Gå til innhold

Hvordan gå fram ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg og samboer snakker om å forlove oss, men det har oppstått noen gnisninger.

Jeg mener man må bli fridd til før man kan forlove seg, han mener det motsatte, altså at han vil forlove seg for å vise meg og omverden at det er meg han vil ha og meg han vil satse på, og at et frieri kommer inn i bildet senere.

Han sier han har en plan, for åssen han vil gjøre det, men han vil ikke fri først....

Hva er egentlig riktig ?? Sist jeg var forlovet, så skjedde det slik:

Vi bestemte oss for forlovelse og gjorde dette, så seks år senere fridde jeg til ham, og fikk ja, deretter ble det bryllup.

Men jeg er redd for at om jeg og samboer bestemmer oss for forlovelse, og jeg etterpå blir spurt om han har fridd, og jeg da svarer NEI....da stusser vel folk på fremgangsmåten.

Vil gjerne ha deres mening om saken.

Hilsen Pludre

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Jeg mener helt klart at enten mannen eller kvinnen i forholdet frir, og så setter man en dato for bryllupet og er forlovet, man trenger ikkevære forlovet for å bli fridd til/fri.

Jeg har personlig aldri skjønt hva poenget med å forlove seg og så vente på et frieri er vitsen med. Når man forlover seg er det et tegn til omverden at du har funnet den du vil ha, og at dere skal gifte dere innen "kort" tid.

Men det er selvsagt bar én persons mening :)

Skrevet

Hvordan forlover man seg uten ett slags frieri?

Gjest Veronica Mars
Skrevet

Jeg mener helt klart at man må ha bestemt seg for å gifte seg for å kunne kalle seg forlovet. Det har blitt litt mote at det på en måte er et eget stadium, slik at først er man sammen, så spør man om man skal forlove seg, så er man det en stund, så spør man om man skal gifte seg, også gjør man det etterhvert.

Fra gammelt av er forlovelse at man har gjort en avtale om giftemål. Jeg skjønner overhodet ikke vitsen med det hvis det ikke er det man gjør, hva er da forskjellen på å være kjærester og på å være forlovet?

Skrevet

Forlovet, altså man har lovet at man skal gifte seg med den personen.

Fatter ikke hvorfor folk skal forlove seg uten et frieri! Det er jo ikke en forlovelse i det hele tatt...

Hva mener samboeren en forlovelse er da?

Gjest Gjest
Skrevet

Skjønner ikke hvor samboeren din har dette fra... Er ingen tvil om at det de andre her har skrevet er riktig :)

Gjest -eline-
Skrevet
Forlovet, altså man har lovet at man skal gifte seg med den personen.

Fatter ikke hvorfor folk skal forlove seg uten et frieri! Det er jo ikke en forlovelse i det hele tatt...

Det er fint mulig å forlove seg uten at noen frir, man blir enig om det, men da har man jo lovet å gifte seg med hverandre og venter selvsagt ikke på et frieri i ettertid ;)

Skrevet (endret)
Hei

Jeg og samboer snakker om å forlove oss, men det har oppstått noen gnisninger.

Jeg mener man må bli fridd til før man kan forlove seg, han mener det motsatte, altså at han vil forlove seg for å vise meg og omverden at det er meg han vil ha og meg han vil satse på, og at et frieri kommer inn i bildet senere.

Han sier han har en plan, for åssen han vil gjøre det, men han vil ikke fri først....

Hva er egentlig riktig ?? Sist jeg var forlovet, så skjedde det slik:

Vi bestemte oss for forlovelse og gjorde dette, så seks år senere fridde jeg til ham, og fikk ja, deretter ble det bryllup.

Men jeg er redd for at om jeg og samboer bestemmer oss for forlovelse, og jeg etterpå blir spurt om han har fridd, og jeg da svarer NEI....da stusser vel folk på fremgangsmåten.

Vil gjerne ha deres mening om saken.

Hilsen Pludre

Vil anta dette kommer litt an på hva man mener med "frieri". Er et frieri det samme som en forlovelse eller er et frieri og en forlovelse to forskjellige ting.

Jeg er av den oppfatning at et frieri etterfølges av en forlovelse/ekteskap, men det må ikke nødvendigvis være slik hvis man betrakter forlovelse og frieri som to forskjellige ting. Dette blir vel en definisjonssak.

I riktig gamle dager var forlovelse høytidelig og offentlig med lysing og det hele, der man offentliggjorde et fremtidig ekteskap. Forut for dette lå gjerne et frieri eller en ren avtale (gjerne gjort av familiene, hvis vi går riktig langt tilbake i tid).

I dag er vel forlovelse noe mer av en avtale mellom to mennesker om at man skal holde sammen i den hensikt å gifte seg. En slik avtale kan man selvsagt godt gjøre uten frieri, men det blir jo litt rart all den tid forlovelsen i seg selv har samme funksjon som et frieri. Å først forlove seg og så fri virker litt bakvent for meg, men selvsagt det er fullt mulig hvis man blir engie om det. Litt uvanlig, men joda: mulig.

Endret av Pastor Knut
Skrevet
Det er fint mulig å forlove seg uten at noen frir, man blir enig om det, men da har man jo lovet å gifte seg med hverandre og venter selvsagt ikke på et frieri i ettertid ;)

Tradisjonelt sett, og etter min mening, blir man jo forlovet som en følge av et frieri. Men klart, dersom man vil diskutere om man skal forlove seg så er vel det det samme som om begge frir, liksom... Da foreslår jeg at ts svarer at "Vi ønsker å gifte oss, og bestemte derfor for å forlove oss" på spm. om sambo har fridd. Hvis ikke bør hun vente til han frir av på egen hånd. Synes det blir rart med et frieri i etterkant av en forlovelse slik som det virker på meg som ts' sambo har planer om....

Gjest Gjest
Skrevet
Hvordan forlover man seg uten ett slags frieri?

Man kan greit bli enig om at man skal gifte seg uten at noen frir!

Skrevet

Jeg mener og det fint går an å være forlovet uten at noen har fridd. Jeg og mannen ble enige om at vi ville gifte oss, og ble enig om "da gjør vi det neste sommer", etter dette var vi forlovet, og ingen ventet da heller noe frieri, det hadde bare blitt rart..

Men jeg skjønner ikke de som er forlovet uten hensikt å gifte seg, eller fortsatt venter på frieri etter forlovelse. Jeg beklager å si det, men de må jo virkelig ha misforstått hva begrepet forlovelse innebærer. Jeg føler ikke at det er et begrep som bare i gamle dager ble brukt om "en avtale om giftemål", jeg føler det i aller høyeste grad er gjeldende i dag og, og at de som bruker det annerledes, misforstår.

men jeg mener ikk enødvendigvis at man må ha en dato og alt. Men hensikten om å gifte seg må være tilstede.

Men jeg vet at mange gjør det sånn, og kansje er begrepet i ferd med å bli vannet ut. Men ingen ville f.eks sagt at kronprinsen var forlovet uten at det forelå planer om bryllup. De kunne aldri ha sagt, " vi forlover oss, fordi vi vil vise verden at vi er seriøse. Tiden vil vise om vi gifter oss, det har vi ikke tenkt på enda" Slottet ville aldri gått ut med en sånn kunngjøring, fordi folk ville jo ikke skjønt noen ting..

Jeg vet at dette ble satt på spissen, men jeg prøver bare å få frem, at for de fleste mennesker betyr forlovelse " avtale om ekteskap"..

Skrevet

Enig med de andre her. Man er forlovet i tiden mellom man har gjort en avtale om å gifte seg (med eller uten fastsatt dato), og frem til brylllupsdagen. Frieri er én av flere måter å inngå denne avtalen på.

Et frieri kommer uansett ikke ETTER at forlovelse er inngått, hva skulle hensikten med det være? Man har jo allerede blitt enige om å gifte seg!

Men jeg synes forøvrig at man ikke bør fri hvis man reelt er usikker på hva svaret blir. Er det en mulighet for at den andre kommer til å si nei, er man enten for tidlig ute med frieriet, eller man kjenner hverandre ikke godt nok.

Skrevet

Enig med de andre her.

fri - (lty vrien, besl med norr frjá 'elske')

gi tilbud om ekteskap f- til en jente / f- og få ja

forlovelse forlo'velse - avtale om ekteskap

Skrevet

Jeg regnet meg ikke som forlovet før etter at min kjære hadde fridd til meg ordentlig, selv om vi lenge hadde vært enige om at vi skulle gifte oss. Før det var vi bare kjærester, på en måte. Men så er jeg av den håpløst romantiske sorten, da. :)

Gjest Ballerina
Skrevet

Vi ble enige om å forlove oss for noen år siden med det løftet at vi skulle sette bryllupsdato når han fridde. Vet ikke hvorfor det ble sånn, men det var nå litt gøy å gå rundt og være forlovet også :) ...men det er jo kjekkere nå når vi har datoen da ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...