Gå til innhold

Lønn

Gjest KG

Anbefalte innlegg

Hei kvinneguidens venner :)

Jeg har et spørsmål som jeg håper noen kan hjelpe meg med å finne ut av.

Saken er at jeg for litt over et år siden ble tilbudt ny stilling og har jobbet i denne siden da. Jeg har for inntill bare noen dager siden hatt den samme lønnen som når jeg ble ansatt, selv om ansvaret mitt er skutt i taket. I tillegg til dette krever jobben at jeg reiser til sverige veldig mye. Ofte et par, tre dager i uken. Når jeg gjør det så må jeg stå opp kl 0400 på morgenen for å rekke morgenmøter som begynner kl 0900. Jeg er heller ikke hjemme før 2000 de dagene jeg reiser.

Sammen med min sjef styrer jeg en avdeling på 10 stykker og har ansvaret for alt av leveranser. Det heter seg også at jeg eier arbeidssettet. Det eneste jeg ikke har men min sjef har, er personalansvar. Ellers har jeg ansvaret over min sjef for blandt annet leveransene.

Siden jeg begynnte i min nye stilling for litt over et år siden har jeg bedt om en ny stillingsbeskrivelse og at kontrakten min må sees om på ny. Det har ikke skjedd. Lønn, stillingsbeskrivelse, alt har vært det samme som når jeg ble ansatt.

Lønnsamtalen jeg har bedt om i godt over et halvt år nå, kom pluttselig i form av en uformel samtale i en taxi tur med min sjef for 1 mnd siden. Samtalen varte i 3-4 minutter og da jeg på det tidspunktet sa at jeg syns det var for dårlig å ha en lønnsamtale i bilden (taxien) var det eneste jeg hadde å si (dersom jeg måtte si noe der og da) at jeg forventet å ligge så og si nøyaktig likt som min sjef. Noe min sjef sa seg enig i da min sjef syns jeg tjente altfor dårlig til min stilling og det ansvar/reise den medbragte.

Nå på fredag fikk jeg pluttselig overlevert et hvitt stykke papir som takker for samarbeidet og at min nye lønn er satt til 25000,- mer i året. Det vil se kr: 350.000,-

Unødig å si, så ble jeg svært skuffet. Dette sa jeg ifra om og jeg sa også at min forventning hadde vært et minimum av 400.000,-

(hva jeg vet så tjener min sjef 440.000,- ca)

Mitt spørsmål nå er:

Hva gjør jeg? Hva syns du som leser dette og hvor kan jeg henvende meg videre? Er det noen man kan kontakte for å se på stillingen/ansvar etc sammen med en selv?

Jeg må ærlig innrømme at jeg må re-evalurere hvorvidt jeg har lyst til dette da jeg syns tilbudet deres er svært dårlig. Med tanke på at jeg nå har jobbet uten noen form for økning i lønn i over et år syns jeg det også er utrolig dårlig. Det er nesten som om de sier høyt at, "blås i det - gi personen minst mulig for personen kommer til å jobbe stenhardt uansett".

Der tar de svært feil.

Hva gjør jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sett opp et møte med sjefen og legg fram saken. Legg fram hvor mye ekstra tid du bruker pga reise, vis til økt ansvar og sammenlign med tilsvarende i andre bedrifter. Avslutt med å legge fram nytt lønnskrav. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett opp et møte med sjefen og legg fram saken. Legg fram hvor mye ekstra tid du bruker pga reise, vis til økt ansvar og sammenlign med tilsvarende i andre bedrifter. Avslutt med å legge fram nytt lønnskrav. Lykke til :)

Takk for svar Frey. Ja, jeg skal gjøre det. Trives veldig godt i denne jobben jeg har nå og gir utrolig mye av meg selv for at det skal gagne jobben best mulig. På en måte føler jeg at jobber "ser" dette men da føles det også som et skikkelig slag i ansiktet når de åpenbart ikke ønsker å imøtekomme det.

Jeg trives der, men jeg har ikke solgt sjelen min til de. Det er opp til de hvorvidt de ønsker å ha meg der. Var jeg de, så ville jeg ikke tvilt et sekund. Men det er som sagt deres avgjørelse.

De siste 6 mnd har jeg mottat 2 andre jobbtilbud. Begge godt over 400.000,- i startlønn. Og livet skulle ha det slik at jeg også fredag ble tilbudt en stilling som daglig leder ved nok en jobb med startlønn på 420.000,-

Jo mer jeg tenker på det, jo dummere virker tilbudet de har gitt meg nå. Det er også hva samtlige andre jeg har fortalt dette forteller meg.

Takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du ber om møte for å forhandle lønn, husk å bruk de tilbudene du har fått til å vise hva andre er villige til å gi deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
Takk for svar Frey. Ja, jeg skal gjøre det. Trives veldig godt i denne jobben jeg har nå og gir utrolig mye av meg selv for at det skal gagne jobben best mulig. På en måte føler jeg at jobber "ser" dette men da føles det også som et skikkelig slag i ansiktet når de åpenbart ikke ønsker å imøtekomme det.

Jeg trives der, men jeg har ikke solgt sjelen min til de. Det er opp til de hvorvidt de ønsker å ha meg der. Var jeg de, så ville jeg ikke tvilt et sekund. Men det er som sagt deres avgjørelse.

De siste 6 mnd har jeg mottat 2 andre jobbtilbud. Begge godt over 400.000,- i startlønn. Og livet skulle ha det slik at jeg også fredag ble tilbudt en stilling som daglig leder ved nok en jobb med startlønn på 420.000,-

Jo mer jeg tenker på det, jo dummere virker tilbudet de har gitt meg nå. Det er også hva samtlige andre jeg har fortalt dette forteller meg.

Takk for svar.

Du får se på det du har fått som et tilbud. I og med at du har fått et tilbud annet sted fra på 420.000 mener jeg at du skulle ha svært så sterke forhandlingskort.

Jeg ville bedt de riktige personene om et møte der du viser til mottatt tilbud og ber om forhandlinger på det. Foreslå tidspunkt og alt. Når du kommer i møtet fokuserer du på den stillingsbeskrivelsen du fikk da du startet og hvordan den bør endres for å samsvare med virkeligheten. Lag også et regnestykke på hvor mye disse reisene utgjør i tapt fritid.

Foreslå deretter den lønnen du vil ha, og du kan jo sånn i en bisetning nevne at du har fått flere tilbud den senere tiden, sist nå fredag et tilbud (uten å nevne hva det består i) som er så godt at du faktisk blir nødt å vurdere det seriøst, og at det er derfor du er der i møte med dem nå siden de jo skal få en sjanse til å forbedre forholdene der du er og trives.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo også bare si til sjefen at "jeg har blitt tilbudt en stilling som vil gi meg en lønn på 420' - er dere villige til å matche dette?".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synest også de skal tilbakebetale deg lønn.

Synest også at Frey sitt forslag ang. lønnen var bra.

Endret av L@dy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det her høres helt merkelig ut synes jeg? Nesten ikke til å tro! Men det skulle ikke fordundre meg om det er tilfelle. 400 - 500.000 kroner er helt vanlig for en stilling som dette. Det vet jeg for jeg jobber som avdelingsleder selv og er grunnen til at jeg logger ut her. Er det et svensk selskap siden du reiser? De fleste kontrakter som har 1 dag i måneden reise inneholder også en god slump penger som godtgjørelse. Reiser du mer enn 1 dag i måneden så sier det seg selv at lønnen øker også. Ansvar teller mest av alt. Har du ansvar på en avdeling for resultatene de oppnår så er det ikke tvil! 400000 høres nesten for lite ut faktisk! Du får lett dette andre steder. Hva slags selskap er dette egentlig?

OG KREV Å FÅ TILBAKEBETALT LØNNEN DIN!! ENHVER SJEF MED RESPEKT FOR SEG SELV OG SOM VERDSETTER DEG GJØR DETTE UTEN AT DU MÅ BE OM DET!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...