Gå til innhold

Økonomiansvarlig/økonsjef

Karry

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst til å skifte jobb, men har selv etter coaching ikke kommet i mål med hva jeg skal gjøre videre. Er siviløkonom med 10 års efaring med prosjektarbeid og prosjektledelse. Jeg har alltid trodd at jeg må jobbe med noe som innebærer mye variasjon, utviklingsarbeid og kreativitet i den tro at mer rutinepreget arbeid ville kjedet meg.

Men nå er jeg ikke så sikker lenger. Mye av nettopp dette har gjort meg nokså sliten, særlig i en småbarnsfase, og litt mer forutsigbarhet og følelsen av å være god på noe kunne vært deilig. Når jeg ser tilbake på tidligere sommerjobber og jobber jeg hadde ved siden av studier, gjerne som økonomiansvarlig, så trivdes jeg igrunnen ganske godt selv om det var mer rutinepreget arbeid. Arbeidsmiljøet har nesten størst betydning.

Noen mer erfaring fra denne typen jobber som kan fortelle litt om hvorfor de trives, og hvilke egenskaper som er gode å ha?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er på vei i motsatt retning av deg. Etter å ha kombinert jobber som økonomiansvarlig med rollen som småbarnsmor i mange år, var jeg totalt og fullstendig utslitt. Vær klar over at moderne bedrifter har en rapporteringsopplegg med så knappe tidsfrister at den nesten er umulig, i tillegg til at bedriftene ofte kutter ned på antall stillinger nettopp i økonomiavdelinger. Resultatet er et nesten umenneskelig arbeidspress på de som er igjen. Jeg har jobbet så mye overtid at jeg til tider følte at jeg bodde på jobb, og dette har jeg opplevd flere steder. Syke barn har vært et ikke-tema, det har ikke vært mulig å være hjemme i rapporteringsperioder, eller jeg har hatt med mine syke barn på jobb.

Hvis du ønsker denne type stilling, bør du velge firma med omhu. Sørg for å kunne jobbe hjemmefra og ha avlastning og overlapping på jobb.

Men det er klart at arbeidsoppgavene er forutsigbare, fristene også. Det er det samme som skjer hver mnd., sånn sett er det ikke så krevende.

Endret av Kira
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Økonomisjefen på vår arbeidsplass sitter i stolen sin fra kl. 08.00 til 15.30 hver dag mandag til fredag. Hun reiser aldri på konfernaser, seminar eller andre faglige eller sosiale aktiviteter. Hun kommer aldri med innspill til noe som helst, hun bare sitter der og leverer innen fristene. Hun er veldig kjedelig og mange tror hun ikke eksisterer eller har noe liv. Hun snakker aldri med folk i form av å stille noen et spørsmål. Hun uttrykker aldri at hun lurer på noe som helst.

Skulle jeg ha jobbet med en slik ville jeg ha gått på veggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...