Gjest Skrevet 1. juli 2007 #1 Skrevet 1. juli 2007 Har nå helt seriøst bestemt meg for og lage en liste over husarbeids oppgaver siden både jeg og sambo er slik at vi venter og håper den andre gjør det :kaffe: Jeg bruker dog unnskyldningen om at jeg nettopp har flyttet hjemmefra hvor mamma gjør alt mens sambo har bodd hjemmefrai over ti år.. Har nå tatt fort over halve leiligheten og har kommet på en del oppgaver, støvsuge, vaske, ordne kjøkkenet, vaske bad o.s.v, men jeg har fortsatt følelesen av at visse oppgaver har jeg glemt.. Derfor spør jeg så pent om at dere skriver opp oppgaver dere gjør i hjemmet og sikkert hvem som gjør hva og, slik at jeg kan få skrivd meg selv en liste og tving sambo til og gjøre litt (og meg )
salsera Skrevet 1. juli 2007 #2 Skrevet 1. juli 2007 (endret) Vi har ingen liste, men vi pleier å sette av litt tid en gang i uka hvor vi setter på musikk, bretter opp armene og tar det meste av husarbeidet sammen. Matlaging tar jeg meg som regel av, og han tar seg som regel av oppvasken. Endret 1. juli 2007 av salsera
Brunhilde Skrevet 1. juli 2007 #3 Skrevet 1. juli 2007 Riste tepperRyddeTørke støvVaske skapdører (kjøkken og bad)Vaske benker (kjøkken og bad)StøvsugeVaske gulvVaske vinduerSkifte sengetøyVaske tøyBrette tøyLegge bort tøyVaske do Dette er det jeg kommer på i farten, og jeg gjør dette sammen med 17-åringen. H*n er flink til alt, men liker ikke å vaske gulv/vinduer, så det tar jeg. Gjør alt dette hver 14. dag, den andre uken tar jeg litt lettere på det og nøyer meg med å rydde, tørke støv og støvsuge. Rydde gjør jeg forresten hver dag, klær vasker jeg ved behov.
Gjest Skrevet 1. juli 2007 #4 Skrevet 1. juli 2007 Hjalp litt med den lista, så et par ting jeg jo gjør, men som jeg har glemt hehe..
Gjest Frk Åberg Skrevet 1. juli 2007 #5 Skrevet 1. juli 2007 Vi har ingen liste, men har pleid å ta en overhaling på søndager. Den eneste regelen er at han vasker badet, siden han liker det. Da støvsuger jeg leiligheten og rydder litt. En av oss vasker over gulvene en gang i blant. Vi lager middag ca. like ofte. Stort den som ikke har laget middag som vasker opp (men nå har vi fått oppvaskmaskin!). Det blir litt som det faller seg. Jeg vil si vi fordeler ganske likt. Han vil sikkert si at han gjør litt mer enn meg, men jeg er ikke enig. Kan sikkert være greit med en liste hvis dere får fordelt det på en grei måte. Vi hadde en liste med regler da vi flyttet sammen, og den var grei i en periode. Greit utgangspunkt for ting som ble mer naturlige etter hvert.
Gjest Skrevet 1. juli 2007 #6 Skrevet 1. juli 2007 Vi kunne trengt en liste ettersom vi begge utsetter til til vi håper den andre gjør det..
Pnin Skrevet 2. juli 2007 #7 Skrevet 2. juli 2007 Vi har liste, og det var mannens forslag. Han hadde fått ideen av en kompis som anbefalte det på det varmeste fordi det fjernet en av de vanligste tingene å krangle om: husstell. Vår er ganske kort: Mannen: - støvsuger - tørker støv - vanner planter - skifter sengetøy - klipper gresset Jeg: - vasker gulvene - vasker klær - vasker badet - raker Ting som å tømme oppvaskmaskina og gå ut med bosset gjør vi på samsen: den som ser det først, gjør det. Og så lager vi middag annenhver dag.
Gjest Elastica Skrevet 2. juli 2007 #8 Skrevet 2. juli 2007 Vaske vinduer Gjør alt dette hver 14. dag, den andre uken tar jeg litt lettere på det og nøyer meg med å rydde, tørke støv og støvsuge. Rydde gjør jeg forresten hver dag, klær vasker jeg ved behov. VASKE VINDUER hver 14. dag??? *bøye meg i støvet*
mariposa Skrevet 3. juli 2007 #9 Skrevet 3. juli 2007 Vi pratet om hva vi likte/mislikte av husarbeidet. Og løsningen ble at vi fikk de oppgavene vi syntes var greiest( og derav best på), og de ugreie ble fordelt jevnt. Han: Støvsuger, vasker gulv,rister tepper, vasker bad og do,vasker vinduer,skifter sengetøy og stryker når det trengs. Jeg: Vasker skuffer og skap,rydder alt i huset, vasker klær,bretter og legger på plass,rep.av tøy etc.,tørker støv,alt plantestell, ha full oversikt over hva som er hvor, og ellers alt papirarbeid/arkivering/daglig økonomi. Begge: Handler og lager mat,rydder kjøkken,setter i oppvaskmaskinen og tar ut når ferdig. Har sikkert glemt noe,men kan legge til at hans favoritt er vaskedelen,mens min er tøy og ryddedelen.
evilla Skrevet 3. juli 2007 #10 Skrevet 3. juli 2007 Vi har ingen liste, men kunne såvisst trengt en Men hos oss er det sånn at han jobber mye mer enn meg, og derfor syns jeg jo at jeg bør gjøre litt mer husarbeid enn han, da jeg har fri noen dager i uken. Hva syns dere? Og hvor mye jobber dere i forhold til mannen? Men han vaske badet av og til, og jeg gjør som regel resten. Men når jeg ber han vaske badet eller støvsuge en sjelden gang, så blir det litt surmulig, så vi skulle absolutt hatt en slik liste
Gjest Jytte Skrevet 3. juli 2007 #11 Skrevet 3. juli 2007 Her er det intet liste-tyrani - vi gjør det vi må når vi ser det trengs. Hadde jeg hengt opp lister så hadde de nok fått seg en god latter Heldigvis så har jeg vaskehjelp en gang i uken, så ting som må gjøres utenom det er: Bære ut søppel (stort sett mannen) Oppvaskmaskinen (jeg har fått forbud for jeg er elendig til å stue) Klippe plen (min oppgave - fordi jeg liker det) Hagearbeid forøvrig (min oppgave - fordi jeg liker det) Vaske og legge sammen klær (stort sett mannen) Handle (tar vi sammen en gang i uken) Tur med hunden (gjør vi sammen) Vask og stell av hunden (stort sett meg) Så hender det at ungene trør til og gjør noe en gang iblandt.
liv Skrevet 3. juli 2007 #12 Skrevet 3. juli 2007 (endret) Vi har heller fordelt rom vi.. En har kjøkken, gang og soverommene og den andre har bad og stua. Og så bytter vi sånn annenhver måned eller så. Kjøkken og bad vaskes hver uke, stue, og gang og guttungens sovesom støvsuges hver uke, vaskes annenhver. Vårt soverom blir tatt litt sånn innimellom. Endret 3. juli 2007 av liv
Brunhilde Skrevet 3. juli 2007 #13 Skrevet 3. juli 2007 Her er det intet liste-tyrani - vi gjør det vi må når vi ser det trengs. Hadde jeg hengt opp lister så hadde de nok fått seg en god latter Det er ikke noe listetyrrani hos oss heller, jeg listet opp fordi ts ba om det... Men det er stort sett ryddig og rent her, og Elastica: jeg har lett for å tenke at vinduene kan vente til neste uke og neste og neste, så du skal ikke bøye for dypt.
Bobsi Skrevet 4. juli 2007 #14 Skrevet 4. juli 2007 Vi bruker stort sett mandagskvelden sammen. Han: Støvsuger og vasker gulv Jeg: Tørker støv, vanner planter, vasker badet, vasker alle speil i leiligheten, skifter sengetøy. Ellers: Han: Vasker bilene og fyller diesel/bensin hver søndag, støvsuge hver torsdag, rydder kontoret en gang i mnd. Jeg: Holder badet rent, vasker vinduer, generell rydding, handler mat. Deler på: Lage mat og rydde kjøkkenet, vaske og brette klær
Gjest Gjest Skrevet 4. juli 2007 #15 Skrevet 4. juli 2007 VASKE VINDUER hver 14. dag??? *bøye meg i støvet* Ja, det kan du si.. Jeg har flyttet ca en gang i året i det siste, så da har vinduene blitt vasket i utvaskingen. Men ellers vaskes de neppe så ofte som en gang i året.. Og vi ser nå fint ut på verden likevel, vi..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå