Gjest Huldali Skrevet 3. juli 2007 #1 Skrevet 3. juli 2007 Jeg har lyst til å bake olivenbrød, men ikke en flat foccacia i langpanne. Jeg vil heller bruke en brødform og lage et "vanlig" brød. Smakte et så deilig olivenbrød i italia da jeg var der for en liten stud siden, det var et "vanlig" brød (fint), med grønne oliven, ganske salt og saftig. Smakte bare så utrolig godt! Det ligger en god del oppskrifter her inne på foccacia, regner med at jeg kan bruke en av de og bare legge det i en brødform i stede for langpanne? Men hva blir steketiden da? Vil ikke at det skal bli tørt, det er ikke noe godt. Aner ikke hva steketiden for vanlig brød er en gang...
Gjest Pax Skrevet 3. juli 2007 #2 Skrevet 3. juli 2007 Jeg bruker ikke steketid, og heller ikke oppskrift for den saks skyld. Men du finner ut om brødet er ferdig stekt ved å snu det, og banke lett på midtpunktet av brødet med knoken. Om lydnen er hul, er brødet ferdigstekt. Angående oppskrift, jeg har laget olivenbrød før, hadde 50/50 grovt og siktet mel, og et glass oliven oppi.
Gjest Huldali Skrevet 3. juli 2007 #3 Skrevet 3. juli 2007 Tror nesten jeg må ha steketid jeg, er ikke dreven i dette yrket Men ellers takk for svar om melet og oliven.
Gjest Pax Skrevet 3. juli 2007 #4 Skrevet 3. juli 2007 Jeg forstår, da får vi vente på at andre kommer med mer konkrete tips.
Gjest bada Skrevet 3. juli 2007 #5 Skrevet 3. juli 2007 Dette brødet blir godt med hakkede oliven: 30 g fersk gjær 225 ml vann 450 g hvetemel 2 ts salt 2 ss olivenolje Løs opp gjæren i lunkent vann. Sikt melet sammen med saltet i en stor bolle, og lag en fordypning i midten. Hell i den oppløste gjæren, samt oljen. Ha melet gradvis over i fordypningen med væske og arbeid det sammen. Når alle ingrediensene er godt blandet, knar du deigen godt i 8-10 minutter (man kan selvfølgelig bruke kjøkkenmaskin i stedet). Dekk til deigen med plastfilm og la den heve på lunt sted i ca. en time. Forvarm ovnen til 230 grader. Ta deigen ut av bollen, arbeid inn hakkede oliven, og form den til et brød. Dekk til med plastfilm, og la det heve til det har nådd halvannen størrelse. Legg brødet over på et bakebrett og la det steke i 10 minutter på 230 grader. Sett ned temperaturen til 190 grader, og la det steke i 45 minutter til. Avkjøl på rist.
Gjest Gjest Skrevet 4. juli 2007 #7 Skrevet 4. juli 2007 Jeg bruker ikke steketid, og heller ikke oppskrift for den saks skyld. Men du finner ut om brødet er ferdig stekt ved å snu det, og banke lett på midtpunktet av brødet med knoken. Om lydnen er hul, er brødet ferdigstekt. Angående oppskrift, jeg har laget olivenbrød før, hadde 50/50 grovt og siktet mel, og et glass oliven oppi. Brukte du olivenlaken også? Grunnen til at jeg spør er at det står et glass oliven så jeg antar da at laken også var med,men ble ikke brødet veldig salt da?
skrue Skrevet 4. juli 2007 #9 Skrevet 4. juli 2007 (endret) Det første brødet (landbrød) i denne artikkelen blir veldig godt. http://www.dagbladet.no/magasinet/2002/12/21/356729.html Jeg pleier å blande inn valnøtter og halve sorte oliven. En god neve av hver. Det krever mye knaing og heving. Endret 4. juli 2007 av skrue
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå