KimseImse Skrevet 30. juni 2007 #1 Skrevet 30. juni 2007 Jeg snoper for mye når jeg er trist og lei. Trøstespiser. Flere som har det sånn? Gode råd for å klare å bryte denne vanen? Akkurat nå har jeg en tøff periode og jeg snoper faan meg hver kveld. Blir så sint på meg selv av at jeg ikke klarer å la være.
Gjest Gjest Skrevet 30. juni 2007 #2 Skrevet 30. juni 2007 første bud for meg er "safe inviroment"(eller hvordan det nå skrives), hentet fra dr.phil. altså, lag det trygt rundt deg ved å fjerne snop og godt fra skuffer og skap. da er det heller ingen ting å snope på. så må du bearbeide følelser. lettere sagt enn gjort. men prøv å spør deg selv "hvorfor spiser jeg nå?". det er ikke easy-peasy det her, siden det handler om å bryte gamle, dårlige vaner. men det er mulig, med litt fokus. sikkert mye annet du kan gjøre også, men dette er en god start!
Gjest Gjest Skrevet 30. juni 2007 #3 Skrevet 30. juni 2007 Kjenner igjen dette problemet. For meg nytter det ikke å satse på "safe environment" heller fordi han jeg bor sammen med absolutt vil ha litt snop i huset og jeg kan jo ikke nekte han det. Dessuten har jeg funnet ut at jeg alltids klarer å lage meg noe snop ut av det vi har... Det som fungerer best (men ikke særlig bra) for meg er å gjøre noe hvor jeg er opptatt med hendene slik at snoping ikke blir så lett. Sånn som å skrive her nå Det værste er å sitte foran tven. Har noen ganger lurt på om jeg bør begynne å strikke e.l. for å ha noe å gjøre med henda når jeg ser tv annet enn å spise...
Gjest Alou Skrevet 30. juni 2007 #4 Skrevet 30. juni 2007 Jeg har det sånn i perioder. Det finnes alltid en unnskyldning for å kunne spise snop . Hvis man rett og slett bare tar seg selv i nakke og reiser seg fra sofaen, tar en kald dusj og pusser tenna og drikker kaldt vann så føler man seg bedre og lysten på snop kan forsvinne. Hvis man i stedet gjør noe så man føler seg bedre - ta en ansiktsmaske eller jogetur, så er sannsynligheten lavere for at man faller for fristelsen. Det er min erfaring og mitt tips. Lykke til, du er ikke alene.
Gjest Kristin_ Skrevet 4. juli 2007 #5 Skrevet 4. juli 2007 Jeg har slitt med samme problem veldig lenge. Jeg kjempet mot det ved å i begynnelsen kun ha mat du ikke kunne forestilt deg å overspise på. Typisk grønnsaker med fiber, havregryn etc. Ting som er søtt og har raske karbohydrater er ofte trøstespisemat, og bør fjernes. Når omgivelsene er trygge kan man begynne å tenke på hvorfor man trøstespiser, uten å bli stresset av alle fristelsene rundt seg. Å trøste seg med mat er mye en vanesak på samme måte som røykinger det, så når du kommer ut av de gamle vanene og blir der en stund er det lettere å holde seg over tid. Hvis du lurer på noe ang overspising/trøstespising så kan du enten ta det i tråden eller på PM, det tar litt lang tid å skrive ned alle mine erfaringer om det her
Gjest Gjest Skrevet 4. juli 2007 #6 Skrevet 4. juli 2007 Jeg er slik i eksamensperider, dvs. når jeg sitter mye hjemme og leser ting som ikke alltid er så spennende. Da er det lett å proppe i seg samtidig, eller gå på jakt i skapene etter noe godt. Å lese på biblioteket/lesesal er dessverre ikke noe alternativ. De dagene jeg har mye å gjøre, spiser jeg mye mindre og sunnere, så jeg gleder meg til en dag å ha en vanlig jobb.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå