Gå til innhold

De enkle menn

Fremhevede innlegg

Gjest El Patron
Skrevet (endret)

--

Endret av El Patron
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Kvinne_*
Skrevet

Jeg ville ikke finne på å si menn er enkle. Jeg har hørt enkelte kvinnelige familiemedlemmer si dette og har naturligvis hørt mange andre kvinner si det også. Jeg tror at de kvinner som sier at mannen er enkel kanskje ikke har tenkt seg så godt om før de snakker eller de har ikke reflektert over temaet - eller: de har faktisk valgt menn som er litt "korte"/stutte/enkle fordi de selv kanskje er det...

Hva legger vi så i begrepet "enkel"? Vi bør nesten vite det før vi diskuterer om noen er "enkle". Hva mener kvinner når de beskylder menn for å være "enkle"?

Jeg tror at når kvinner vil drøfte noe, lufte noe, snakke om noe, og mannen ikke vil det, fordi han mener det ikke er viktig, riktig, eller relevant/usaklig, så kan kvinner tenke "han var jammen enkel", fordi han ikke vil snakke om det samme som hun vil snakke om.

I virkeligheten kan det fint vise seg at kvinner er enklere enn menn. Menn kan være mer analytiske og de evner å tenke mer abstrakt?

Kvinner snakker og babler ofte om sine tanker. Det hjelper dem å få snakket om det uten å tenke løsning. Derfor blir mange kvinner irritert og oppgitt når menn kommer med løsninger og er fornøyd med seg selv fordi de tror de har bidratt. De har ikke bidratt! Kvinnen forventet bare at han skulle lytte uten å komme med råd. Men hvis hun derimot sier "hva bør jeg gjøre", da kan man komme med råd.

Jeg tror ikke menn er enkle. Jeg vet derimot at menn og kvinner har ulike forventninger.

Skrevet

Jeg lurer på om betegnselsen "enkel" kommer av at menn generelt (etter som jeg har forstått) har lettere for å være fornøyd i et forhold. Damen i forholdet vil gjerne prate, prate, prate, ting skal diskuteres, følelser skal diskuteres, man skal komme til bunns i alt mulig, man skal dele alt, man kan ikke ha hemmeligheter... mens menn kanskje er fornøyd så lenge det ikke krangles og økonomien er grei?

Man har jo hørt at når damen har bestemt seg for å skilles, så har hun gått og tenkt på dette i to år, og for mannen kommer det som en bombe, for han trodde de hadde det fint, han.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg hører av og til kvinner si at menn er enkel. Det er bare en ting å si til det: Hva ville ha skjedd viss en mann hadde sagt at kvinner er enkle?

Skrevet
Jeg lurer på om betegnselsen "enkel" kommer av at menn generelt (etter som jeg har forstått) har lettere for å være fornøyd i et forhold. Damen i forholdet vil gjerne prate, prate, prate, ting skal diskuteres, følelser skal diskuteres, man skal komme til bunns i alt mulig, man skal dele alt, man kan ikke ha hemmeligheter... mens menn kanskje er fornøyd så lenge det ikke krangles og økonomien er grei?

Man har jo hørt at når damen har bestemt seg for å skilles, så har hun gått og tenkt på dette i to år, og for mannen kommer det som en bombe, for han trodde de hadde det fint, han.

Jeg tror du har et godt poeng her.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg hører av og til kvinner si at menn er enkel. Det er bare en ting å si til det: Hva ville ha skjedd viss en mann hadde sagt at kvinner er enkle?

Som kvinne ville min respons på det ha vært:

- På hvilken måte mener du at jeg er enkel?

- Har du noen eksempler som viser situasjoner der jeg er enkel?

- Hva legger du i begrepet "enkel"?

- Hva misliker du mest ved denne enkelheten du møter på hos meg?

- Kan jeg gjøre noe for å være mer komplisert slik at du blir mer fornøyd?

:)

Gjest *Madam Mim*
Skrevet

Jeg håper du klarer å få bedre kontakt med deg selv, trådstarter. :klem: Det virker som om du er på vei.

Har generelt svært lite sans for generaliseringer som sier at menn er sånn og kvinner sånn. Jeg vil være et menneske, ikke bare mitt kjønn.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg håper du klarer å få bedre kontakt med deg selv, trådstarter. :klem: Det virker som om du er på vei.

Har generelt svært lite sans for generaliseringer som sier at menn er sånn og kvinner sånn. Jeg vil være et menneske, ikke bare mitt kjønn.

Hvorfor sier du "lykke til" til TS? Han har da bare startet en generell debatt?

Ellers tror jeg nok at de som ikke forstår hva en generalisering er, og ikke klarer å forholde seg til generaliseringer, ikke er så gode på vitenskap, statistikk eller abstrakt tenkning for øvrig.

De som faktisk vet hva generaliseringer er gode for tar det for hva det er: generaliseringer.

Gjest Gjest
Skrevet

Du "Gjester":

Jeg skrev ikke "Hvordan ville du reagert viss en mann kalte deg enkel?". Jeg skrev "Hvordan ville kvinner reagert viss en mann sa at kvinner er enkle?". Ser du forskjellen?

Jeg har en sterk misstanke om at at du og amange andre kvinner (og menn) ville sett på uttalelsen som kvinnefiendtlig og ned settende. Dere ville hatt helt rett, slik jeg ser det.

Logisk sett er derfor uttalelsen "Menn er enkle" mannsfiendtlig og nedlatende.

Gjest El Patron
Skrevet (endret)

--

Endret av El Patron
Gjest Gjest_Devin_*
Skrevet

Hvis menn er så enkle, så må kvinner være stokk dumme som ikke skjønner oss..

Har lite til overs for sånne hersketeknikker.

Det blir det samme som de som gnåler om at kvinner gjør så mye mer enn menn med hus og jobb, når all statistikk (ihvertfall her hjemme) tyder på at arbeidsmengden går opp i opp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...