Gå til innhold

Kattunge som ikke gidder å spise

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har tips?

Han er 4,5 mnd gammel, rase på størrelse med Norsk skogkatt, så han trenger å spise en del for å vokse som han skal. Men til matmors store ergrelse spiser han nesten ingenting for tiden. Nesten ingenting som kommer ut heller. Nevnte det for dyrlegen da han fikk den siste vaksinen (spurte om ormekur), og han mente det bare var varmen for han var helt frisk. Men nå er det jo fortsatt varmt, og han spiser like lite. Skal han ta igjen alt på høsten liksom? :forvirret: Han spiste som en hest i vår da jeg fikk han. Kan det være hormoner som gjør det?

Prøver å blande våtfór i tørrfóret, kokt laks og har prøvd med skinke og reker, men ingenting får han til å spise mer enn bare bittelitt. :frustrert:

Han kan ikke være den eneste kresne pusen her inne, noen som har funnet på no lurt for å få i katta mat?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du prøvd med karbonadedeig? Kjøtt er mer nyttig for pus enn fisk er. Kjøp et lite stykke oksekjøtt og skrap/mal det opp, server det rått til pus og se om det hjelper.

Mange katter liker ikke rød fisk, skal du prøve fisk er sei eller torsk bedre, men husk at fisk ikke inneholder så mye av den næringen pus trenger.

Skrevet

Åh, kjempeglad for litt hjelp kjenner jeg. :klem:

Rått kjøtt skal prøves! Prøver med biff tenker jeg, unngår alt saltet da. Er det noe man kan tilsette for at det skal bli mest mulig optimal for katten, sånn næringsmessig? Beinmel, noe annet?

Skrevet

Hvor lenge har han spist lite da? Min katt har også perioder der han spiser lite (norsk skogkatt) og da heller ikke engang kosemat frister. Jeg tror han blir litt matlei rett og slett. Av og til hjelper det med en annen type tørrfor eller at jeg "serverer" maten annerledes, det er utrolig hvor mer interessant maten er strødd utover terrassen eller gresset! :) Det samme med vann, plasser små boller/glass på rare steder, så drikker katten mer.

hvis du vil fore med "menneskemat" så pass på å gjøre det utenom egne måltider/tilbereding av måltider. Det er lett at katten da begynner å mase hver gang du åpner kjøleskapsdøren, eller stjeler mat fra bordet. Min katt stjeler/tigger aldri, men han er heller ikke vant til å få vår mat nå vi spsier eller lager mat. Ikke er han glad i menneskemat heller annet enn litt rått kjøtt eller fisk.

Skrevet
Rått kjøtt skal prøves! Prøver med biff tenker jeg, unngår alt saltet da. Er det noe man kan tilsette for at det skal bli mest mulig optimal for katten, sånn næringsmessig? Beinmel, noe annet?

Så lenge det kun er tilleggsmat som ikke overstiger 25-30% av kosten så trenger du ikke tilsette noe ekstra. Hvis det blir større mengder og en vanlig del av kosten kan det være lurt å sette seg litt inn i råforing for katter.

Skrevet

Takk Onyx, for kjempefine tips. Å legge ut litt mat her og der på plenen høres veldig smart ut! :tommel:

Han har spist lite i over en måned. Var helt vill etter mat de første ukene og det var vanskelig å holde han unna middagsbordet. Men så dabbet det gradvis av og nå er han ikke interessert i det hele tatt. Men han virker pigg, så jeg tror ikke det er noe som feiler han. Bare utrolig irriterende, når jeg vet at han legger grunnlaget for utviklingen sin nå.

Har faktisk lest om rå-foring før, og syns det ser veldig komplisert ut. Så helst ville jeg bare holdt meg til et godt tørrfor. (Blander tørrfor fra Hills, RC, Eukanuba og Iams bla.)

Han skal kastreres om 1,5 mnd. og jeg håper det også kan hjelpe på litt. Blir kanskje mindre rastløs da?.

Gjest vimselot
Skrevet

Hvis han er utekatt, kan det være noen mater han i nabolaget? Bare en tanke... Det kan også være at han har rik tilgang til føde han fanger selv, men tviler på det om han ikke er en veldig god jeger.

Hvis han er vant til kattesand, så prøv å holde han inne par dager.

Skrevet
Hvis han er utekatt, kan det være noen mater han i nabolaget? Bare en tanke... Det kan også være at han har rik tilgang til føde han fanger selv, men tviler på det om han ikke er en veldig god jeger.

Hvis han er vant til kattesand, så prøv å holde han inne par dager.

Han er bare 4,5 mndr. så han er ikke mye ute, bare under oppsyn. Har sett han med mus et par ganger, men tror ikke han spiser dem. Men jeg tror nok det at han er en del ute (jeg er hjemmeværende for tida, så jeg er ute med han og ungene) gjør at han blir mer fokusert på andre ting enn mat. Damer, jakt. Serverte han opphakket biff nå nettop, og han spiste ikke mye før han ble nødt til å kaste seg etter flua han hørte i vindusposten. :roll:

Må vel bare innfinne meg med at han er på slankern helt til alt mulig annet enn mat ikke har nyhetens interesse lenger. Men tuusen takk for alle råd.

Forresten, Vimselot, kanskje ikke så dumt det med å holde han inne en dag eller to likevel. Kanskje han roer seg litt da, og husker på hvordan det er å ha lyst på mat igjen...? :forvirret::tommel:

Prøver det jeg.

Gjest Gjest
Skrevet

Pusen din har kanskje vondt i magen. Hvordan er avføringen?

Er den hard eller er den løs?

Skrevet
Pusen din har kanskje vondt i magen. Hvordan er avføringen?

Er den hard eller er den løs?

Den er akkurat passe egentlig. Men det er ikke så mye av den siden han spiser så lite. Har også tenkt på det med hår i tarmen, men jeg bruker røytekam på han ganske ofte så jeg tror ikke det kan være problemet heller. Han ser heller ikke oppblåst ut.

Bør jeg gi han en markkur for sikkerhetsskyld? Han har ikke fått siden han kom hit 12 uker gammel. :forvirret:

Gjest vimselot
Skrevet

Har du latt han få middag, kylling med ris eller annet, som kan gjøre at han ikke synes han skal bli neglisjert med kattemat blandet med noe "spennende"?

Da kan han nekte å spise kattematen sin, og det eneste rådet jeg vil gi deg da, er å gi han litt middag hver dag, men ta av til han før du tilsetter sterke krydder eller løk (vet ikke helt hva katter tåler). Men bare gi han litt, så får han klare resten selv.

Det er utrolig hvor fort fornærmet dyr kan bli, når vi spiser så god mat og de ikke får noe av det, men dyr er forskjellige.

Min regel er å bare gi litt av vanlig middag, og la resten bestå av vanlig mat, men jeg har ingen bestemt regel på dette (synder...)

Skrevet

Hihi, nei middag har han ikke fått annet enn ren kyllingfilet et par ganger og litt fisk. Han var veldig til å mase rundt bordet før, men nå kunne jeg ikke skjemt han bort hvis jeg ville - for han er så uinteressert i mat. Så jeg tror ikke han forventer å få noe bedre, han har bare mistet iveren i forhold til maten. Av en eller annen grunn...

Skrevet

Hvis der er veldig varmt ute kan det godt være derfor han ikke spiser så mye for tiden også. Tror ikke du skal stresse for mye med å gi han alt mulig annet enn det han er vant til. Han er jo liten og har en følsom mage, og kan derfor fort få diarre. Så lenge han er pigg og frisk og jager fluer og leker som en alm kattunge, er det helt ok at han spiser dårlig en periode.

Gjest Gjest_hanne_*
Skrevet

Jeg tror du ville sett en reaksjon dersom du fristet ham med nygrillet kylling. Dvs. ikke kyllingfilet, men riv av litt biter fra en nygrillet kylling, gjerne med skinn. Alle kattene jeg har vært borti har gått helt bananas ved lukten av nygrillet kylling, og de spiser som om det står om livet :) PRØV!

Skrevet
:) Ja, lukten av grillet kylling har absolutt fått han til å sikle før. Samtidig vil jeg ikke at han skal spise seg mett på mat som ikke er fullfór - da blir han jo feilernært. Og så blir det enda vanskeligere å få i han orntlig mat. Så jeg prøver å tilsette litt godbiter til tørrfóret, og kylling er herved notert og skal kjøpes i dag! :tommel:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...