minienthe Skrevet 2. juli 2007 #1 Skrevet 2. juli 2007 sitter og snuser på ebay, vurderer å kjøpe et hodelag (til hest, ikke i lær) og med porto så vil hele suppa komme på rundt 300 NOK (selve varen på rundt 150)... ser på sidene til tollvesenet men blir ikke klokere, skal evnt toll/moms beregnes ut i fra verdien på varen eller på verdien på alt inkludert frakt ? noen som vet ? gjerne link til aktuell paragraf hvis noen har ?
Gjest Cosmic Girl Skrevet 2. juli 2007 #2 Skrevet 2. juli 2007 Tollen kommer i tillegg til de 300,- for varen. Mener tollen ligger under 100,- (83kr?). I tillegg tror jeg det kommer 25% moms på hele beløpet (varen+frakt+toll).
mowgli Skrevet 2. juli 2007 #3 Skrevet 2. juli 2007 Men så lenge vareverdien er under kr. 200,- så skal det vel ikke betales toll & moms?
Gjest Cosmic Girl Skrevet 2. juli 2007 #4 Skrevet 2. juli 2007 Men så lenge vareverdien er under kr. 200,- så skal det vel ikke betales toll & moms? Stemmer. Det er kun vareverdien det tas utgangspunkt i, så hvis de siste 150 av de 300 er kun for frakt, slipper du unna toll og mva. Hvis de siste 150 er for andre varer, må toll og mva beregnes på hele. Jeg pleier å dele opp innkjøp, slik at bestillingen alltid er på under 200,-. Her finner du eksempler på beregning av toll og avgifter. Grei og oversiktlig side
minienthe Skrevet 2. juli 2007 Forfatter #5 Skrevet 2. juli 2007 Stemmer. Det er kun vareverdien det tas utgangspunkt i, så hvis de siste 150 av de 300 er kun for frakt, slipper du unna toll og mva. Hvis de siste 150 er for andre varer, må toll og mva beregnes på hele. Jeg pleier å dele opp innkjøp, slik at bestillingen alltid er på under 200,-. selve varen koster rundt 150, de 300 er inkludert frakt. Her finner du eksempler på beregning av toll og avgifter. Grei og oversiktlig side kommer ikke inn på linken men jeg skal snoke senere
Cobra Skrevet 11. juli 2007 #6 Skrevet 11. juli 2007 Så lenge varen holder seg under 200,- så skal du ikke betale moms.
minienthe Skrevet 11. juli 2007 Forfatter #7 Skrevet 11. juli 2007 Så lenge varen holder seg under 200,- så skal du ikke betale moms. nei det vet jeg, spørsmålet er om jeg må momse hvis summen kommer på over 200 inkludert frakt selv om selve varen koster under 200. finner ingen linker som sier noe om akkurat dette.
Gjest Gjest Skrevet 11. juli 2007 #8 Skrevet 11. juli 2007 nei det vet jeg, spørsmålet er om jeg må momse hvis summen kommer på over 200 inkludert frakt selv om selve varen koster under 200. finner ingen linker som sier noe om akkurat dette. Nei, som sagt må du ikke betale mva så lenge varen koster under 200 kr. Når varen koster over 200 kr må du betale mva av varens verdi og frakten.
minienthe Skrevet 12. juli 2007 Forfatter #9 Skrevet 12. juli 2007 Nei, som sagt må du ikke betale mva så lenge varen koster under 200 kr. Når varen koster over 200 kr må du betale mva av varens verdi og frakten. men hvor står dette ? finner det ikke på sidene til tollvesenet.
Gjest -eline- Skrevet 12. juli 2007 #10 Skrevet 12. juli 2007 (endret) men hvor står dette ? finner det ikke på sidene til tollvesenet. Det står ikke på en og samme plass i lovverket: I forskrift nummer 12 §5 så står det hva man ikke skal beregne merverdiavgift av (altså varer under 200 kr eller gaver under 1000 kr, disse er vel de som er mest aktuelle her), mens for å finne forskriftene om at man skal betale moms/tollbehandling/evt toll (på feks klær) på hele summen (vare, porto og evt omkostninger) står litt komplisert forklart under forskrift om varens tollverdi, §9-2: 2. Tollverdien skal også omfatte: a) transportkostnaden for de innførte varer til innførselsstedet. Dette står det linket til fra tollvesenets side: http://www.toll.no/templates_TAD/Subject.a...;epslanguage=NO Ser forresten det er endel som roter med toll og tollbehandlingsgebyr, disse er ikke det samme. Dersom du bestiller noe som koster over 200 kr (unntatt bøker) så må du betale moms og tollbehandlingsgebyr - kun unntaksvis så kommer det i tillegg toll på varer, tollsatsene er også forskjellige utifra hvilke varer (mest aktuelt for folk flest er vel at det er 10.7% toll på klær). Endret 12. juli 2007 av -eline-
minienthe Skrevet 12. juli 2007 Forfatter #11 Skrevet 12. juli 2007 typisk tungvint lovverk egentlig. det finnes tydeligvis en lov som sier at fraktutgifter ikke skal medregnes ved innførsel av varer med totalsum på under 200 kroner men det står ikke klart nedskrevet ? *forvirret*
Gjest Gjest Skrevet 13. juli 2007 #12 Skrevet 13. juli 2007 typisk tungvint lovverk egentlig. det finnes tydeligvis en lov som sier at fraktutgifter ikke skal medregnes ved innførsel av varer med totalsum på under 200 kroner men det står ikke klart nedskrevet ? *forvirret* Det er vel ingen lov som sier dette, men forskriftene til loven. Men uansett det er nå slik det praktiseres i alle fall, så en trenger ikke være redd for å betale masse moms plutselig om en har kvittering på at en har handlet en vare som koster mindre enn 200 nok.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå