeg ikke spiser regelmessig...

what to doooooo... bør jeg snakke med en lege om det?

Videoannonse
Annonse
Gjest Sativa
Skrevet

Du burde snakke med legen, jeg har vondt for å tro at du legger på deg såpass mye ved å spise så lite. (nå vet jeg jo ikke hva du spiser da)

Kan jo være noe med stoffskifte for eksempel.

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg har et eneste råd til deg:

Du MÅ begynne å spise frokost. Ikke 5 minutter etter at du har stått opp, men så snart som mulig.

Jeg har selv vært en frokost "hater": alt jeg prøvde å stappe ned det kom galant opp igjen. Det spilte liten rolle at jeg var sulten (sjeldent ...) - bare tanken på mat om morgenen fikk det til å vrenge seg.

Slik er jeg fremdeles - derfor må jeg ha bedre tid om morgenen. Det jeg gjorde var at jeg laget matpakke som jeg enten spiste når jeg kom på jobb eller på bussen. Da var stresset over, og jeg hadde roen.

Nå er jeg sulten når jeg står opp og dette er ikke noe problem lenger.

Et annet tips: Når du starter med dette kommer ALT til å smake æsj. Så da må det være noe med litt futt i som en start: bananer, youghurt etc.

Start med å planlegge hvordan du skal løse dette I DAG. Gi frokostforsøket 3 uker og det blir en vane.

Hilsen "ex ingen apetitt om morgenen - Blondie"

Gjest mirrabelle
Skrevet

jooo, siden kroppen tar til seg allt den får tak i... og siden den ikke får så mye så tar den alt og omgjør til fett... den blir ikke lurt til å forbrenne som man gjør når man spiser regelmessig(hver tredje time, lite og ofte) Sånn har jeg forstått det.... Har skjekka om jeg har lavt stoffskifte og det ligger på normalt.

Skrevet

Er du insulinresistent kanskje? Eller har du PCOS?

Gjest mirrabelle
Skrevet

JaOkei jeg må vel prøve:/ hehe

Takk for svar:) Ønsk meg lykke til da... *puke* :sjenert:

Gjest Nedfall
Skrevet
jooo, siden kroppen tar til seg allt den får tak i... og siden den ikke får så mye så tar den alt og omgjør til fett... den blir ikke lurt til å forbrenne som man gjør når man spiser regelmessig(hver tredje time, lite og ofte) Sånn har jeg forstått det.... Har skjekka om jeg har lavt stoffskifte og det ligger på normalt.

Det med å spise ofte har litt med blodsukkernivået å gjøre også, det blir jevnere hvis du spiser regelmessig. Ville kuttet ut mest mulig karbohydrater i kosten var jeg deg, og prøvd å få i meg proteiner ved hvert måltid.

Stemmer vel at forbrenninga blir jevnere også, har vel med at kroppen ikke frykter "uår" når den får jevn tilgang til mat hele tiden..

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg hadde det på samme måte.Jeg eide ikke matlyst og jeg gikk opp mange kilo.For å få i meg noe kjøpte jeg Nutrilett.Dette gjorde jeg fordi jeg visste at kroppen fikk for lite næring, men jeg klarte ikke å få noe i meg.

Spiser mat også, men absolutt ikke regelmessig.

Gjest Blondie65
Skrevet (endret)
Jeg hadde det på samme måte.Jeg eide ikke matlyst og jeg gikk opp mange kilo.For å få i meg noe kjøpte jeg Nutrilett.Dette gjorde jeg fordi jeg visste at kroppen fikk for lite næring, men jeg klarte ikke å få noe i meg.

Spiser mat også, men absolutt ikke regelmessig.

Du vet mao veldig godt allerede hva som skal til. Hva hindrer deg i å gjøre noe med det?

Trådstarter du også vet hva som må til. Dette kommer ikke av seg selv - det MÅ faktisk arbeid til. Trådstarter må også slutte å tenke "puke" om mat.

Mitt tips er som jeg skrev: Begynn med frokost. La alt annet være som det er foreløpig - men begynn med frokost.

Hvis det er lettere å få i seg flytende føde enn måltider - ja så drikk juice som mellommåltid (hver 3-4 time).

Hvis du fortsetter å tenke "puke" så kommer det også fortsatt til å være "puke".

Fjern sånn "all or nothing" tankegang: jeg greier ikke spise tidlig på dagen så da må jeg fortsette som jeg gjør ... Jeg får ikke trent nok så da er det ingen vits i å trene i det hele tatt ... Okk det er allerede onsdag denne uken, da får jeg vente til mandag med å skjerpe meg ... Hvis jeg ikke klarer å innta et måltid mer pr dag så kan det bare være ... Nei nå sprakk jeg, jaja - da kan jeg likegodt kose meg resten av denne uken ... osv.

Jeg tror at veien til kraftig overveid er brolagt med "all or nothing" tankegang. Men det er helt feil fokus: Begynn NÅ med å endre holdning. Hva skal du gjøre NÅ for å endre kosthold? Belønn deg selv når du gjør noe bra (ikke med mat eller digg, mat er næring, ikke trøste-, premierings-, tvangs- eller andre -middel).

Et godt tips er å leses Dr.Phils bok 7 nøkler til varig vekttap. Et annet tips er Anthony Robbins "Ubegrenset kraft". Begge bøkene lærer deg noe om holdninger og hva slags makt du har dersom du bare er villig til å ta det i bruk. Jeg vet at det virker - jeg har brukt begge disse to bøkene selv.

Endret av Blondie65
Gjest Gjest
Skrevet
Du vet mao veldig godt allerede hva som skal til. Hva hindrer deg i å gjøre noe med det?

Trådstarter du også vet hva som må til. Dette kommer ikke av seg selv - det MÅ faktisk arbeid til. Trådstarter må også slutte å tenke "puke" om mat.

Mitt tips er som jeg skrev: Begynn med frokost. La alt annet være som det er foreløpig - men begynn med frokost.

Hvis det er lettere å få i seg flytende føde enn måltider - ja så drikk juice som mellommåltid (hver 3-4 time).

Hvis du fortsetter å tenke "puke" så kommer det også fortsatt til å være "puke".

Fjern sånn "all or nothing" tankegang: jeg greier ikke spise tidlig på dagen så da må jeg fortsette som jeg gjør ... Jeg får ikke trent nok så da er det ingen vits i å trene i det hele tatt ... Okk det er allerede onsdag denne uken, da får jeg vente til mandag med å skjerpe meg ... Hvis jeg ikke klarer å innta et måltid mer pr dag så kan det bare være ... Nei nå sprakk jeg, jaja - da kan jeg likegodt kose meg resten av denne uken ... osv.

Jeg tror at veien til kraftig overveid er brolagt med "all or nothing" tankegang. Men det er helt feil fokus: Begynn NÅ med å endre holdning. Hva skal du gjøre NÅ for å endre kosthold? Belønn deg selv når du gjør noe bra (ikke med mat eller digg, mat er næring, ikke trøste-, premierings-, tvangs- eller andre -middel).

Et godt tips er å leses Dr.Phils bok 7 nøkler til varig vekttap. Et annet tips er Anthony Robbins "Ubegrenset kraft". Begge bøkene lærer deg noe om holdninger og hva slags makt du har dersom du bare er villig til å ta det i bruk. Jeg vet at det virker - jeg har brukt begge disse to bøkene selv.

Hei, jeg er gjest over deg.

Takk for velmenende råd og fine råd. :)

Jeg har aldri vært frokostmenneske men jeg får i meg nutrilett til frokost og det er jo bedre enn ingenting.Før fikk jeg bare i meg kaffe.

Jeg går på Cipralex medisiner som nok også er med på min dårlige forbrenning.Mister man matlyst av denne typen medisin?

Jeg skal skjerpe meg, men foreløbig så er jeg glad for denne nutriletten pga. næringsinholdet. Merker det på avføringen også at kroppen har det bedre.

Jeg får også i meg 1 glass eller 3 med juce som lunch men brødskiver makter jeg ikke. Liker ikke Yougert heller ellers hadde jo det vært en ide.

Iallefall så går jeg opp i vekt fordi jeg spiser for lite, men middag får jeg i meg da :)

Gjest Blondie65
Skrevet
Hei, jeg er gjest over deg.

Takk for velmenende råd og fine råd. :)

Jeg har aldri vært frokostmenneske men jeg får i meg nutrilett til frokost og det er jo bedre enn ingenting.Før fikk jeg bare i meg kaffe.

Jeg går på Cipralex medisiner som nok også er med på min dårlige forbrenning.Mister man matlyst av denne typen medisin?

Jeg skal skjerpe meg, men foreløbig så er jeg glad for denne nutriletten pga. næringsinholdet. Merker det på avføringen også at kroppen har det bedre.

Jeg får også i meg 1 glass eller 3 med juce som lunch men brødskiver makter jeg ikke. Liker ikke Yougert heller ellers hadde jo det vært en ide.

Iallefall så går jeg opp i vekt fordi jeg spiser for lite, men middag får jeg i meg da :)

Det virker som du er godt i gang. Jeg vet ikke noe om medisinen din, men hvis den har denne typen bivirkninger ville jeg tatt det opp med legen.

Helt i enig i at litt er bedre enn ingenting. Prøv å øke litt til noe mer - gradvis.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...