Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Huldali
Skrevet

Jeg har en liten boligtvist gående med en dansk utleie megler og kan trenge noen gode råd.

For over et år siden leide jeg en leielighet i Danmark, jeg bodde der i litt over to måneder. Først nå har jeg fått brev om at varme og strøm er utregnet og blir trukket fra depositumet som han har holdt tilbake i så lang tid. Dette er egentlig greit, men han har samtidig holdt tilbake 3000 kroner for maling.

Leieligheten var helt ny da jeg flyttet inn, altså nymalt, det var ingen skader da jeg flyttet ut (vi hadde befaring) og det var ikke blitt røkt i leieligheten. Jeg mente det var unødvendig å male leieligheten for disse to månendene, men han stod på sitt og mente at det burde gjøres. Jeg ba derfor om at når det er gjort skal jeg få en kopi av kviteringen på at malingen er utført.

Først nå fikk jeg denne kviteringen, men den er datert til august (jeg flyttet ut i juni) og den innholder ikke hvor mange timer som er brukt, hva det er brukt penger på (maling utstyr osv.), samt at det ikke er riktig adresse (jeg bodde i 96, regningen er for 100A). Jeg tviler egentlig veldig på at han har fått leieligheten malt, for det har bare vært tull med denne megleren siden jeg flyttet inn.

Jeg har nå sendt et brev der jeg ber han oppklare feilen med adressen og bedt om en spesifisert kvittering og hvis han ikke kan gi meg dette vil jeg henvende meg til maler firmaet som har utført jobben. Jeg har også skrevet at hvis jeg ikke får noe svar vil det få rettslige følger.

Jeg håper jo at han nå vil få kalde føtter, sende meg en spesifisert kvittering, eller hvis det ikke har blitt malt at jeg får tilbake pengene mine. For hvis det er blitt malt må det foreligge noe bedre dokumentasjon enn den usle kvitteringen jeg har fått.

Men er det noen som vet hvilke rettigheter jeg har når jeg har leid en leielighet i utlandet? Hvor kan jeg henvende meg hvis han nå ikke svarer?

Noen som har noen andre gode råd og komme med?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Du kan sjekke med dansk politi om du kan annmelde ham for svindel. I og med at han ikke kan fremskaffe rett kvittering.

Har du dokumentsjon på at det ikke var annmerkninger ved befaring da du flyttet ut?

Surf på dankse nettsider slutter m .dk

Lykke til:)

Gjest Gjest
Skrevet

Kanskje det finnes noe forbrukerråd i Danmark også? (fant ikke noe når jeg gjorde et raskt søk.. men dersom du har tid - evtl kan du ringe utenlandsopplysningen)

Gjest Gjest
Skrevet
Kanskje det finnes noe forbrukerråd i Danmark også? (fant ikke noe når jeg gjorde et raskt søk.. men dersom du har tid - evtl kan du ringe utenlandsopplysningen)

Det var meg over... Hva med dette?

Forbrug.dk

På Forbrugerstyrelsens hjemmeside forbrug.dk kan du få råd og vejledning i forbrugsspørgsmål. Du kan se test og prissammenligninger af udvalgte produkter, og læse om dine klagemuligheder og rett - 61%

dine klagemuligheder og rettigheder som forbruger.

Gjest Huldali
Skrevet

Tusen takk for godt svar! Skal se på de sidene! De må jo ha en forening for de som leier også, tror du ikke det?

Jeg har tatt opp hele befaringen på video, vel og merke i smug. Jeg filmet først hele leieligheten slik som den var, og da han kom, satte jeg bare fra meg videokamera på benken og lot det gå mens han var der. Jeg høres vel kanskje litt vel paranoid ut, men det hadde vært så mye tull med han tidligere, så jeg ville være på den sikre siden.

Også tenker jeg at hvis han ikke klarer å fremskaffe noe så enkelt som en kvittering (eller hvis den han sendte meg ikke var ekte), så kan det jo også være en sak for dansk økokrim. Men da må jeg jo først ta det opp med dansk politi. Også er vel ikke dette så stort at økokrim blir koblet inn uansett , hvis det ikke er tull i alt regnskapet hans da.

Egentlig vil jeg bare få denne saken ut av verden, men hvis det viser seg at han har lurt meg vil jeg jo ha pengene mine.. 3000 kroner er mye for en student uten sommerjobb! :)

Skrevet

Kanskje litt sent nå, men jeg synes ikke du skal godta at leiligheten ble malt i det hele tatt. Så lenge det ikke ble bemerket på befaringen at det var skader som måtte utbedres, er det for sent å komme med dette i etterkant. Da kn du bare hevde at noen andre har laget skadene. Du har jo til og med bevis, men det "kortet" synes jeg du bør holde oppi ermet litt til.

Hvordan du formelt skal gå frem for å få tilbake depositumet ditt inkl. de 3000,- vet jeg ikke, men jeg ønsker deg lykke til.

Hilsen Lille meg

Gjest Huldali
Skrevet

Jeg sa klart i fra at jeg syns det var totalt unødvendig at den skulle males etter så kort tid, men han mente at det skulle gjøres, og jeg følte at jeg ikke hadde noe å stille opp med mot han. Annet enn at jeg krevde en kvittering på at den hadde blitt malt hvis han gjorde det.

Jeg håper jeg får et raskt svar denne gangen, sist jeg skrev til han tok det jo godt over et halvt år før han svarte..

Jeg har også prøvd å ringe han, men ingen som tar telefonen og jeg har lagt igjen beskjed på telefonsvareren men han ringer heller ikke tilbake. Kjedelig sak det her..

Skrevet

Dersom det ikke var avtalt på forhånd (før du flyttet inn) at det skulle males etter deg, kan ikke han kreve at du skal betale for dette bare for at han mener det skal males.

Dersom du likevel hadde gått med på at det måtte males, burde du fått anledning til å gjøre det selv før han setter det bort til andre og sender regningen til deg.

Han bør jo også komme med kravet innen "rimelig tid", ikke over et år etter! Jeg mener du har en god sak og jeg antar at regelverket i Danmark er ganske likt i Norge, men jeg skjønner jo at det føles tungt og at det virker som at det er lite du får gjort når han bare trenerer saken.

Fortsatt lykke til!

Hilsen Lille meg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...