Gå til innhold

4-åring som spiser med fingrene

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Sønnen min på snart fire griser så mye når han spiser. Han liker ikke å bruke redskaper til å få i seg maten, og spiser gjerne både middag og delvis grøt med fingrene... Vi minner han om å bruke skei/gaffel, og så gjør han det litt, men faller stadig tilbake til å spise med fingrene. Søsteren på to er veldig flink til å spise med redskaper, men han synes det er for mye bry.

Er det vanlig at 4-åringer griser så mye når de spiser? Er det noen som har tips til hvordan vi kan venne ham av med denne uvanen? Jeg blir av og til helt matt av å se på ham.

Videoannonse
Annonse
Gjest Sativa
Skrevet

Jeg er ikke sikker, men det er nokså vanlig at 4 åringer spiser pent med bestikk, men det er også vanlig at foreldrene må minne dem på å spise pent. Du kan forsøke å forklare forskjell på fingermat og bestikkmat først. Så kan du, når det skal brukes bestikk, ta vekk maten hvis ungen kliner, og la ham få det tilbake når du har kommet med en påminnelse. (funker selvsagt ikke hvids barnet bare blir glad for å slippe å spise)

Skrevet
Sønnen min på snart fire griser så mye når han spiser. Han liker ikke å bruke redskaper til å få i seg maten, og spiser gjerne både middag og delvis grøt med fingrene... Vi minner han om å bruke skei/gaffel, og så gjør han det litt, men faller stadig tilbake til å spise med fingrene. Søsteren på to er veldig flink til å spise med redskaper, men han synes det er for mye bry.

Er det vanlig at 4-åringer griser så mye når de spiser? Er det noen som har tips til hvordan vi kan venne ham av med denne uvanen? Jeg blir av og til helt matt av å se på ham.

Kanskje han har litt problemer med finmotorikken??

Sønnen min på 7 år er også slik, han spiser helst med fingrene. Vi må hele tiden minne han på å bruke gaffelen eller skjea, han "glemmer" det hele tiden. Han søler og griser veldig selv om han er så stor, det hjelper ikke med kjefting for da nekter han å spise.

Han er nok slik pga at han har problemer med motorikken (både fin-og grov), han liker heller ikke å tegne eller fargelegge pga det. Han må trene og trene motorikken både på skolen og hjemme.

Gjest Miss Cutie
Skrevet

Når begynte dere med bestikk til han? Min sønn fyller 4 år i August og han har spist med bestikk (også søstrene hans) fra han var under 2 år. Har dere prøvd å være litt "strenge" ang dette?

Hvis dere har prøvd det så kan jeg bare signere m@msen.

Skrevet

Har dere prøvd med belønningssystem? (klistremerker feks). Og har dere barnebestikk (ikke plastikk, men stål som fungerer) til ham?

Og så kan det kanskje hjelpe å planlegge maten ut fra hva som er ganske lett å spise med bestikk (ris er vanskelig, potetstappe er lett)

Sønnen min (som forsåvidt bare er 18 måneder) spiser med bestikk og jeg merker at han foretrekker mat som han lett får opp på gaffelen. Vi kutter all mat i biter som er passe store til at de er lette å få på gaffelen, siden han naturlig nok ikke klarer å kutte opp maten selv enda.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...