Gjest Gjest. Skrevet 3. juli 2007 #1 Skrevet 3. juli 2007 Min 4 år gamle sønn skal på ferie hos bestemor og bestefar i sommer, da barnehagen har stengt. Han skal være der i 8 dager. Vi flyr sammen med han dit og henter han på flyplassen og flyr med han tilbake ( de bor 60 mil unna). De synes det er veldig koselig å få besøk, og han gleder seg masse. Snakket med min søster i går, og min mor hadde sagt at hun regnet med at jeg sendte med litt penger, kostet jo litt å ha en 4-åring på besøk. Synes dette er litt merkelig jeg, men men. (De har godt med penger, men er kjent for å være gnien). Hvor mye er da naturlig å sende med? Synes dere dette er litt rart? (jeg skjønner jo at det går penger til mat, men er da ikke naturlig å sende med matpenger til besteforeldre.)
Gjest Gjest Skrevet 3. juli 2007 #2 Skrevet 3. juli 2007 Hadde han vært 14 så hadde jeg definitivt sendt med penger, men 4 år.., hva skal han bruke penger på? Er jo ikke så mye en 4-åring spiser, så de merker vel ikke det som den store utgiftsposten. Tror nesten jeg hadde ringt jeg og hørt hvor mye penger hun vil du skal sende med 4-åringen. (og hvorfor )
Gjest Gjest Skrevet 3. juli 2007 #3 Skrevet 3. juli 2007 Det høres helt merkelig ut.. Det må vel da være penger til å dra på badeland og litt dyrere aktiviteter? Eller at barnet har noen kroner slik at det kan kjøpe seg en is for "egne penger" - det er jo litt stas etterhvert.. (men kanskje litt tidlig for en 4-åring?). Skulle jo tro de gledet seg til å ha barnebarnet på besøk og skjemme det litt bort - det er iallefall det som jeg vanligvis ser blandt besteforeldre.. Kan umulig foreslå noen sum, uten at man vet hva pengene skal gå til. Ring og spør. Si det som det er at din søster hadde hørt de nevne det og spør hva pengene er til og hvor mye de mener barnet skal ha med. Galskap spør du meg..
Gjest Verdens verste husmor Skrevet 3. juli 2007 #4 Skrevet 3. juli 2007 (endret) Jeg bruker å tenke på om barnet blir invitert til å bli, eller om vi har spurt om barnet kan få være på besøk... Har de invitert barnebarnet sender jeg med et par kroner til "uforutsette utgifter" (et blad eller en leke barnet ønsker seg), men ser ikke behovet for å sende med noe mer. Har jeg derimot spurt om barnet kan være der denne uken, hadde det for meg vært naturlig oå sende med noen kroner til "utgiftsdekning" til besteforeldrene. De er jo "barnevakter", og skal ikke ha store utgifter med det... Datteren er på tur med sin mormor nå. Det var på vårt initiativ. Jeg sendte med mormor 1000 kroner til reise og mat, pluss at datteren fikk 500 kroner i egne lommepenger. Nå er datteren noe eldre enn din sønn, og har dermed litt mer behov for penger, dessuten er mormor uførepensjonist og har ikke flust med penger, men noen få kroner til "kos" hadde jeg som sagt regnet med uansett alder. Hadde jeg vært deg, hadde jeg mest sannsynlig sendt med 200 kroner til "utgiftsdekning". Jeg må bare legge til at dette er noe VI gjør fordu VI mener det er riktig for oss, ikke noe besteforeldrene krever/ønsker. Endret 3. juli 2007 av Verdens verste husmor
Kykkelikokos Skrevet 3. juli 2007 #5 Skrevet 3. juli 2007 Høres merkelig ut. Trist at noen mennesker er så gniene.. Men du får sende med en hundrelapp til mat da
Gjest Gjest Skrevet 3. juli 2007 #6 Skrevet 3. juli 2007 Be dem om å sende regning etter at barent har vært der, så skjønner de kanskje hvor dumt der er.
CeeCee Skrevet 3. juli 2007 #7 Skrevet 3. juli 2007 (endret) Dette er gnient.... jeg har sendt mitt barn til mine foreldre opp til flere ganger, og har aldri blitt bedt om penger! De bor også langt borte og ser barnebarnet kanskje 2-3 ganger i året. Der de bor har de 6 andre barnebarn som stadig får ting og tang av dem, blir bedt på middag, på hytta, stiller opp som barnevakt oav. Derfor spanderer de gjerne litt ekstra på mitt barn når det er der. (Dette har de fortalt selv). De har nok å rutte med så jeg har ikke dårlig samvittighet heller. Barnet får bl.a. klær og leker, blad osv. De spanderer gjerne returreisen også, og stikker til litt ekstra penger både til meg og barnet. Etterhvert som barnet ble stort har jeg sendt med ca. 300 kr i lommepenger. Barnet har også vært hos tanter og onkler på besøk, men har aldri hørt dem be om penger selv om det er jeg som har spurt om barnet kan komme på besøk. De er jo bare glade for å se barnet! Og samme med mine tantebarn. Kunne aldri tenke meg å be om penger for å ha besøk av dem! Hva vil barnet tenke da??? Nei, jeg ville, som de andre her sa, ringt til henne.... Endret 3. juli 2007 av CeeCee
Gjest Gjest Skrevet 3. juli 2007 #8 Skrevet 3. juli 2007 Både foreldrene mine og svigerforeldrene hadde vel heller blitt fornærmet om vi hadde sendt med penger. Hvis man vet at de har dårlig råd, er det jo en ting, men ellers?
Gjest Verdens verste husmor Skrevet 3. juli 2007 #9 Skrevet 3. juli 2007 Er det virkelig bare jeg som synes det er naturlig å sende med barnet penger? At barnet kommer tilbake med like mye, eller mer, i lommeboka enn h*n hadde da h*n dro, er en annen sak (og det skjer stort sett alltid), men da er det besteforeldrenes valg å spandere, ikke et krav fra foreldrene. Og jeg understreker at det er slik JEG vil gjøre det, det er ikke et krav fra besteforeldrenes side...
måneperle Skrevet 3. juli 2007 #10 Skrevet 3. juli 2007 Ingen av besteforeldrene til våre barn ville tatt i mot penger for "driftskostnader", men skjønner at det kan være ulik praksis i ulike familier. De tenker vel ikke at du skal sende med penger for at de skal være "snille" og ta med barnet på kostbare aktiviteter? Fireåringer er ikke akkurat kravstore og forventer vel ikke mye om de ikke tar h*n med til steder med fristeler som koster?? Tuppa mi på fire syns det er stor stas å ha pengeboka si i ferien, så hun f.eks. kan kjøpe seg en is selv, men går ikke rundt med de store summene akkurat...
Gjest Gjest Skrevet 3. juli 2007 #11 Skrevet 3. juli 2007 Jeg skrev det siste gjesteinnlegget. I vår familie betaler vi aldri for å overnatte/være på besøk hos familiemedlemmer. Alle er velkomne når de har lyst og det passer, og ingen føler seg utnyttet. Vi liker å få besøk. Den som kommer på besøk, har kanskje med seg en liten oppmerksomhet, eller kjøper en kvast blomster, og de som får besøk, disker gjerne opp litt ekstra for å vise at de setter pris på besøk. Ingen føler seg utnyttet og ingen utnytter andre. Derfor er det ikke naturlig å betale for barn heller. At de som er gamle nok, har med seg litt lommepenger er en annen ting, og gjerne en liten gave, som de mer enn gjerne lager før de drar.
Kykkelikokos Skrevet 3. juli 2007 #12 Skrevet 3. juli 2007 Er det virkelig bare jeg som synes det er naturlig å sende med barnet penger? At barnet kommer tilbake med like mye, eller mer, i lommeboka enn h*n hadde da h*n dro, er en annen sak (og det skjer stort sett alltid), men da er det besteforeldrenes valg å spandere, ikke et krav fra foreldrene. Og jeg understreker at det er slik JEG vil gjøre det, det er ikke et krav fra besteforeldrenes side... Så lenge barnet kun er 4år så synes jeg det er unaturlig, ja.
Gjest Gjest Skrevet 3. juli 2007 #13 Skrevet 3. juli 2007 Er det virkelig bare jeg som synes det er naturlig å sende med barnet penger?Neida, det er helt normal høflighet å sende med barna penger, men nå er vi på KG og her er det mye som er noe annerledes Jeg har selv en fraskilt svigerinne som mener det er Guds gave til alle andre slektninger å kunne bruke så mye penger som mulig på hennes sønn. Dvs. er ikke det hun mener, men slik hun ordlegger seg - for da får hun mer penger å bruke på seg selv. Nå er dette ei mor som er litt på siden av de fleste andre, så jeg skal ikke bruke tid på å ramse opp mer, men å sende med barna penger når de skal bort er en selvfølge. Det er ikke dermed sagt at pengene blir brukt. Det er da ikke snakk å betale for kost og losji, men å ha med seg lommepenger. Hva en 4-åring har behov for av lommepenger er vel ikke så ymse. Men noe koster mer enn annet. En tur på et badeland er f.eks. ikke gratis.
CeeCee Skrevet 3. juli 2007 #14 Skrevet 3. juli 2007 Er det virkelig bare jeg som synes det er naturlig å sende med barnet penger? At barnet kommer tilbake med like mye, eller mer, i lommeboka enn h*n hadde da h*n dro, er en annen sak (og det skjer stort sett alltid), men da er det besteforeldrenes valg å spandere, ikke et krav fra foreldrene. Og jeg understreker at det er slik JEG vil gjøre det, det er ikke et krav fra besteforeldrenes side... Som sagt i tidligere innlegg er dette noe besteforeldrene til mitt barn ønsker å gjøre. De ser at de andre barnebarna får atskillig mer til daglig enn det mitt barn får fordi h*n bor så langt borte. De ønsker derfor å gi barnet litt ekstra de gangene det er på besøk. Dette har jeg ikke dårlig samvittighet for, og jeg tror faktisk de hadde blitt fornærmet om jeg hadde sendt med penger til "kost og losji", selv om det hadde vært høflig å gjøre. De har som sagt mer enn nok å rutte med, og penger er ikke viktig. Det er et samvær de setter pris på, og teller ikke kroner og øre. Dersom de hadde hatt lite penger hadde kanskje saken vært annerledes. Mine søsken har vel ikke all verdens å rutte med, og ikke har jeg det heller, men å sende penger med tantebarna til "kost og losji" hadde jeg blitt fornærmet. Jeg er jo bare glad for å få besøk og for å se dem, og hadde gitt pengene til tantebarnet sp h*n kunne kjøpe seg noe. Jeg tar ikke betalt for å få besøk!
Gjest Gjest Skrevet 3. juli 2007 #15 Skrevet 3. juli 2007 Ingen av besteforeldrene til våre barn ville tatt i mot penger for "driftskostnader", men skjønner at det kan være ulik praksis i ulike familier.saken er at man ikke gjør noe oppstyr rundt det. Det legges penger i en liten pung som sendes med barnet. Ingen vettuge menensker tar da i mot penger hvis det står ei mor og sier "nå har jeg oppofrende sendt med det bedårende barnet mitt 4,- kroner for at dere skal kunne kose dere skikkelig hvis dere skal på bytur". Det er helt utrolig smålig av foreldre å nevne penger til den som barnet skal til.
Gjest vimselot Skrevet 3. juli 2007 #16 Skrevet 3. juli 2007 Hvis besteforeldrene bor i nærheten av f.eks. Tusenfryd eller Badeland og har dårlig råd, og ungen har hørt alt om f.eks. Badeland, dyreparken og gleder seg til det, kan jeg forstå dette. Men ellers er det ok å sende med litt lommepenger til en fireåring også, selv om jeg har en mistanke om at de kommer til å bruke opp hele summen første dag på godterier og leker og tegneserier? Kanskje jeg tar feil. Men det lærer de jo noe av. Da spørs det hvor konsekvente besteforeldre osv. er, dvs. hvor konsekvente de er uten å kjefte for sløsingen. Det har vel mye å gjøre med hvor for seg denne fireåringen er. Å ta kostholdspenger for en fireåring som er barnebarn har jeg aldri hørt om. Det virker helt urimelig, men å sende med litt lommepenger synes jeg er ok, men er usikker. Sløser han de vekk første dag, forstår han kanskje til neste gang at penger ikke varer evig, men kanskje en fireåring er for liten til å få lommepenger hvis han ikke er vant til det hjemmefra da?
Gjest Gjest Skrevet 3. juli 2007 #17 Skrevet 3. juli 2007 Som sagt i tidligere innlegg er dette noe besteforeldrene til mitt barn ønsker å gjøre. De ser at de andre barnebarna får atskillig mer til daglig enn det mitt barn får fordi h*n bor så langt borte. De ønsker derfor å gi barnet litt ekstra de gangene det er på besøk. Dette har jeg ikke dårlig samvittighet for, og jeg tror faktisk de hadde blitt fornærmet om jeg hadde sendt med penger til "kost og losji", selv om det hadde vært høflig å gjøre. De har som sagt mer enn nok å rutte med, og penger er ikke viktig. Det er et samvær de setter pris på, og teller ikke kroner og øre. Dersom de hadde hatt lite penger hadde kanskje saken vært annerledes. Mine søsken har vel ikke all verdens å rutte med, og ikke har jeg det heller, men å sende penger med tantebarna til "kost og losji" hadde jeg blitt fornærmet. Jeg er jo bare glad for å få besøk og for å se dem, og hadde gitt pengene til tantebarnet sp h*n kunne kjøpe seg noe. Jeg tar ikke betalt for å få besøk!Kost og losji? Tror nok noen har misforstått noe her. Høyst sannsynlig så mente bestemoren i trådstarters tilfelle litt ekstra penger til noe de kan kose seg med, som f.eks. badeland eller en bytur. Det spiller ingen rolle om besteforeldrene har god eller dårlig råd - det er helt normal folkskikk å sende med litt penger i en pung.
Gjest Elastica Skrevet 3. juli 2007 #18 Skrevet 3. juli 2007 Å kreve utgiftsdekning for en 4-åring er ikke mindre enn gnient i mine øyne. Det ville ikke falle meg inn å sende med penger, og hadde jeg gjort det, ville de mest sannsynlig sett på det som en fornærmelse. Her er vi på besøk hos hverandre, og det er for meg en glede å spandere på familien. Dersom noen har ekstremt dårlig råd, stiller kanskje saken seg annerledes, men det er begrenset hvor mye en 4-åring koster i løpet av en uke.
Far til 2 Skrevet 3. juli 2007 #19 Skrevet 3. juli 2007 For meg hørtes det veldig gnient ut i begynnelsen (en 4 åring spiser ofte som en fugl). Men som andre sier kan det være at de skal ut på et eller annet, så jeg tror kansje det er det som er ment. Et så lite barn kan sikkert ikke klare å bruke så mye penger, men for å gjøre "barnevakten" fornøyd kan du gi f.eks. 400,- og gi beskjed om at du betaler resten senere om det brukes mer.
Gjest Gjest Skrevet 3. juli 2007 #20 Skrevet 3. juli 2007 Å kreve utgiftsdekning for en 4-åring er ikke mindre enn gnient i mine øyne.Hvem ahr krevd? Hvorfor skal enkelte her inne vri og vende på alt sånn at det ikke har noe med tema å gjøre. Denne bestemoren har ikke krevd noe som helst.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå