Gå til innhold

Oppskrift på saus til kyllingfilet og potetbåter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger forslag/oppskrift på saus til kyllingfilet med potetbåter. Jeg er ikke interessert i posesaus fra Toro, kun ordentlig hjemmelaget saus.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Foreslår hjemmelaget aioli! 2 eggeplommer, litt sennep, salt, pepper, sitronsaft, 2-3 fedd hvitløk og olje til passende konsistens.

Skrevet

Hva med en kald saus?

Lag tzatziki av matyogurt med revet agurk evt. agurk i biter, hvitløk, salt og pepper etter smak.

Eller lag en ratatouille som blir som en tykk tomatsaus.

Jeg bruker løk, squash, paprika, champignon i biter som jeg steker i olje. Tilsetter hakkede tomater og urter og lar det putre litt. Smaker til med hvitløk, sukker, salt og pepper evt. kajennepulver eller frisk chili.

Men hvis du vil lage standard kyllingsaus fra bunnen av ville jeg laget vanlig jevning, spedd på med kyllingkraft (eller buljong fra flaske hvis det er godtatt som "juks" :) Jeg bruker det alltid, aldri buljongterning). Kokt bort melsmaken. Og så hatt i en spiseskje eller noe sånt med enten portvin eller cognac og rundet av med fløte og salt og pepper. Evt. ha sopp i sausen, det blir også veldig godt.

Du kan jo også bare lage en soppstuing til istedenfor saus.

Jeg bruke å steke masse champignon i skiver i smør og litt olje (en hel stekepanne full), så salter og peprer jeg og lar væsken koke inn i soppen igjen før jeg heller i nesten en 1/3 l matfløte og lar det surre til passe konsistens. Smakes til evt. ha i resten av matfløten blir det for tørt.

Håper dette var noen tips iallefall.

Skrevet

Takk for svar begge to. Tror kanskje det blir ratatouille eller en kyllingsaus ala det Chelsea foreslår.

Gjest Jytte
Skrevet

Jeg bruker bare hvitløksdressing - hjemmelaget.

Lettrømme

Majones

Masse hvitløk

Sitronsaft

Gressløk

Sennep

Litt sukker, salt og pepper - kjempegodt.

Gjest Gjest
Skrevet

Mariner kyllingen i Honningmarinade, ha kylling og maridaden i stekepanna. Når kyllingen er stekt, slenger du over litt fløte. Fløten blander seg da med marinaden og blir en kjempegod saus :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...