Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hva er forskjellen på en elektro og en elektronikk ingeniør? :sjenert:

Gjest Gjest
Skrevet

Håper noen kan svare deg på det.

Jeg vet imidlertid at likheten mellom de to er at du tjener like smellbra i begge! :tommel:

Og jeg vet også, ut fra venner som har studert det, at studiene går kjapt unna på 3 år og er forholdsvis greie og enkle å komme seg gjennom. ;)

Gjest Gjest
Skrevet

En litt dårlig skrevet, men enkel forklaring: Den generelle forskjellen mellom begrepene "elektro" og "elektronikk" er at elektro som regel omfatter elektriske systemer generelt, mens elektronikk går mer på "fine" ting. Innmaten i en TV er elektronikk, mens opplegget til taklyset på kjøkkenet er elektro. Uten at jeg kan svare 100% sikkert tenker jeg på en elektroingeniør som en som for eksempel er med på konstruksjon av kraftverk, høyspentanlegg og denslags, mens en elektronikkingeniør driver mer med ting som lyd- og bildesystemer, dataanlegg og elektroniske styringssystemer i boliger og offentlige bygg.

• 2 uker senere...
Gjest Gjest
Skrevet

Hva bør man egentlig like for å studere elektronikk på ntnu? Er det mye krefteberegning, går det på feltberegning, har de kvante og relativitetsteori?, eller går det mest på kretsberegning sånn som det er i 2fy?

• 8 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...