Gjest Gjest_Line_* Skrevet 2. juli 2007 #1 Skrevet 2. juli 2007 Er i ferd med å bli litt småforelsket i en fyr, han virker utrolig god på mange måter. Men, det er en ting som plager meg virkelig. Han har så dårlig ånde. Jeg klarer ikke å kysse en person som har dårlig ånde, er redd om jeg kaster opp på han en dag. Fant ut at han ikke brukte tanntråd eller tannpirker, noe som jeg ba han om å straks å starte med og det har stakkars mannen startet med. Hvordan sier en fra til en person: ``du har dårlig ånde`` på en pen måte. For meg så er munnhygiene et must. Hva hadde du gjort i min situasjon?
Gjest Gjest Skrevet 2. juli 2007 #2 Skrevet 2. juli 2007 Uff,det der opplevde jeg med kjæresten min og. Sa bare at du slurver jammen med tannpussen. Da begynte han faktisk å gjøre det igjen.
Gjest vsn Skrevet 2. juli 2007 #3 Skrevet 2. juli 2007 Det trenger ikke ha noe med dårlig tannstell og gjøre. Jeg fikk plutselig dårlig ånde (mange år siden nå). Det samlet seg matrester i mandlene. Mandlene er fulle av små groper. Når maten har ligget og ulmet der en stund blir det til gule klumper som stanker noe for jævlig. Halsbet var jeg ikke plaget av. Men mandlene ble store pga de gule klumpene. Til slutt måtte jeg få fjerna mandlene. For dette problemet ga seg ikke.
Gjest Gjest Skrevet 2. juli 2007 #4 Skrevet 2. juli 2007 Jeg datet en gutt i studietiden. Da vi skulle kysse luktet han vondt pga dårlig ånde. I tillegg viste det seg at han røykte sigaretter. Jeg dumpet ham etter ett treff.
Gjest Gjest Skrevet 3. juli 2007 #5 Skrevet 3. juli 2007 Trenger ikke ha noe med munnhygienen, det kan også komme fra halsen. Men prøv tannpasta med sink og munnskylle vann å gurgle i. der som problemet vedvarer er kosthold og ev slutte m sigaretter (dersom han røyker) ting som kan sjekkes ut. Legg merke til at det kan ta noen dager før endringene gir resultater.
la Flaca Skrevet 3. juli 2007 #6 Skrevet 3. juli 2007 Det trenger ikke ha noe med dårlig tannstell og gjøre. Jeg fikk plutselig dårlig ånde (mange år siden nå). Det samlet seg matrester i mandlene. Mandlene er fulle av små groper. Når maten har ligget og ulmet der en stund blir det til gule klumper som stanker noe for jævlig. Halsbet var jeg ikke plaget av. Men mandlene ble store pga de gule klumpene. Til slutt måtte jeg få fjerna mandlene. For dette problemet ga seg ikke. Mandlene får "gule klumper" og hovner opp på grunn av infeksjon.
Gjest vsn Skrevet 3. juli 2007 #7 Skrevet 3. juli 2007 Mandlene får "gule klumper" og hovner opp på grunn av infeksjon. Ja, flir bare du Men jeg hadde ikke halsbetennelse. Legen sa det også. Dessuten hadde jeg problemet mer eller mindre konstant i 3 år før jeg fikk fjerna mandlene. Stod 2 år på venteliste for operasjon. Infeksjon vises dessuten på blodprøver og man har gjerne andre symptomer også. Jeg hadde ingen.
Gjest MORRA TIL JENS Skrevet 3. juli 2007 #8 Skrevet 3. juli 2007 Tanntråd MÅ brukes. Å pusse tennene er ikke nok.Tannbørsten kommer ikke ordentlig til mellom tennene. Matrester samles og blir det ikke fjernet så kan sånn som kjøtt og fisk ligge der å råtne. Husk å pusse tunga også. Det kan også komme fra mandlene.De som har hovne mandler har ofte veldig dårlig ånde. Det vsn skrev stemmer. Sinktabletter kan også hjelpe.
Gjest Pax Skrevet 3. juli 2007 #9 Skrevet 3. juli 2007 (endret) Jeg kjenner en person som spiser sunt, pusser tennene, bruker tanntråd, tar sinktabletter (det hjelper mot dårlig ånde), men det hjelper ikke. Denne personen skal operere mandlene nå. Som regel er det ikke så ekstremt, men noen har det slik. Endret 3. juli 2007 av Pax
Drua Skrevet 3. juli 2007 #10 Skrevet 3. juli 2007 Hentet fra lommelegen.no: De aller fleste tilfeller av dårlig ånde skyldes forhold i munnhulen eller svelget. Dersom du har fått konstatert god tannstatus og ellers er omhyggelig med tannhygienen, bør man se på mandlene dine. Mange har en tilstand som kalles kronisk tonsillitt, der mandlene ofte har noe forstørrede krypter, dvs hulrom, der det kan sette seg proteinbelegg og bakterier, som produserer svovelholdige forbindelser. Disse klumpene som dannes gir hyppig en svært dårlig ånde, og tidvis kan man hoste disse opp. Dersom du kan se slike pusspropper i mandlene dine, eller har avstøtning av slike, kan det være dette som er problemet. Som regel kommer tilstanden hos de som har hatt endel halsbetennelser i ung alder, men der mandlene fortsatt er urørte. En tonsillektomi (dvs fjerning av halsmandlene) kan være en løsning, men du må da vurderes av ØNH kirurg først. Nå er det også kjent at andre lidelser i tarmsystemet og magesekk, som refluks av syre kan gi dårlig ånde. Det er også kjent at visse endokrinologiske lidelser kan gi dårlig ånde, slik at det kan være greit å få utelukket dette ved å forsøke syrenøytraliserende medisin (reseptfritt i minste forpakning) samt å få tatt en orienterende screening for blodsukkernivået hos fastlegen i første omgang.
Gjest DyneTryne Skrevet 3. juli 2007 #11 Skrevet 3. juli 2007 Rød Extra er din venn, si! Eller mørkegrønn, den tar knekken på de verste tilogmed.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå