Arwen Skrevet 14. mars 2003 #1 Del Skrevet 14. mars 2003 Vi har lånt penger sammen, men er bare samboere. Hvordan melder man dette til skattekontoret da? Går det automatisk? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 14. mars 2003 #2 Del Skrevet 14. mars 2003 Dere fører opp riktig fordeling på selvangivelsen. Det er vanlig at en står som låntager og den andre som.. et eller annet... "medskyldig" . Vi måtte i alle fall fordele dette selv på selvangivelsen. På selvangivelsen var nemlig all gjelden oppført på meg, ettersom jeg var kunde i banken fra før. Vi fant ut hvordan fordelingen skulle være og fordelte dette på salvangivelsen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arwen Skrevet 14. mars 2003 Forfatter #3 Del Skrevet 14. mars 2003 Hvordan fant dere ut det? For oss lønner det seg at alt står på han. (Jeg er student og tjener minimalt) Går det an? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 14. mars 2003 #4 Del Skrevet 14. mars 2003 Dere kan fordele gjelden slik dere vil. Vi har delt den 50/50. Finn fordeler mht skatt og sånt. Vet ikke hva som lønner seg for dere. Man får jo skattelette hvis man har mye gjeld. Men dersom dere eier like mye, så skriv en kontrakt i tillegg som sikrer dere begge hvis det skulle bli et brudd og boligen skal selges. Man vet jo aldri hvordan den andre reagerer. :evil: Jeg reagerte da all gjelden plutselig var oppført på meg i selvangivelsen og ringte banken for å klage :-? . men da fikk jeg beskjed om at det var sånn det ble gjort. Den som står som "hovedlåntager" får all gjelden på sin selvangivelse automatisk, så må man selv fordele det. Vi fikk litt hjelp av faren min, som er mester i å finne skattefordeler og tenke ut smarte ting mht økonomi. Hvis du kjenner noen som har litt greie på sånt, så spør om råd. Dette er nemlig litt individuelt etter inntekt, annen gjeld og andelen man eier. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest diandre Skrevet 17. mars 2003 #5 Del Skrevet 17. mars 2003 Jeg tror ikke det er riktig at dere kan fordele gjelden slik dere vil. Tidligere var dette iallefall slik at det er kun ektefeller som kan fordele gjeldsrenter slik det passer best. Alle andre må fordele slik det faktisk er, selv om dette ikke er gunstigst for begge to. Likningskontoret kan be om å få dokumentere fordelingen, feks med en samboerkontrakt dersom fordelingen er annerledes enn på på skjøtet. Det kan de forresten be om ellers også. Ta kontakt med ditt likningskontor dersom du har spørsmål, eller gå på biblioteket og les Liknings abc`en. Den er nok litt komplisert, men utrolig god informasjon finnes i den. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 17. mars 2003 #6 Del Skrevet 17. mars 2003 Det var vel ikke eierandelene i boligen de skulle fordele? Hvis begge står som låtakere på lånet kan man fordele dette selv.. I alle fall kunne vi det og vi er samboere med felles gjeld og felles bolig. Tror ikke at vi har fått noen særbehandling. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest diandre Skrevet 17. mars 2003 #7 Del Skrevet 17. mars 2003 Kan hende du har rett, Lea. Ta likevel en titt på skatteetatens sider under hjelpeteksten til utfylling av selvangivelse på nettet, se pkt 3.3.1/4.8.1 under samboere. Der tror jeg at du vil se at skatteetaten ikke er uenige med meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Carten Skrevet 17. mars 2003 #8 Del Skrevet 17. mars 2003 Jeg har i flere år nå overført gjeld og gjeldsrenter fra han og til meg. Både når vi var samboere og når vi nå er gifte. Skriver bare på selvangivelsen at post nr. x.x.x. beløp kr. xxxxx overført til ola normann født xxxxxx. Har aldri blitt noe problem ut av det. For vår del har det ikke vært noen økonomisk gevinst å føre over osv. Jeg gjør det bare av rent prinsipp. Jeg eier jo tross alt halve huset! Men sist år klarte de å sette halve verdien på huset på meg (som dem skal) men ingen gjeld og ingen gjeldsrenter!! Bilen vår står også på meg så jeg kom da ut med formue Veldig dumt å betale formueskatt når du egentlig har et stort lån da... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pearl Skrevet 17. mars 2003 #9 Del Skrevet 17. mars 2003 Hvis dere eier et hus eller leilighet sammen, selv om lånet kun står på en er ligningsverdien på bolig fordelt på begge. Da vil en av dere stå med formue og vil måtte betale formue skatt. Vi har opplevd at lånet kun står på ham, men jeg har overført halvparten på meg hvert år slik at ingen av oss står med formue og det har vi tjent min. 2000,- på i året. Det samme gjelder vel hvis en er student og er oppført med noen som helst formue, så må en skatte av det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå