Gjest Gjest Skrevet 3. juli 2007 #1 Del Skrevet 3. juli 2007 Jeg skal ta opp lån til leilighet nå. Har også behov for å kjøpe nye møbler, men har ingen oppsparte penger til dette.. Kan man få lan til både lelighet og møbler under ett? Takknemlig for svar Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
murray Skrevet 3. juli 2007 #2 Del Skrevet 3. juli 2007 Join klubben Når jeg har kjøpt bolig må jeg sove på gulvet minst et år før jeg har råd til møbler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. juli 2007 #3 Del Skrevet 4. juli 2007 Tja, det kommer ann på... Om du skal låne 100% av kjøpesummen og kjøper til langt over takst så tvilsomt. OM du har noen til å kausjonere, mulig. Antageligvis så må du bite i det sure eplet og kjøpe på IKEA kort og kundekonto hos ex Skeidar.... Kiipt men sånn er det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest -eline- Skrevet 4. juli 2007 #4 Del Skrevet 4. juli 2007 Da jeg kjøpte leilighet sammen med eksen så hadde vi i underkant av 10% av kjøpesum oppspart, vi fikk låne nok til at vi både hadde penger til leiligheta, lett oppussing (stort sett maling) og møbler. Ellers så finner man mye fint til en veldig billig penge på finn.no, Fretex og loppis om man ikke skulle få noe ekstra. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 4. juli 2007 #5 Del Skrevet 4. juli 2007 Antageligvis så må du bite i det sure eplet og kjøpe på IKEA kort og kundekonto hos ex Skeidar.... Kiipt men sånn er det Ikea-kort og Skeidarkonto, det er ikke lån det altså? Trådstarter: Hvis du får et lån til 100% av kjøpesummen og du kjøper en leilighet som ligger på max grensen i pris av hva banken mener du kan låne får du ikke lån utover dette. Har du egenkapital, dvs at du låner mindre enn 100% så kan det være at du etterhvert får låne til høyere rente opp mot de resterende 100%. I dagens rentemarked, med stigende renter er det vel ingen som anbefaler det. Har du lånt 100% av det banken mener du kan låne med din inntekt og 100% lånegrad på boligens verdi kan du glemme Ikea og Skeidarkonto også. Hva med å oppsøke nærmeste brukthall og heller skifte ut møblene etterhvert? Her i Bergen finnes en gjenbruksstasjon der du kan levere inn noe og ta med deg noe annet uten å betale for det. Da mine foreldre var unge og bygget bolig så hadde ikke de råd til fullt møblert hus med en gang heller. Så ting ble kjøpt litt etterhvert. Det er bare i dagens samfunn at alt skal være på stell med en gang: drømmesofaen, full reol, spisestue med plass og service til 12 og matchende vinglass. Så derfor lever vi på forskudd fordi vi tror at alle andre har bedre råd enn oss. Dermed er vi alle i hop belånt 3 meter over værhanen på pipen og må selge ved første rentehopp. Ønsk deg gavekort på Ikea til alle juler og bursdager fremover ... Eller Skeidar, eller andre steder ... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. juli 2007 #6 Del Skrevet 4. juli 2007 Har du lånt 100% av det banken mener du kan låne med din inntekt og 100% lånegrad på boligens verdi kan du glemme Ikea og Skeidarkonto også. Lurer på en ting her - hvis vi kjøper en bolig som er såpass rimelig at vi tar opp vesentlig mindre enn det vi kan få som makslån til bolig, vil det være mulig å låne MER enn kjøpesummen? Det er snakk om et lån på 600 000 (ja, billig, men usentralt, vil tro vi egentlig kunne lånt opptil 1,8 mill på bolig), men vi ville lånt mer for å pusse opp. Har endel egenkapital også (nærmere 50%), men utelater det i dette spørsmålet og regnestykket Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frey Skrevet 4. juli 2007 #7 Del Skrevet 4. juli 2007 Til siste gjest (hvorfor kan de ikke sette nummer på dere...) så ja, dere ville nokk fått det ekstra lånet - men til dårligere rentevilkår. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. juli 2007 #8 Del Skrevet 4. juli 2007 Dersom man tar opp ett lån i dag bør man ha lagt inn en margin for å takle fremtidige renteøkninger. Denne marginen kan du spare opp over noen måneder og vips har du penger å handle møbler for. Og man trenger jo ikke så mye til å begynne med. I vår første leilighet hadde vi mine foreldres gamle spisebord, en loppis-sofa til 100 kr osv. Så har vi byttet ut ting etter hvert som vi har fått råd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helen Skrevet 4. juli 2007 #9 Del Skrevet 4. juli 2007 Når vi kjøpte hus var taksten på huset 920.000,- vi fikk det for 900.000,- og lånte 1 mill. Vi lånte da 100.000,- ekstra for å pusse opp, det var ikke noe problem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pax Skrevet 4. juli 2007 #10 Del Skrevet 4. juli 2007 Da jeg kjøpte leilighet hadde jeg spart fem tusen til møbler. Det var mitt førstegangskjøp, og folk visste jeg ikke hadde masse penger, så jeg fikk mange ting. For de fem tusen kjøpte jeg seng og bokhylle. Jeg fikk mange møbler og noen hadde jeg fra før i barndomshjemmet. Mormor ga meg en komfyr i innflytningspresang. Jeg kjøpte møbler fra loppemarked, som jeg pusset og malte. Det eneste som gjensto til slutt var sofa og vaskemaskin. Hadde en madrass på stua i stedet foer sofa, og vasket hos mormor eller for hånd. Etter et haltvt år hadde jeg kjøpt alt jeg trengte. Egentlig syntes jeg det var litt fint at det tok så lang tid, jeg bygget opp et hjem bit for bit, jeg måtte slite for det, og fikk ikke alt i hendene. Det gjorde at jeg satte mer pris på tingene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå