Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Skjemaer for ekteskap

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal snart ordne med skjemaer for ekteskap, og da trodde vi at vi måtte sende inn både erklæring fra brudefolkene og forlovererklæring. Men så har vigsleren vår sagt at vi bare trenger å sende inn erklæring fra brudefolkene, at det ikke er nødvendig med forlovererklæring. Kan dette stemme? Jeg vet jeg egentlig ikke burde tvile på det vigsleren sier, det er jo jobben hans å vite sånt, men er litt bekymret siden alle andre mener en må sende inn forlovererklæring. Hva sier loven?

Skrevet
Vi skal snart ordne med skjemaer for ekteskap, og da trodde vi at vi måtte sende inn både erklæring fra brudefolkene og forlovererklæring. Men så har vigsleren vår sagt at vi bare trenger å sende inn erklæring fra brudefolkene, at det ikke er nødvendig med forlovererklæring. Kan dette stemme? Jeg vet jeg egentlig ikke burde tvile på det vigsleren sier, det er jo jobben hans å vite sånt, men er litt bekymret siden alle andre mener en må sende inn forlovererklæring. Hva sier loven?

Du må sende inn både erklæring fra brudefolkene og forlovererklæringer til folkeregisteret, det er ingen endringer der. Jeg jobber på et likningskontor/folkeregister...

Se her: http://www.skatteetaten.no/Templates/Artik...;epslanguage=NO

Skrevet

Dere skal sende inn til Folkeregisteret/Ligningskontoret skjema for "Erklæring fra brudefolkene" og "Forlovererklæring". Når Folkeregisteret har mottatt disse, da vil man prøve ekteskapsvilkårene (dvs. se om opplysningene stemmer) og sende tilbake enten til dere eller til vigsler (det bestemmer dere) en prøvingsattest. Denne prøvingsattesten vil vigsler så igjen signere i en rubrikk, ta kopi av og returnere kopien til Folkeregisteret etter at viselen har funnet sted.

Det kan være at det er en misforståelse mellom dere og vigsler om hvor dere skal sende papiriene. Vigsleren skal bare ha tilsendt gyldig prøvingsattest. Men Folkeregisteret skal ha tilsendt både brudefolkets erklæring og forlovererklæringen.

Skrevet

Takk for svar! Da sender vi inn forlovererklæringer også.

Skrevet (endret)
Du må sende inn både erklæring fra brudefolkene og forlovererklæringer til folkeregisteret, det er ingen endringer der. Jeg jobber på et likningskontor/folkeregister...

Se her: http://www.skatteetaten.no/Templates/Artik...;epslanguage=NO

Kan eg få lov til å oppta litt av tråden din, Branna?

Kunne nemlig ha tenkt meg eit svar frå puls, sidan han/ho jobbar på eit likningskontor / folkeregister.

Eg og min kjære skal gifta oss. Me har klar både erklæring frå brudefolka, og forlovererklæringane. Men eg er så usikker på kor papira skal sendast! Eg har høyrt at papira skal sendast til likningskontoret i den kommunen ein bur i, og at ein får tilsendt prøvingsattesten til bruden si adresse.

For det første finn eg ikkje oversikt over dei ulike likningskontora her i landet, med adresser og slikt. Kor finn eg det? Eg veit heller ikkje om eg skal senda papira til den kommunen eg bur i, eller den kommunen eg har folkeregistrert adresse i. Eg har nemleg ikkje folkeregistrert adresse i same kommune som kjæresten min. Me bur begge i den kommunen kjæresten min har si folkeregistrerte adresse i.

Kan me få prøvingsattesten tilsendt til mi bustadsadresse, eller til kjæresten min si folkeregistrerte adresse? Eller blir den automatisk sendt til mi folkeregistrerte adresse? Det vil eg nemlig ikkje, for då kjem det heim til foreldra mine - og bryllupet vårt skal vera hemmelig.

Håpar du kan hjelpa meg!

Og heilt til slutt må eg få ønskja Branna lykke til med bryllupet. :klem: Håpar du ikkje blir sur for at eg "kapra" tråden din littegrann!

Endret av Mirabella76
Skrevet
Og heilt til slutt må eg få ønskja Branna lykke til med bryllupet. :klem: Håpar du ikkje blir sur for at eg "kapra" tråden din littegrann!

Tusen takk! Nei, det gjør ingenting, det. Jeg hadde fått svar på det jeg lurte på, jeg. :)

Skrevet

Er du her puls, eller må eg senda deg ei PM? ;)

Skrevet

Dette er klippet rett fra skatteetsten.no

Fra 1. oktober 2004 er det folkeregistrene som skal foreta denne prøvingen. Folkeregisteret finner du på ditt lokale likningskontor. Erklæringene fra brudepar, forlover eller vitner skal sendes til likningskontoret på det stedet der en av de som skal gifte seg bor.

Når prøvingen er gjennomført blir prøvingsattesten sendt til brudens bostedsadresse. Den kan også sendes direkte til den som skal vie paret, dersom de har oppgitt denne adressen. Hvis de ønsker å hente attesten på likningskontoret, må de vise gyldig legitimasjon som pass, førerkort eller bankkort. Attesten skal brudeparet/partnerne levere til den som skal foreta vielsen.

(mine uthevinger, men de samsvarer sånn ca med det som var uthevet i originalen også)

Du får dem altså sendt til din bostedsadresse, eller direkte til vigsler om dere ønsker det. Eller deere kan hente dem. Altså ikke noen grunn til at de skal sendes til dine foreldre. (Men, god ide sånn generelt: Meld flytting?) Og dere sender til folkeregisteret der en av dere bor.

Adresse til skatteetaten/folkeregisteret finner du her: http://www.skatteetaten.no/Templates/Fylke...;epslanguage=NO

Skrevet (endret)
Dette er klippet rett fra skatteetsten.no

(mine uthevinger, men de samsvarer sånn ca med det som var uthevet i originalen også)

Du får dem altså sendt til din bostedsadresse, eller direkte til vigsler om dere ønsker det. Eller deere kan hente dem. Altså ikke noen grunn til at de skal sendes til dine foreldre. (Men, god ide sånn generelt: Meld flytting?) Og dere sender til folkeregisteret der en av dere bor.

Adresse til skatteetaten/folkeregisteret finner du her: http://www.skatteetaten.no/Templates/Fylke...;epslanguage=NO

Tusen millionar takk for utklippet frå skatteetaten, og for link med adresser til dei ulike likningskontora! :klem: Du anar ikkje kor mykje det betyr for meg. No har eg prøvd å finna ut av dette i evighetar, uten å bli noko særlig klokare. Og så kjem endelig du Malama, og gir meg svar på alt eg lurer på. :)

No skal jammen papira bli sendt veldig snart. Godt at me får prøvingsattesten til mi busdadsadresse, eller at me kan henta den sjølv - så slepp eg å bekymra meg over at foreldra mine får papira. ;)

Ein stor klem til deg, Malama. :klem:

Endret av Mirabella76
Skrevet

Tusen takk for at eg fekk låna tråden din litt, Branna. :klem: Det var til stor hjelp for meg!

Skrevet

Absolutt ikke noe problem.

Jeg hadde ca tusen spm om dette med skjema selv (dog, mine gjaldt dette med navneendring) for noen måneder siden, og vet hvot greit det er å få svar som henviser til noe konkret... (Jeg fant jo ut at det med navnet mitt også... og er nå på bryllupsreise med pass med nytt navn :) Selv om det innebar at jeg måtte bytte før jeg giftet meg.)

Skrevet
Er du her puls, eller må eg senda deg ei PM? ;)

Beklager så mykje, eg er ikkje så ofte her inne, så eg såg ikkje at du hadde spurt meg om noko. Det var godt du fekk svar frå malama. Eg er opptatt med å planlegga bryllaup 11.08 :)

Skrevet
Tusen takk for at eg fekk låna tråden din litt, Branna. :klem: Det var til stor hjelp for meg!

Ikke noe problem! Fikk endel svar selv også, så det var bare hyggelig.

Har nå snakket med vigsleren og kan hevder hardnakket at en ikke trenger forlovererklæring, men jeg skal ringe likningskontoret og spørre der, for jeg vet at vigsleren (selv om han er kjempehyggelig og har mange gode ideer) er litt distré. Håper bare ikke han glemmer noe viktig på den store dagen...

Gjest Frysepulver
Skrevet

Jeg signerte forlovererklæring for et par dager siden, så noen bryllup har det ihvertfall ;)

Skrevet
Jeg signerte forlovererklæring for et par dager siden, så noen bryllup har det ihvertfall ;)

Det skal alltid fylles ut forlovererklæring iflg. norsk lov. Jeg blir litt forundret over alle spørsmålene omkring dette med papirer som skal fylles ut i forbindelse med bryllup. Det er ganske mange tråder her som stiller nesten de samme spørsmålene. Får dere ikke informasjon om dette når dere kontakter vigsler?

Spør bare fordi jeg er nysgjerrig - ikke fordi jeg kritiserer, hvis noen skulle føle det slik :)

Annonse
Skrevet
Beklager så mykje, eg er ikkje så ofte her inne, så eg såg ikkje at du hadde spurt meg om noko. Det var godt du fekk svar frå malama. Eg er opptatt med å planlegga bryllaup 11.08 :)

Ja, Malama ga meg heldigvis dei svara eg trengte. :)

Spennande med bryllup! Lykke til med den store dagen 11. august. :klem:

Skrevet

Et spørsmål til ang dette: hvis man har skrevet på at de skal sendes til menighetskontoret får man da vite om det har kommet dit før bryllupet? Litt kjipt å stå der på bryllupsdagen og så viser det seg at papirene aldri har ankommet...

Skrevet
Et spørsmål til ang dette: hvis man har skrevet på at de skal sendes til menighetskontoret får man da vite om det har kommet dit før bryllupet? Litt kjipt å stå der på bryllupsdagen og så viser det seg at papirene aldri har ankommet...

Nei, du får ikkje beskjed om dette med mindre du gir menighetskontoret beskjed på førehand om at du vil ha melding når dei har fått prøvingsattesten. Eg kryssa av for at eg ville ha dei sendt til meg, slik at eg hadde kontroll på at alt gjekk i orden. Så sendte eg dei til menighetskontoret sjølv, og ringte ei stund etterpå og sjekka at dei hadde fått dei. Viss du får dei sendt til menighetskontoret er det jo berre å ringa dei og sjekka.

Skrevet

Vi kontaktet aldri vigsler angående dette med papirer, Knut, vi så ingen grunn til det all den tid vigsler ikke har noe med dette å gjøre... Vi spørr gjerne her heller enn å ringe folkeregisteret, fordi det ofte er lettere å spørre "venner" enn offentlige kontorer, også pga tilgjengelighet (skrive innlegg her og vente på svar kan gjøres nårsomhelst, ringe folkeregisteret (og sitte i telefonkø) må gjerne gjøres på en tid der mange av oss sitter på jobb...) også føler man seg vel gjerne mer "hjemme" her blandt mange andre som lurer på det samme, enn å "stille dumme spm" til offentlige tjenestemenn/kvinner, som av og til gir deg følelsen av at du ER dum som spørr om dette...

Og vet du, nå som jeg har enda et spørsmål om vigselsattesten, så kommer jeg til å still det her i forumet, heller enn å ringe folkeregisteret og spørre. (Men kanskje får jeg min mann til å spørre en av dem på folkeregisteret neste uke, ettersom han jobber på folkeregisteret... sånn i tillegg)

Skrevet
Vi kontaktet aldri vigsler angående dette med papirer, Knut, vi så ingen grunn til det all den tid vigsler ikke har noe med dette å gjøre... Vi spørr gjerne her heller enn å ringe folkeregisteret, fordi det ofte er lettere å spørre "venner" enn offentlige kontorer, også pga tilgjengelighet (skrive innlegg her og vente på svar kan gjøres nårsomhelst, ringe folkeregisteret (og sitte i telefonkø) må gjerne gjøres på en tid der mange av oss sitter på jobb...) også føler man seg vel gjerne mer "hjemme" her blandt mange andre som lurer på det samme, enn å "stille dumme spm" til offentlige tjenestemenn/kvinner, som av og til gir deg følelsen av at du ER dum som spørr om dette...

Og vet du, nå som jeg har enda et spørsmål om vigselsattesten, så kommer jeg til å still det her i forumet, heller enn å ringe folkeregisteret og spørre. (Men kanskje får jeg min mann til å spørre en av dem på folkeregisteret neste uke, ettersom han jobber på folkeregisteret... sånn i tillegg)

Ja, jo, .. det er jo både vigslere og ansatte ved folkeregisteret/ligningskontoret her inne på tråden så i praksis får nok alle de svarene de skal ha på KG også. Men jeg er litt forbauset over hvor mye forvirring som hersker omkring dette med papirer og bryllup.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...