Gå til innhold

Peoner til bordpynt

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! Er det noen med litt peiling på blomster (peoner) her?

Vi skal ha det til bordpynt i vårt bryllup, og så lurte jeg på om f.eks. peoner oppsatt i vaser (med vann såklart) vil holde seg pent fra fredags ettermiddag til lørdags ettermiddag/kveld? Har aldri hatt en bukett peoner selv, så jeg burde kanskje kjøpe en bukett for å prøve... ;)

Hotellet vi skal bruke har ikke egnede kjølerom for blomster (det er for kaldt der påstår de), så i bunn og grunn betyr det at vi har to valg:

1. Pynte med peonene fredags kveld og håpe de står like fine dagen etter.

2. Få blomsterbutikken til å levere/eller det blir vel til at vi må hente og levere blomstene på selve bryllupsdagen. Da må hotellpersonalet sørge for å sette blomstene slik vi vil ha dem.

(Vi rekker nok ikke det selv, selv om brylllupet er kl.1430). Blomsterbutikken er knøtteliten og har ingen personer å avse til å pynte et lokale for 40 stykker midt i fellesferien og på en lørdag med ekstra lite folk på..

3. ??? Aner ikke... Er det noen som har andre lure måter det kan gjøres på?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Regel nr. 1: Prøv på forhånd. Kjøp en bunt peoner, sett dem opp sånn dere har tenkt og se hvordan det blir.

Når det gjelder peoner: Så lenge dere kjøper dem i en blomsterbutikk og ikke plukker dem fra hagen, så holder de seg kjempefint i fem-seks dager. Fra fredag til lørdag er i hvert fall ikke noe å lure på. MEN: Ta høyde for at det tar noen dager før de springer ut!!! De fleste peoner kommer såpass knoppet til butikk at det kan ta fra to til seks dager før de springer såpass at de kan brukes som bordpynt. Jeg hadde begynt å "spane" på mandagen hvis jeg var deg. Er peonene små da, så kjøp dem, for de blir neppe større utover i uka. Snitt dem godt på skrå, spør hvordan hvis du er helt grønn, og sett dem rett i vann med holdbarhetsmiddel som du får med fra butikken.

Peoner er noe av det flotteste som finnes, men som alle andre blomster er det levende materiale vi snakker om, og kan oppføre seg noe utilregnelig til tider ;) Lykke til.

Skrevet

Tusen takk for et flott svar! :sol: Dama i butikken fikk jeg ikke spurt da jeg bestilte dem derfra, for da var planen at vi skulle gjøre det som i første forslag med å arrangere blomstene i vaser, og så at hotellpersonalet tok vasene med blomster og satte dem på kjøla over natt. Men i mårra den dag skal jeg ut og kjøpe en bukett peoner sånn at jeg ser hvordan de "oppfører" seg. Og siste uka før bryllupet (er bare 3 uker til), skal jeg ta en tur innom butikken og sniktitte litt på hvordan "mine" blomster ser ut. Det er jo ofte veldig forskjell på størrelsen på peoner etter som jeg forstår, alt etter hvor utsprunget de er. Butikkdama lovte meg dog at vi skulle få alle peonene i omtrent sånn cirka noenlunde samme størrelse (ikke med noen helt knoppet og noen helt utsprunget).

Gjest Gjest
Skrevet
Tusen takk for et flott svar! :sol: Dama i butikken fikk jeg ikke spurt da jeg bestilte dem derfra, for da var planen at vi skulle gjøre det som i første forslag med å arrangere blomstene i vaser, og så at hotellpersonalet tok vasene med blomster og satte dem på kjøla over natt. Men i mårra den dag skal jeg ut og kjøpe en bukett peoner sånn at jeg ser hvordan de "oppfører" seg. Og siste uka før bryllupet (er bare 3 uker til), skal jeg ta en tur innom butikken og sniktitte litt på hvordan "mine" blomster ser ut. Det er jo ofte veldig forskjell på størrelsen på peoner etter som jeg forstår, alt etter hvor utsprunget de er. Butikkdama lovte meg dog at vi skulle få alle peonene i omtrent sånn cirka noenlunde samme størrelse (ikke med noen helt knoppet og noen helt utsprunget).

Trenger ikke å styre med å sette dem på kjøl bare for en natt hvis de ikke er VELDIG utsprungne når dere setter dem opp. De klarer seg helt utmerket i romtemperatur den ene natta :)

Hvis du allerede har bestilt/bedt dem om å holde av peoner til deg, så regner jeg med at de har styring på det i butikken og klarer å vurdere om de skal sette dem på kjøl eller ikke. Stikk gjerne innom og ta en kikk på dem, så du vet hva som venter deg, det er alltid lurt. Synes du de er for små når du henter dem, så snitt dem, sett dem i lunkent vann med sukker i, i romtemperatur. Da kommer de kjapt :)

Gjest frulou
Skrevet

Håper du får fatt i peoner, vi hadde dem selv i vårt bryllup, både i bukett og som bordpynt. Alldeles nydelig var det. Sesongen er derimot på hell-men lykke til. :)

Gjest Gjest_FrøkenEnnå_*
Skrevet

Er du sikker på at du får tak i peoner om 3 uker?

Jeg ringte to blomsterbutikker forrige uke og de kunne bare skaffe peoner en uke til. sesongen er på hell for peoner nå.

Det varierer kanskje med hvor i landet du bor?

Jeg bor på østlandet.

Skrevet
Er du sikker på at du får tak i peoner om 3 uker?

Jeg ringte to blomsterbutikker forrige uke og de kunne bare skaffe peoner en uke til. sesongen er på hell for peoner nå.

Det varierer kanskje med hvor i landet du bor?

Jeg bor på østlandet.

Jaaa, joo, nå ble jeg jammen usikker! Jeg bor jo i Nord-Norge, og da er det vel enda vanskeligere å få tak i dem! Men blomsterdama mente det ikke skulle være noe problem å få tak i peoner da vi bestilte for noen uker siden. Hun bare nevnte at peonene kunne variere i pris alt etter hvor lette de var å få tak i til enhver tid, og i slutten av juli kunne de nok komme opp i maks pris... Hun nevnte også at de kunne bestille i god tid slik at de kunne beregne når de ville slå ut i blomst sånn at vi ikke bare fikk små knopper.

Jeg skulle uansett få beskjed om hvordan det lå an med blomsterbestillinga et par uker før bryllupet, så vi har tid på oss til å endre på saker og ting. Det finnes jo drøssevis av andre flotte blomster, meeen jeg hadde jo lagt min elsk på peoner, da... ;)

Forøvrig ganske godt å høre at peoner ikke nødvendigvis MÅ på kjøla om natta :sol:

Takk til dere alle! Nu er jeg så meget klokere (hehe, men det skal forsåvidt ikke så mye til, trur jeg... ;) )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...