Gå til innhold

Hvor mye koster det å leie en kirke?

Anbefalte innlegg

Gjest 2009-brud
Skrevet

Vi har akkurat begynt å tenke på bryllup, sitter og setter opp et budsjett slik at vi vet hvor langt frem vi må tenke :)

Men jeg ser at det ofte koster å leie kirka hvis man velger en kirke men ikke sokner til. Hvor mye koster det? Er det forskjell fra kirke til kirke, eller er det en fast pris? Er det forskjell på kirke og kapell når det gjelder pris?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Vi har akkurat begynt å tenke på bryllup, sitter og setter opp et budsjett slik at vi vet hvor langt frem vi må tenke :)

Men jeg ser at det ofte koster å leie kirka hvis man velger en kirke men ikke sokner til. Hvor mye koster det? Er det forskjell fra kirke til kirke, eller er det en fast pris? Er det forskjell på kirke og kapell når det gjelder pris?

Gifter du deg i en kirke i kommunen du, din forlovede eller foreldre bor i, er det gratis, du betaler kun for organist og prest.

Gjør du som oss og gifter deg i en annen kommune enn den du bor i må dere betale for leie, i vårt tilfelle koster det MASSE! :frustrert: 4.500,- + prest og organist! Men, sånn er det vel bare når vi velger å gifte seg i den kirken jeg vil! :) Det er forskjellige priser fra kirke til kirke, du må nok bare ta kontakt med kirkekontoret!

Gjest Gjest
Skrevet

Vi skal gifte oss i en kirke i en annen kommune enn den vi bor i, men det koster ingenting. Grunnen er at kirken ligger i den kommunen jeg vokste opp i som barn, og da var det gratis.

Skrevet

Vi skal også gifte oss i annen kommune enn hjemstedskommunen. Vi betaler 3300 inkludert prest og organist.

Gjest Gjest
Skrevet
Vi skal også gifte oss i annen kommune enn hjemstedskommunen. Vi betaler 3300 inkludert prest og organist.

MÅ man virkelig betale ekstra for organist og prest?? Trodde dette hørte med kirken på en måte jeg..... :forvirret:

Skrevet

Vi også gifter oss i en annen kommune, og betaler 2000 kr for alt. Da er prest, organist, kirketjener og selve kirka med i prisen. Var aldri snakk om egen pris for noe.

Skrevet
MÅ man virkelig betale ekstra for organist og prest?? Trodde dette hørte med kirken på en måte jeg..... :forvirret:

Det betyr bare at i regningen så var leie av kirke, prest og organist presisert hver for seg. Vi har imidlertid nå fått bekreftet at vi får lov til å bruke vår egen prest (en god venn). Dermed sank regningen med 800 kr. Organisten koster 1000, så hadde vi hatt det også selv, hadde regningen blitt 1500.

Så i vår kirke betaler man altså for de "elementene" man benytter seg av. Kan godt hende at dette gjelder i mange andre kirker også, men at det ikke presiseres like godt.

Så det er vel ikke riktig å si at man betaler ekstra for prest og organist, men de 3300 omfatter alt. Dersom det er noe man ikke skal benytte seg av, blir regningen lavere. Alt ettersom en ser det, egentlig.

Skrevet

Vi skal også gifte oss i en annen kommune en den vi bor i og må betale:

- Kr 1.000,- for kirken (inkl. kirketjener/organist)

- Kr 1.175,- i tillegg for prest fra hvis vi ønsker å bruke en prest fra denne kirken.

Gjest Gjest
Skrevet

Skulle vi giftet oss i kirken der jeg kommer fra måtte vi ha betalt 2000,- selv om mine foreldre fortsatt bor der.

Her i byen har vi ikke betalt noen ting.

Skrevet

I vår kommune koster det 1900,- ser jeg på papirene fra kirken.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...