Gå til innhold

Skjemaer for ekteskap

Anbefalte innlegg

Skrevet
Vi kontaktet aldri vigsler angående dette med papirer, Knut, vi så ingen grunn til det all den tid vigsler ikke har noe med dette å gjøre... Vi spørr gjerne her heller enn å ringe folkeregisteret, fordi det ofte er lettere å spørre "venner" enn offentlige kontorer, også pga tilgjengelighet (skrive innlegg her og vente på svar kan gjøres nårsomhelst, ringe folkeregisteret (og sitte i telefonkø) må gjerne gjøres på en tid der mange av oss sitter på jobb...) også føler man seg vel gjerne mer "hjemme" her blandt mange andre som lurer på det samme, enn å "stille dumme spm" til offentlige tjenestemenn/kvinner, som av og til gir deg følelsen av at du ER dum som spørr om dette...

Signerer dette svaret!

Skrevet (endret)
Ja, jo, .. det er jo både vigslere og ansatte ved folkeregisteret/ligningskontoret her inne på tråden så i praksis får nok alle de svarene de skal ha på KG også. Men jeg er litt forbauset over hvor mye forvirring som hersker omkring dette med papirer og bryllup.

Dei fleste giftar seg vel kun ein gang i livet. Og det er vel ikkje så rart om ein ikkje set seg inn i alt dette, før ein kjem i den situasjonen at det blir aktuelt å gifta seg? Eg hadde iallfall ingen interesse av å skaffa meg informasjon om alt som har med ordning av papir og greier å gjera, så lenge det var uaktuelt for meg å gifta meg! Det var av null interesse for meg då. Det kan vel ikkje vera så vanskelig å skjønna?

Endret av Mirabella76
Skrevet

Jeg har snakket med likningskontoret i dag. De sier jeg må ha forlovererklæring også. Så da så.

Nå er det eneste "problemet" at jeg må bytte navn allerede nå, for de sa at jeg må ha mitt nye navn på begge erklæringene siden jeg likevel må bytte før bryllupet (pga bryllupsreise og nytt pass). Så da må jeg bytte navn allerede nå...

Skrevet

Ehh, det sa de ikke noe om til meg...

Jeg fikk min forlovererklæring i november, fylte ut egen i april, sendte inn og fikk prøvingspapirer i gammelt navn. Byttet navn i begynnelsen av juni, giftet meg i slutten av juni.

Og har nå vigselsattest med "feil navn". Men det var de på folkeregisteret som sa at jeg ikke kunne levere nav nebyttelappen sammen med det andre dersom jeg ville ha nytt pass til turen (det bekreftet de hos politiet) og at jeg derfor bare måtte levere den når jeg ville bytte navn. Hvilket jeg gjorde, i begynnelsen av juni...

De burde jo sagt det da, dersom de måtte ha erklæringene i nytt navn, i stedet for å sende med min mann skjemaet hjem og si at det fikk jeg levere når jeg ville bytte navn...

Skrevet
Ehh, det sa de ikke noe om til meg...

Jeg fikk min forlovererklæring i november, fylte ut egen i april, sendte inn og fikk prøvingspapirer i gammelt navn. Byttet navn i begynnelsen av juni, giftet meg i slutten av juni.

Og har nå vigselsattest med "feil navn". Men det var de på folkeregisteret som sa at jeg ikke kunne levere nav nebyttelappen sammen med det andre dersom jeg ville ha nytt pass til turen (det bekreftet de hos politiet) og at jeg derfor bare måtte levere den når jeg ville bytte navn. Hvilket jeg gjorde, i begynnelsen av juni...

De burde jo sagt det da, dersom de måtte ha erklæringene i nytt navn, i stedet for å sende med min mann skjemaet hjem og si at det fikk jeg levere når jeg ville bytte navn...

De sa vel ikke at man bytte navn først, men de sa at det er lurest. Beklager at jeg ordla meg feil. Vigselsattesten din er sikkert gyldig likevel, bare ring til likningskontoret og spør om de kan sende deg en ny med ditt nye navn.

• 2 år senere...
Skrevet

Hei alle sammen,

Kan dere vær så snille fortelle meg hva skal jeg skrive på Forlovererklæring skjema?

Navet på forloveren

(hvem er den?)

Navnet på den De er forlover for

(hvem er den?)

Navnet på den andre av brudefolkene

(hvem er den?)

OBS: Jeg har aldri vært gift og ikke min partner heller.

Takk på forhånd

Skrevet (endret)
Hei alle sammen,

Kan dere vær så snille fortelle meg hva skal jeg skrive på Forlovererklæring skjema?

Navet på forloveren

(hvem er den?)

Navnet på den De er forlover for

(hvem er den?)

Navnet på den andre av brudefolkene

(hvem er den?)

OBS: Jeg har aldri vært gift og ikke min partner heller.

Takk på forhånd

Det er bare forloveren som fyller ut Forlovererklæringen. Navnet på forloveren blir da den som fyller ut skjemaet. Den vedkommende er forlover for, er da selvsagt den av brudefolkene som vedkommende er spurt å være forlover for. Og navnet på den andre av brudefolkene, gir seg vel selv :)

Jeg blir litt usikker på din rolle i dette. Er du forlover eller er du en av dem som skal gifte dere? Er du en av brudefolkene, da skal du ikke fylle ut Forlovererklæringen. Det skal bare vedkommende som er din forlover. Når forlover har fylt ut skjemaet, da ber du om å få det tilbake - og så sender du dette og de andre skjemaene samlet til Folkeregisteret.

Ellers pleier det å følge med et ark med utfyllende opplysninger til skjemaene, husker jeg ikke feil. Alt står der.

Endret av Pastor Knut
Skrevet
Det er bare forloveren som fyller ut Forlovererklæringen. Navnet på forloveren blir da den som fyller ut skjemaet. Den vedkommende er forlover for, er da selvsagt den av brudefolkene som vedkommende er spurt å være forlover for. Og navnet på den andre av brudefolkene, gir seg vel selv :)

Jeg blir litt usikker på din rolle i dette. Er du forlover eller er du en av dem som skal gifte dere? Er du en av brudefolkene, da skal du ikke fylle ut Forlovererklæringen. Det skal bare vedkommende som er din forlover. Når forlover har fylt ut skjemaet, da ber du om å få det tilbake - og så sender du dette og de andre skjemaene samlet til Folkeregisteret.

Ellers pleier det å følge med et ark med utfyllende opplysninger til skjemaene, husker jeg ikke feil. Alt står der.

Heisann

Tusen takk for svar

Egentlig jeg er forvirret, jeg skal gifte meg og har sent "Erklæring fra brudefolkene" (Q-150), til folkeregisteret fordi jeg trenger "certificate of no impediment to marriage" for å kunne gifte meg.

Etter noen uker jeg kontakt folkeregisteret og har fått denne email:

Viser til mail mottatt 210909. Du lurer på hvordan det går med ekteskapsattesten. Det er ikke gjort noe i denne saken, det eneste som er scannet inn til folkeregisteret er egenerklæring fra deg (q150). Dette skjema er litt mangelfullt, så her må fylles ut på nytt og det mangler forlovererklæring for deg og vi må ha opplysninger om tilkommende ektefelle.

Vedlagt:

OPPLYSNINGER OM TILKOMMENDE EKTEFELLE

For å kunne utstede ekteskapsattest, trenger vi følgende opplysninger om den personen du skal gifte deg med:

Navnet på den du skal gifte deg med:

Slektsnavn,fornavn, mellomnavn:

Fødselsdato:

Fødested:

Statsborgerskap:

Fullstendig adresse:

Sted for vielsen:

....................

Mvh

Safa

Skrevet
Heisann

Tusen takk for svar

Egentlig jeg er forvirret, jeg skal gifte meg og har sent "Erklæring fra brudefolkene" (Q-150), til folkeregisteret fordi jeg trenger "certificate of no impediment to marriage" for å kunne gifte meg.

Etter noen uker jeg kontakt folkeregisteret og har fått denne email:

Viser til mail mottatt 210909. Du lurer på hvordan det går med ekteskapsattesten. Det er ikke gjort noe i denne saken, det eneste som er scannet inn til folkeregisteret er egenerklæring fra deg (q150). Dette skjema er litt mangelfullt, så her må fylles ut på nytt og det mangler forlovererklæring for deg og vi må ha opplysninger om tilkommende ektefelle.

Vedlagt:

OPPLYSNINGER OM TILKOMMENDE EKTEFELLE

For å kunne utstede ekteskapsattest, trenger vi følgende opplysninger om den personen du skal gifte deg med:

Navnet på den du skal gifte deg med:

Slektsnavn,fornavn, mellomnavn:

Fødselsdato:

Fødested:

Statsborgerskap:

Fullstendig adresse:

Sted for vielsen:

....................

Mvh

Safa

Hadde jeg vært deg, da ville jeg tatt en telefon til folkeregisteret ditt og bedt om veiledning. Hvis prøvingsvilkårene er OK, da burde det være en kurrant sak å få utstedt ekteskapsattest (eller såkalt Certificate of no Impediment to Marriage). Det virker som folkeregisteret bare etterlyser noen opplysninger, men jeg synes jo at de godt kunne informert deg om dette slik at du slapp å purre på attesten. Men uansett, hvorfor ikke bare ringe og spørre?

Skrevet
Hadde jeg vært deg, da ville jeg tatt en telefon til folkeregisteret ditt og bedt om veiledning. Hvis prøvingsvilkårene er OK, da burde det være en kurrant sak å få utstedt ekteskapsattest (eller såkalt Certificate of no Impediment to Marriage). Det virker som folkeregisteret bare etterlyser noen opplysninger, men jeg synes jo at de godt kunne informert deg om dette slik at du slapp å purre på attesten. Men uansett, hvorfor ikke bare ringe og spørre?

Takker

Jeg tror jeg må gjøre det.

Ha en fin dag

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...