Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen med erfaring fra fullpumping??

Har fullpumpet snuppa i 1 1/2 mnd., pumper hver 3.time hele døgnet. Tar tid, men fungerer bra. Melkeproduksjonn øker sakte men sikkert, og har ikke trengt MME ennå. Men hvor lenge orker man å holde på med slikt?

Og hva gjør man med pumpinga når man skal på langtur? har kjølebag og greier til MM, så melka er ikke noe problem å ha med. men å ha med meg på tur er litt verre. Sliter med brystspreng etter 3-4 timer. Om noen synes det er flaut å amme offentlig, så er pumping ikke akkurat noe bedre :sjenert: Setter sine begrensninger, dette her....

Skrevet (endret)

Om jeg ikke fullpumpet, så pumpet jeg i hvert fall morgen, formiddag, ettermiddag, kveld og kveld og natt... Dvs nøffet fikk pupp noen ganger i døgnet, men det ble mest som melkstimulerende og kos. Hovedmengden av mat/næring kom som pumpemelk på flaske. Og ja, det er et jævla styr. Jeg har sittet på biltur og pumpet i fart for å si det sånn. (rutine i alt...) Jeg har hatt tomme tåteflasker og fulle termosflasker på fly, oppvarmet en og kald i en annen - jeg har drasset på pumpe, batterier, tomme brusflasker, poser, kluter rundt overalt. Hvor lenge gidder man? Så lenge man bestemmer seg for (og har melk)

Mitt barn fikk kun morsmelk i 9-10 måneder. Etter hvert sluttet jeg å pumpe på natta. Ved 14 måneders alder sluttet jeg å pumpe, da pumpet jeg morgen og ettermiddag/kveld. Ved 16 mndr sluttet vi å puppe. Jeg hadde masse melk hele tiden og det ville føltes bortkastet om jeg ikke kunne gi til barnet mitt så lenge som mulig.

Ja, det er et ork, men vil du, så klarer du. Og orker du ikke, er det også et valg som må respekteres. Men jeg har sett verdien og gevinsten av morsmelk lenge og jeg synes man skal holde på så lenge som mulig. Men jeg vet også at ikke alle tenker sånn, det finner man ut av selv med seg selv og resten av familien.

Lykke til.

Endret av Tusenfryd
Skrevet

Hva er det som gjør at noen velger/må pumpe fremfor å gi melk rett fra puppen?

Skrevet

For oss var det slik at min lille ikke fikk i seg nok ved puppen allerede på sykehuset. jeg hadde melk nok, men puppen var hard og vond for en liten å suge på. Etter mye om og men og ekstra dager på sykehuset bla med sondemating, mating fra kopp etc så sa vi "greit, vi forsøker flaske" som var en stor suksess. Ofte kan barn da bli sugeforvirret og vi visste at å opprettholde melken med bare pumping ikke kom til å gå så bra og så lenge, så det var en sjanse vi tok. Heldigvis skjedde ikke det, og vi vekslet dermed med pupp og flaske hele tiden. Og det var jo kjempefint for far også da - han fikk jo mate når han var der og fikk en egen kontakt på den måten. Ellers hadde jo jeg puppen.

Skrevet

Jeg beundrer dere som klarer å fullpumpe så lenge! Jeg har som mål å gi mine pumpemelk til de aller fleste måltidene fram til de er tre måneder - alt etter det er en bonus. Vil selvfølgelig gjerne gi morsmelk så lenge som mulig, men for min egen del tror jeg at jeg kommer til å redusere etter det. Allerede nå får jeg pumpet for få ganger i løpet av dagen. Har rett og slett ikke tid og ork, da det gjerne er en som krever selskap så jeg må løpe til og fra i pumpingen. Har imidlertid funnet ut at vippestol er kjempefint når man pumper. Ellers begrenser pumpingen seg litt de dagene jeg ikke er hjemme, fordi jeg ikke liker å pumpe i full offentlighet. Er mannen, og til nød mamma, som får være i nærheten da, og det stresser litt. Og - de dagene det er som mest hektisk, blir ikke pumpevasking og koking prioritert bortsett fra hovedflaskevasken.

Uansett - jeg tenker at man må ta det valget som passer for en selv. Både lege og helsesøster sa på seksukerskontrollen at hver dag er en bonus og veldig bra, men man skal ikke slite seg ut selv på det, for det tar ekstra tid, og man får mindre tid til andre ting. F.eks kose med barna sine...

Får jeg barn igjen, og de må få pumpemelk, skal jeg i hvertfall skaffe meg en dobbelpumpe, så går det fortere, men nå klarer jeg meg med den jeg har.

Til darkness:

Mine barn ble født fem uker for tidlig, nok til at sugerefleksen ikke var helt utviklet + at de ikke var så sterke. De tok derfor ikke pupp, og ble matet med kopp og så sonde. Til slutt spurte en av barnepleierene om vi kunne gi med flaske, og jeg syns det var helt greit - det viktigste var at de klarte å ta til seg mat selv. Har prøvd amming etterpå og, men de har ikke vært interessret. Kunne kanskje fått det til nå, men må da sitte med en og en for at vi skal lære oss hvordan det foregår, men alene hjemme og en som blir liggende å skrike fordi de er vant til å få mat samtidig, virker det som en litt uoverkommelig oppgave... (Selv om amming virker både koselig og mer lettvint enn flaskemating).

Skrevet

Jeg tar også av meg hatten for de som har fullpumpet så lenge. det er kjempeslitsomt.

Jeg fullammet til jenta var 10 uker, da måtte jeg begynne med flaske også. pumpet meg etter at hun fikk pupp og gav henne det på flaske. Det utviklet seg til at hun ville ha mindre og mindre pupp og mer og mer flaske... Melka kom jo fortere ut på flaska osv. Slet med at melka kom så sakte ut fra brystet. Da ble jeg fullpumper... pumpet ca hver 3-4 time fra morgen til sen kveld, og om natetn tok hun puppen litt. Melkemengden ble fort redusert selv om jeg prøvde så godt jeg kunne med pumpingen... måtte begynne med mme i tillegg til mm. Hun har fått MM til hun var 4-5mnd og jer er fornøyd med det. Nå er hun mest interresert i grøt, frukt, smake på brødskive og litt sånnt, og mme. Men melka er minst innteressang....

Jenta mi har ennå ikke vært forkjølt, hatt efber, vært syk osv.... mens andre jeg kjenner med bare MM har vært kjempemye syke og vært forkjøla kionstant siden fødsel og i mange mnd osv osv.... så jeg føler det ikke som et nederlag at jenta mi nå ikke får morsmelk. Men jeg har lært mye, og vet hvordan jeg vil prøve ting ved neste barn, dersom amminga ikek går helt strålende.

Skrevet

Noen har sugesvake barn og noen har bryst som respinderer bedre på pumpe enn barnet. Jeg kjenner begge varianter. De holdt ut ca 6-8 mnd.

Men de pumpet ikke hver 3 time hele døgnet, de roet det om natten - da kun 1 gang. Ellers hver 3. time.

Skrevet

Jeg fullpumpet i 6 uker med det første barnet. Da var jeg utslitt og helsesøster anbefalte meg å slutte. Der og da bestemte jeg meg for at dette gjør jeg ikke en gang til! Heldigvis gikk ammingen mye bedre med nr. 2.

Jeg synes det er flott at du gjør dette for barnet ditt, men ikke slit deg ut med det! Jeg husker ingenting av de første 2 mnd av veslejentas liv, og det er det virkelig ikke verdt!

Skrevet

Thanks, girls... ble veldig motivert til å stå på :klem: Håper mengden øker slik at jeg etterhvert kan ha reservemåltider til natta.

Håper du fikk svar på det...

Og håper du lykkes med ammingen den dagen du sitter der.... ;)

Skrevet

Ja, takk for gode svar fra alle sammen :)

Skrevet
Jeg fullpumpet i 6 uker med det første barnet. Da var jeg utslitt og helsesøster anbefalte meg å slutte. Der og da bestemte jeg meg for at dette gjør jeg ikke en gang til! Heldigvis gikk ammingen mye bedre med nr. 2.

Jeg synes det er flott at du gjør dette for barnet ditt, men ikke slit deg ut med det! Jeg husker ingenting av de første 2 mnd av veslejentas liv, og det er det virkelig ikke verdt!

Jeg kunne ikke vært mer enig. Man må til et punkt spørre seg hva er viktigst morsmelk eller morslykke. (Hvis det er noen som har klart begge deler så er det helt fantastisk altså men for de aller fleste blir strevet med pumping for mye)

Skrevet

Det finnes en god del amerikanske sider om fullpumping med gode tips og råd. Det er likevel ikke alt jeg ville prøvd, men men:

http://www.mothersjoy.com/cactushop/asp/pr...asp?prodtype=36

Jeg syns det funket fint å pumpe enten i bilen eller på et handicaptoalett når vi var på tur, men selvsagt med en manuell pumpe. Ikke noe særlig å komme ut fra et toalett etter 15 minutter med mistenkelig during :sprettoy:

Skrevet

Jeg fullpumper mer eller mindre til mine tvillinger ettersom de ikke tok puppen annet enn for å få meg så sår at jeg blødde. De er nå 2 1/2 måned. Men jeg hadde blitt gal hvis jeg hadde hatt den situasjonen du har. Jeg pumper meg bare fire-fem ganger i døgnet. Jeg vet jeg er heldig med at jeg har lett for å pumpe mye, så jeg får ut 300-550 ml per pumping. Selv om jeg pumper såpass få ganger i døgnet orker jeg ikke å legge inn ekstrapumpinger når det er lite. Da rister jeg opp litt MME med god samvittighet. Jeg synes det viktigste er at barna mine får så mye morsmelk jeg orker å få ut, og at de ellers har en mamma som ikke er utslitt. Jeg merker også at hvis jeg ikke får hvilt meg ut, går melkeproduksjonen uansett ned. Jeg gidder heller ikke å styre med morsmelk når vi er borte, for da synes jeg det er enklere å ta med vann til erstatning, hvis det trengs.

Det er imponerende hvis du orker det opplegget du har, men jeg ville spurt meg om det var verdt det. Det er jo ikke noe problem å gi en kombinasjon av morsmelk og MME, og da får barna fortsatt mye av de viktige tingene som finnes i morsmelken, samtidig som din hverdag blir enklere - vil jeg tro.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...