Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym_
Skrevet

Du møter en person og finner ut at hun har gitt ut en bok, hvordan reagerer du?

Er det status å være forfatter?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg synes det er interessant med folk som har gitt ut bøker (særlig skjønnlitteratur), og det er kanskje en viss status i det å skape noe originalt - i hvert fall tenker _jeg_ sånn, selv om jeg vet at "folk flest" synes kunst m.m. er noe smøreri og at kulturvirkosmhet ikke bør få offentlig støtte :ler: Det kan nevnes at jeg har lest milevis med bøker og selv har estetisk utdanning og arbeid, så jeg er vel nesten kulturelite :fnis:

Men status og status... De fleste jeg kjenner til som har gitt ut en bok eller to, lever overhodet ikke av å skrive, så statusen deres er liksom basert på mye mer enn dette... Og ellers er det jo hele personligheten som teller - jeg har møtt forfattere jeg har respekt for faglig/prestasjonsmessig, som jeg oppfatter som både småkjedelige og kverulerende, og andre som er hyggelige og lette å omgåes.

Skrevet

Det er vel status i den forstand at du blir kjent.

Jeg har truffet en av landets mer kjente forfattere, og vi endte opp med å dele en pils etter at vi hadde diskutert litteratur og vært både enige og uenige i flere timer. En artig oplevelse.

Gjest Gjest
Skrevet
Det er vel status i den forstand at du blir kjent.

Jeg har truffet en av landets mer kjente forfattere, og vi endte opp med å dele en pils etter at vi hadde diskutert litteratur og vært både enige og uenige i flere timer. En artig oplevelse.

Jo, men mange som har gitt ut en bok eller to som har solt i 50-200 eksemplarer er vel ikke akkurat kjent... Kan det gi status utover dette?Må innrømme at jeg misunner litt de som blir invitert på Aschehougs hagefest og sånn, da :)

Skrevet

Det kommer veldig an på hvilken sjanger boka er i, og hvordan boka er. Men i utgangspunktet assosierer jeg forfattere med kreativitet, handlekraft og intelligens, og dette er absolutt tiltrekkende egenskaper. :lese:

Gjest *Madam Mim*
Skrevet

Jeg synes absolutt det er positivt når jeg møter noen som har gitt ut bøker. Jeg blir nysgjerrig og imponert.

Jge er forfatter selv, og har bare fått positiv respons på det. Men det har da null og niks å si i hverdagslivet mitt, og siden jeg er en av de mange ukjente forfatterne har jeg ikke merket noe til statusen heller... Det er da heller ingen drivkraft for meg.

Skrevet (endret)

Ettersom jeg jobber med bøker og er opptatt av bøker, ville jeg synes det var interessant -adskillig mer interessant enn å treffe f.eks en aksjemegler. Men det har mer å gjøre med personlige interesser og preferanser enn at det er status å være forfatter.

Endret av Daria
Skrevet

Hos meg får du mer status om du er skjønnlitterær forfatter enn om du er, tja, lege, advokat, popstjerne, kongelig eller faglitterær forfatter. Men det er fordi litteratur alltid har vært min store interesse og forfatter har vært drømmeyrket.

Jeg har møtt en internasjonal bestselger, en seriebokforfatter, en "dameroman" forfatter, og flere som jobber med den vanskelige andreboken. Jeg synes det er like spennende å snakke med alle sammen. Har du skrevet en roman og fått den utgitt på et forlag er jeg i det hele tatt interessert i å snakke med deg. Søren heller, det holder om du bare har skrevet en roman for deg selv! :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...