Gjest Bodillen Skrevet 1. juli 2007 #1 Skrevet 1. juli 2007 Æsj, jeg kjøpte noen duftlys fra IKEA her om dagen. Jeg satt her og kunne ikke fatte hva den ekle lukta var, som gjorde meg uvel og fikk halsen til å kjennes sår. Så kom jeg på at det selvfølgelig er duftlyset - enda det ikke er tent på... Jeg sitter her og lurer på om sånne duftlys kan være særlig sunne å omgi seg med, når man reagerer sånn på dem. Er det bare meg, eller?
Gjest Elastica Skrevet 2. juli 2007 #2 Skrevet 2. juli 2007 Jeg har heller aldri likt duftlys. Det skaper en unaturlig lukt som ikke engang er god. Hos oss har huset sin lukt - en blanding av ren såpe, blomster, oss som bor her, maten som blir laget. Lukten av duftlys er påtrengende, huslukten er naturlig og god. Selvsagt gjør jeg mitt for at lukten skal bli best mulig, men duftlys gjør meg bare kvalm. Kan ikke tenke meg noe verre enn å spise en god middag, hvor alle sansene tas i bruk, og så måtte sitte med stanken av duftlys langt opp i nesa. Pføy. Til nød på badet.
Gjest vel Skrevet 2. juli 2007 #3 Skrevet 2. juli 2007 Det står noe her om at "duftstoffer er potensielt allergifremkallende". http://www.ecolabel.no/cgi-bin/svanen/imaker?id=7717 Jeg har sluttet å bruke duftlys. Det er i grunnen viktigere å holde rommene litt rene og støvfrie, så blir det ikke behov for "kamuflasjelukt".
Gjest Deception Skrevet 2. juli 2007 #4 Skrevet 2. juli 2007 Jeg hater duftlys og andre unødvendige dufter, slik som overparfymert tøymykner osv. Jeg har en sensitiv nese, og jeg foretrekker naturlige dufter som nymalt kaffe, havluft, nyslått gress osv framfor syntetiske, ekle romdufter som bare skal kamuflere elendighet uansett.
venus* Skrevet 2. juli 2007 #5 Skrevet 2. juli 2007 Jeg hater duftlys, særlig de fra IKEA og Sia. Jeg har i mange, mange år ønsket at duftlys bare skulle vise seg å være en døgnflue, men de er her fortsatt. Synes det er vanskelig å finne fine kubbelys uten lukt for tiden. Særlig skulle jeg ønske de flerfargete fra Sia ikke stinket død og fordervelse... Parfymert tøymykner er en god nummer 2 på listen over lukter jeg misliker. Gjerne kombinert med deodorant med lukt, shampolukt og parfyme. Det blir en lukt-coctail fra helvete
kamela Skrevet 2. juli 2007 #6 Skrevet 2. juli 2007 Noen av duftlysene kjennes ut som de er beregnet på å holde myggen unna, men har vært borti et par som har vært ok også... Ingen stor favoritt hos meg heller....
Cata Skrevet 2. juli 2007 #7 Skrevet 2. juli 2007 Slutter meg til antiduftlysklubben.... Og hvorfor i allverden føler så mange mennesker at de måååååå gi meg det til jul ? Synes det er helt greit å få lys altså, for i mørketida går det med en del, men de kunne jammen se til å gi meg normale luktfrie lys. Lurer forresten på om ikke parfymert tøymykner går foran i blæh-lista.
Amanlis Skrevet 2. juli 2007 #9 Skrevet 2. juli 2007 Jeg melder meg også inn i antiduftlysklubben. Jeg kan ikke fordra dem. Den verste duften av dem alle, er vel dem med vaniljelukt. Jeg sverger til røkelse, og det er stort sett bare om jul.
wondergirl Skrevet 3. juli 2007 #10 Skrevet 3. juli 2007 Ja, duftlys er interiørhelvetes svar på wunderbaum!
Gjest Bodillen Skrevet 4. juli 2007 #11 Skrevet 4. juli 2007 Det står noe her om at "duftstoffer er potensielt allergifremkallende". http://www.ecolabel.no/cgi-bin/svanen/imaker?id=7717 Jeg har sluttet å bruke duftlys. Det er i grunnen viktigere å holde rommene litt rene og støvfrie, så blir det ikke behov for "kamuflasjelukt". Ha, tenkte jeg det ikke! Det må jo være noe når man blir kvalm av å ha dem stående utent. Kjøpte dem fordi de var så pene, da, ikke fordi jeg følte behov for å tilføre huset mitt duft. Nå går de i søpla, gett!
kamela Skrevet 12. oktober 2007 #12 Skrevet 12. oktober 2007 Kjøpte en stor pakke med røde/rosa duftlys på IKEA - de lukter veldig godt uten å være tent ennå!
Gjest Frysepulver Skrevet 12. oktober 2007 #13 Skrevet 12. oktober 2007 Er kvalmende, ja. Min mor kan ikke utstå det og hun er nøye på å ikke kjøpe sånt
Gjest Gjest Skrevet 12. oktober 2007 #14 Skrevet 12. oktober 2007 Jeg er veldig glad i duftlys. Dere må ha vært veldig uheldige med deres kjøp, for de jeg har avgir bare en svak hint av duft, og er aldeles nydelige.
Gjest Gjest Skrevet 12. oktober 2007 #15 Skrevet 12. oktober 2007 Jeg hater de fleste duftlys; enten får jeg vondt i hodet av dem (og jeg er ikke allergisk mot noe så vidt jeg vet), og/eller de lukter noe helt annet og langt mer syntetisk enn det etiketten påstår. Har imidlertid hatt et par kamillelys som luktet ok for min nese. Av røkelse takler jeg heller ikke så mye - får vondt i hodet av det også, men kongerøkelse liker jeg.
Gjest Eurydike Skrevet 12. oktober 2007 #16 Skrevet 12. oktober 2007 Jeg reagerer allergisk på duftlys, og synes det er en uting.
Gjest Ulva35 Skrevet 12. oktober 2007 #17 Skrevet 12. oktober 2007 Fikk noen duftlys i gave, men måtte kaste de. Både mannen min og jeg ble kvalme og fikk hodepine. Og spesielt de med vaniljelukt.
FantasDick Skrevet 12. oktober 2007 #18 Skrevet 12. oktober 2007 Jeg elsker duftelys og brennere med olje i! Vanilje er favoritten, og her brennes det lys med vaniljelukt daglig. Tøymykneren min lukter også vanilje.. Finner desverre ingen lys med nok lukt!
Aurela Skrevet 12. oktober 2007 #19 Skrevet 12. oktober 2007 Var på IKEA i går og skulle se på noen fine lys.. Etterhvert så ble jeg så kvalm/ør i hodet av lukten at jeg måtte vente (samt prøvde å spise litt) før jeg kjørt hjem.. Syntes synd på dem som jobber i den avdelingen!!
pilutta Skrevet 12. oktober 2007 #20 Skrevet 12. oktober 2007 Enig i at duftlys ikke er noe særlig. De aller, aller fleste er kvalmende søtlige. Når jeg er på Ikea får jeg nesten et snev av panikk når jeg nærmer meg duftlysavdelinga. DET er intenst, det!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå