Gå til innhold

Leilighet med høy fellesgjeld

Gjest Smarties - ikke innlogget

Anbefalte innlegg

Hvis man kjøper en leilighet med lavt innskudd (såpass lav at man ikke trenger nesten noe lån pga egenkapital), men høy fellesgjeld - hvordan blir det i forhold til skatt? Regnes det fortsatt som at man har lån? Altså at man får et visst rentefradrag..?

Eksempel: innskudd 510 000, fellesgjeld ca 1 mill, ca 5000 i husleie.

(Vet det kanskje ikke er så lurt å kjøpe noe med så høy fellesgjeld, men til syvende og sist må man jo også tenke på hva man kan betale pr mnd..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Pjusk

Du betaler selvfølgelig renter og avdrag på fellesgjeld - på samme måte som du ville gjort med personlig gjeld. Dette er innbakt i husleien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det vet jeg :) Det jeg lurer på, er hvordan dette blir i forhold til skatten.. For hvis jeg har 500 000 i egenkapital, så jeg ikke trenger å ta opp banklån, har jeg bare studielån og billån.. Og det er ikke så fryktelig mye. Så det jeg lurer på, er om jeg vil bli "skattet ihjel" fordi jeg har lite lån..? Eller ser likningsmyndighetene at "hun har jo en mill i fellesgjeld på leiligheten, så det må vi ta hensyn til ved beregning av skatten"...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige gang renta gikk i været ble slike leiligheter solgt for 50 øre, noe som sier mye om hvor lure slike kjøp er..

Du vil få rentefradrag på samme måte som ved et vanlig lån. Man mottar da en årsoppgave fra borettslaget med tall man fører inn i selvangivelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige gang renta gikk i været ble slike leiligheter solgt for 50 øre, noe som sier mye om hvor lure slike kjøp er..

Du vil få rentefradrag på samme måte som ved et vanlig lån. Man mottar da en årsoppgave fra borettslaget med tall man fører inn i selvangivelsen.

Mmm... vet som sagt at sånne kjøp kanskje ikke er de lureste.. :tristbla: Men som sagt må man også se hva man faktisk kan betale pr mnd. Og når man først er inne i boligmarkedet, er det jo dumt å begynne å leie.. (Er på vei ut av et samboerforhold, og vil få en viss egenkapital..) Er uansett greit å undersøke i ulike retninger, og jeg fikk svar på det jeg lurte på :) Tusen takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du får en viss egenkapital er det jo enda mindre smart å bruke det på innskudd på leilighet med lav fellesgjeld etter min mening. Bruk heller litt lenger tid til å lete, og bo på pikerommet eller hos en venninne en liten stund istedenfor å forhaste deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Madeline

En annen ting ved leiligheter med lavt innskudd og høy fellesgjeld, er at du kun betaler renter på fellesgjelda de første årene. Når så avdragene skal betales, øker de månedlige kostnadene veldig. Da blir gjerne felleskostnadene (husleien) så høy at mange får problemer. Det er også vanskeligere å få solgt boliger med veldig høy husleie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Smarties_*

Gode poenger dere har alle sammen.. Og det er nok ikke en sånn løsning jeg helst ønsker, nei. Greit å få litt synspunkter og erfaringer fra andre :) Ikke alltid så lett å se ting like klart når man står midt oppe i en sånn situasjon :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lett å hoppe på første og ikke nødvendigvis beste tilbud når man er i en slik situasjon ja. Men det beste rådet jeg kan gi deg er å smøre deg med tålmodighet.

Kom forresten på en annen variant som var vanlig ved forrige rentehopp på slutten av 80-tallet: "elgstek gies bort til den som vil overta min leilighet" :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Smarties_*
Det er lett å hoppe på første og ikke nødvendigvis beste tilbud når man er i en slik situasjon ja. Men det beste rådet jeg kan gi deg er å smøre deg med tålmodighet.

Ja, det er vel gjerne det mest fornuftige.. Man kan betale ned på fellesgjelden på den jeg så på da. Men det vil jo fortsatt være høy fellesgjeld så klart.. Vil liksom bare bli ferdig med hele leilighetsstyret og komme meg videre.. :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du får en viss egenkapital er det jo enda mindre smart å bruke det på innskudd på leilighet med lav fellesgjeld etter min mening. Bruk heller litt lenger tid til å lete, og bo på pikerommet eller hos en venninne en liten stund istedenfor å forhaste deg.

Kom forresten på en annen variant som var vanlig ved forrige rentehopp på slutten av 80-tallet: "elgstek gies bort til den som vil overta min leilighet" :ler:

Gurimalla!! Jeg ler meg i hjel :ler:

En bolig med 500.000 i innskudd og 1.000.000 i FG er sammenlignbart med en leilighet som koster 1.500.000 og har 0 i FG. Om kjøper har en EK på 500.000 blir alternativene å ha kjøpe leilighet 1 og har 0 i gjeld i banken og 1.000.000 i FG, eller kun ha 1.000.000 i banken. Forskjellen mellom de to alternativene er at ved å ha lån i banken og ikke gjennom andel FG i borettslag, er at du står litt friere i forhold til nedbetaling, bytte av långiver (eks. i forbindelse med pruting på rente) og slike ting.

Jeg skjønner at Frey tenker på en kraftig nedgang i markedet. :ler: Men for å være alvorlig, så er det ikke å stikke under en stol at det har skjedd før.. La meg nå fortelle hva som da kan skje. Forestill deg at boligerprisene faller 50%. Hadde ts kjøpt leilighet nr 2 (uten fellesgjeld) hadde følgende skjedd; Hun hadde hatt 1.000.000 i lån på en bolig som er verdt kr 750.000. Hvis hun da MÅ selge på det tidspunktet hvor prisene er såå lave, så sitter hun igjen med en restgjeld på kr 250.000 etter salget.

Velger ts leilighet nr 1 (med FG), så må hun teoretisk sett ta opp et lån og betale noen kr 250.000 for at de skal gidde å overta en bolig med gjeld på kr 1.000.000. Og forskjellen er???????

Synker boligprisene hele 50% (jeg har ingen tro på det men..), ja da hadde jeg faktisk sittet litt på gjerdet og ventet på oppturen igjen. Man skal jo ha et sted å bo og boligen blir jo ikke noe dårligere selv om omsetningsverdien blir lavere.

Og til ts: Selvsagt får du fradrag for din andel av renter som du betaler på fellesgjelden! Det blir også tatt i betraktning om du søker om andre lån....

Jeg hørte faktisk noen si at de ønsket at sønnen skulle kjøpe en leilighet med 300.000 i innskudd og 900.000 i FG for at han skulle begynne med lite boliglån. :overrasket: Fikk heldigvis forklart dem hvordan dette fungerer!

Edit: Leif

Endret av Lourdes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må gjerne le så mye du vil, det endrer ikke det faktum at leiligheter med høy fellesgjeld er ugunstige.

Man er ofte solidarisk ansvarlig for fellesgjelden, hvilket vil si at dersom en eller flere av de andre beboerne ikke klarer å betjene sin gjeld må resten av sameiet støtte opp under dette. I borettslag så kjøper man jo faktisk en andel av et bokompleks og gjelden til dette komplekset skal betjenes okke som. Dette har skjedd før og vil skje igjen.

Det er heller ikke gunstig at andre (dvs styret i sameiet) forhandler fram avtaler med banken ang betjeningen av lånet. Da har man ingen påvirkningskraft på de månedlige utgiftene. Hadde man hatt den millionen i eget lån kan man forhandle med banken om avdragsfrie perioder, lengre eller kortere nedbetalingstid osv ettersom det passer egen økonomi. Det er sjelden mulig med høy fellesgjeld.

Leiligheter uten høy fellesgjeld er også normalt lettere å selge av overnevnte grunner.

Fremdeles like morsomt? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til info kan jeg nå si at jeg har bestemt meg for å gå bort fra sånne leiligheter med høy fellesgjeld.. 98 av 100 omtrent, anbefaler det IKKE... ;) Så jeg hører på ekspertene, hehe.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må gjerne le så mye du vil, det endrer ikke det faktum at leiligheter med høy fellesgjeld er ugunstige.

Man er ofte solidarisk ansvarlig for fellesgjelden, hvilket vil si at dersom en eller flere av de andre beboerne ikke klarer å betjene sin gjeld må resten av sameiet støtte opp under dette. I borettslag så kjøper man jo faktisk en andel av et bokompleks og gjelden til dette komplekset skal betjenes okke som. Dette har skjedd før og vil skje igjen.

Det er heller ikke gunstig at andre (dvs styret i sameiet) forhandler fram avtaler med banken ang betjeningen av lånet. Da har man ingen påvirkningskraft på de månedlige utgiftene. Hadde man hatt den millionen i eget lån kan man forhandle med banken om avdragsfrie perioder, lengre eller kortere nedbetalingstid osv ettersom det passer egen økonomi. Det er sjelden mulig med høy fellesgjeld.

Leiligheter uten høy fellesgjeld er også normalt lettere å selge av overnevnte grunner.

Fremdeles like morsomt? :)

Så lenge borettslaget er tilknyttet NBBL har det en husleieforsikring som dekker evt. manglende husleie. Ville tro at OBOS og USBL (?) og andre seriøse boligbyggelag har det samme. På den måten vil ikke de beboerne som betaler for seg påføre de andre ekstra kostnader.

Tror du at du som enkeltperson med kr 1.000.000 i lån klarer å forhandle deg til bedre rente/betingelser enn et styre som skal finansiere kr 100.000.000?

Til info: sameie er en betegnelse som benyttes på boligkomplekser med selveide leiligheter

JA jeg ler fortsatt! :ler:

Det ENESTE jeg er enig i som du sier er at man har som oftest mindre fleksibilitet i forhold til innbetaling av fellesgjeld, nedbetalingstid og avdragsfrihet. Jeg har forresten sett at flere av de nye borettslagene har fri innbetaling av fellesgjeld dvs. man kan legge opp løpet HELT ettersom man selv vil. Man kan faktisk betale inn hele andelen av fellesgjeld med en gang også slik at man får 0 FG.

Edit: Leif igjen gitt.

Endret av Lourdes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har sett mange leiligheter som har et gigantisk hopp i månedlige utgifter etter ti år- når avdragene også skal betales. Og hvem vil kjøpe en leilighet som IKKE er ny, og allikevel har skyhøy husleie og fellesgjeld? Det kan med andre ord bli vanskelig og få solgt den også...

*skeptisk* :sjenert:

Det er jo ikke så rart at de månedlige utgiftene stiger.. Om du hadde hatt avdragsfrihet på lånet i banken i 10 år, hadde du betalt lite i en periode for å så betale normal når denne perioden er over...

Dette er da virkelig ikke så vanskelig å forstå?!

De som vurdererer å kjøpe leiligheter med høy fellesgjeld må ikke se så mye på husleien, men på andel av fellesgjeld og innskudd til sammen. Ser man på de månedlige utgiftene kan man lett bli "lurt". Du kan jo få til akkurat den samme løsningne i nesten hvilken som helst bank om du kjøper en selveierleilighet til samme totale pris.

Ikke noe hokus pokus egentlig.

Men jeg skjønner hva dere sier. Det er pga det er så sinnsykt mange som ikke skjønner hvordan dette fungerer at folk er skeptiske OG at en del folk kjøper litt for dyre leiligheter. Det er synd. Boligutviklerne OG eiendomsmeglerne spekulerer helt klart i dette. DET er å utnytte folks uvitenhet. DET er jeg skeptisk til. Jeg er enig i at det sikkert at mange som vil slite med disse leilighetene etterhvert fordi at de har mer eller mindre uvitende om det kjøpt for dyre leiligheter. Grunnen til at jeg sier "sikkert" er fordi de fleste seriøse banken tar hensyn til fellesgjelden når de gir lån. Det SKAL ikke være lettere å få 500.000 i lån i banken til å kjøpe en leilighet med 1.000.000 enn å få lån på kr 1.500.000 til en selveierleilighet (tvert imot!). Men det finnes også mindre seriøse banker og det finnes folk som hadde penger til å betale innskuddet, men som ikke er særlig kredittverdige ellers. Man blir jo ikke kredittvurderert av borettslaget!

MEN konklusjonen er at så lenge man vet/forstår hva man begir seg ut på, så er det absolutt ikke noe skummelt. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, for det finnes jo ikke private borettslag... At andre andelshavere i et borettslag har måttet dekke inn andre andelshaveres mislighol har skjedd før, og sannsynligheten for at det kan skje igjen er stor.

Men for all del, du må gjerne tro at det ikke utgjør noen forskjell. Jeg derimot, kjenner folk som har gått på smeller på dette før og vil derfor aldri risikere å havne i lignende situasjon selv. Ei heller vil jeg råde andre til å sette seg i en slik situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Nei, for det finnes jo ikke private borettslag... At andre andelshavere i et borettslag har måttet dekke inn andre andelshaveres mislighol har skjedd før, og sannsynligheten for at det kan skje igjen er stor.

Men for all del, du må gjerne tro at det ikke utgjør noen forskjell. Jeg derimot, kjenner folk som har gått på smeller på dette før og vil derfor aldri risikere å havne i lignende situasjon selv. Ei heller vil jeg råde andre til å sette seg i en slik situasjon.

Klart det finnet private borettslag som ikke er tilknyttet større boligbyggelag. Slike ville jeg også vært skeptisk til. Det vil ikke si at ALLE leiligheter med høy fellesgjeld er en dårlig deal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...