Gå til innhold

Utleie av leilighet til bekjente

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har kommet i en situasjon hvor jeg er veldig misfornøyd med en av mine venner, men ønsker å høre med dere andre om jeg reagerer feil.

a) Jeg har en liten leilighet som har stått tom. Dette er en liten leilighet på 2 rom+kjøkken (ca 65kvm) som er ferdig møblert med alt en trenger (kjøleskap, komfyr, bestikk, jopper/glass, kjeler, gardiner, etc, etc)

b) En av mine aller beste venner gjennom 30 år ringte meg og spurte om hans datter kunne frå låne leiligheten. Det hastet. Da jeg spurte hvorfor det hastet fikk jeg beskjed om at 2 brødre som eide huset hun bodde i var blitt uenig om fortsatt utleie eller salg.

c) Jeg svarte da ja. Ryddet leiligheten iløpet av 3 dager og mine venner kom og så over leiligheten. jeg ga beskjed om at varmtvannstanken hadde liten kapasitet. Alt var OK.

d) Jeg ble enig med hans datter om 5500,-/mnd.

e) 2 dager etter innflytting klaget hun på at blandebatteriet på kjøkkenet lakk. Jeg bestilte derfor rørlegger samme dag og fikk det byttet.

f) Ytterligere en uke senere ringte datteren meg og ba om en utsettelse på betalingen. Vi ble da enig at hun skulle betale for 2 månder 3 uker senere. Men da jeg skulle få pengene hadde hun ikke mer enn 2000 så vi ble enig om resten iløpet av månden.

g) I mellomtiden klaget dattern på at bare 1 kunne dusje om gangen. Dette bekreftet jeg, men sa også at dette var noe hun vist om fordi foreldrene (som jeg altså kjenner godt) var informert).

h) Jenta flytta ut etter 2 månder.

i) Nå har det gått et år og jeg har ikke fått mer enn de 2000,-

Jenta nekter mao å betale. Samtidig sier hun at årsaken til at hun flyttet var at hun ble kastet ut fordu husleien ikke ble betalt.

j) Jeg er veldig skuffet over mine venner som ringte og ba om å få leie. De har nok av penger (har iløpet av 1 år kjøpt 3 biler), men mener at dette med husleie ikke er deres sak men en sak mellom deres datter og meg.

Har jeg grunn til å være skuffet (kansje kutte dem som venner) eller bør jeg akseptere det ? Idag er jeg utvilsomt skuffet ettersom fortalte en helt annen årsak til flyttingen enn det jeg fikk av datteren. Jeg vil også nevne at jeg iløpet av den perioden utleie skjedde hadde jeg en kostnad på 5200,- (husleie + reparasjon av kran), men har altså fått tilbake kun 2000,-

Jeg har derfor lenge håpet at foreldrene (som har vært mine omgangsvenner ville betale husleien (eller i det minste såpass at det ikke ble direkte tap å "leie" den ut).

Hva mener dere ?

Videoannonse
Annonse
Gjest Hushai
Skrevet

Ta henne til Husleietvistutvalget. Det koster bare 860 kroner og det er sterk fokus på å bli enige. Meglerne er veldig flinke. Det kan brukes en hel dag på å forhandle, men dette burde gå raskt unna. Dersom dere ikke kommer til enighet, kan du be om at det blir avsagt dom.

Gjest Gjest
Skrevet

Kjip situasjon! Om det hadde vært min datter som hadde leid og ikke betalt husleia, ville jeg i utgangspunktet tenkt at hun må ta ansvar for betaling osv selv. Samtidig er jeg sikker på at jeg ikke hadde villet risikere et vennskap ved å la være å gjøre opp om ikke datteren har vett på det..

Men det er litt komplisert, da - kanskje foreldrene tenker at hun må ordne opp selv, og dermed kanskje er litt opptatt av å IKKE fikse betaling for henne? Eller at de tror mer på hennes versjon enn din? Har du forøvrig vært tydelig på hva som har skjedd, og forklart hva du har hatt av utgifter? Synes uansett man skal betale for de månedene man bor et sted, så datteren har vel en litt dårlig sak...

Om du skal kutte kontakt med vennene dine vil jeg ikke mene noe om, det høres jo veldig drastisk ut. Det er kanskje bedre å konfrontere dem med det du har skrevet her - få ting "ut", liksom, så kanskje det klarner luften etterpå?

Gjest tomat Mina
Skrevet

Gud bevares og mere til Ja du har stor grunn til å være skuffet.

Du stillte opp for dem og hjalp dem i en krisesituasjon.

Foreldrene må snakke til datteren om dette og få henne til å forstå at sånn kan man ikke gjøre. De må få henne til å betale så langt det er mulig.

Skammer dem seg ikke?

Etter at foreldrene har pratet vett i hue på denne bortskjemte datteren og de ikke kommer noen vei, bør foreldrene betale deg og at datteren heller får skylde foreldrene pengene.

Dette er ikke ment som at dem da gjør henne en bjørnetjeneste, men at de som "anbefalte" datteren sin til deg bør rette opp i dette mht. deg.

Gjest Gjest
Skrevet
Kjip situasjon! Om det hadde vært min datter som hadde leid og ikke betalt husleia, ville jeg i utgangspunktet tenkt at hun må ta ansvar for betaling osv selv. Samtidig er jeg sikker på at jeg ikke hadde villet risikere et vennskap ved å la være å gjøre opp om ikke datteren har vett på det..

Men det er litt komplisert, da - kanskje foreldrene tenker at hun må ordne opp selv, og dermed kanskje er litt opptatt av å IKKE fikse betaling for henne? Eller at de tror mer på hennes versjon enn din? Har du forøvrig vært tydelig på hva som har skjedd, og forklart hva du har hatt av utgifter? Synes uansett man skal betale for de månedene man bor et sted, så datteren har vel en litt dårlig sak...

Om du skal kutte kontakt med vennene dine vil jeg ikke mene noe om, det høres jo veldig drastisk ut. Det er kanskje bedre å konfrontere dem med det du har skrevet her - få ting "ut", liksom, så kanskje det klarner luften etterpå?

Mine "venner" var å så på leiligheten på vegne av datteren (fordi datteren på det tidspunktet bodde et stykke unna. Og avtalen var hele tiden at det skulle være en kortvarig leie for en nødsituasjon. Det var mine "venner" som kom med løgnen på hvorfor datteren hadde det så travelt med å flytte. Det var de som fikk beskjed om at varmtvannsberederen hadde dårlig kapasitet, men jeg fortalte til jenta på tlf. Likevel tok det flere uker før hun klaget på dette. Eneste klagen jeg fikk som aldri ble diskutert med foreldrene var at datteren mente det var for dårlig med parkeringsplasser ute i gata (i byen leiligheten er i). Men jeg kan ikke informere om absulutt alt. Noe må de faktisk vurdere selv, og det var som sagt snakk om kortidsleie. Jeg forstår derfor ikke hvorfor de skulle "tro mer på datteren enn på meg" så lenge de fikk samme informasjonen og aksepterte den.

Skrevet

Hadde du inngått leieavtale?? Uansett hvem en leier ut til så tenk på en slik avtale!

Gjest Blondie65
Skrevet

Måtte hun flytte fra den forrige leiligheten fordi hun ikke gadd å betale husleie der heller? Og det "glemte" dine venner å fortelle deg? Slik at du har tatt en risiko ved å ta inn en mildest talt dårlig betaler?

Hva skjedde med depositum og slike ting? Var du så "vennlig" at du "glemte" det i kampens hete?

Når det gjelder utbedringene som du har gjort på din leilighet så er vel dette noe du måtte gjort før eller siden. Greit nok at det muligens kanskje hadde blitt "siden" hvis du ikke skulle leie ut i en fei til "nullbetaleren" men det er jo en verdiøkning du har gjort på egen eiendom.

Burde foreldrene betale? Moralsk, etisk, eller lovmessig ...?

Sukk.

De løy for deg. De skapte en vanskelig situasjon.

Har du sendt et skriftlig krav til jenten? Det er begynnelsen her før du gjør noe annet. Har du et skriftlig krav (x måneders utleie, - innbetalt beløp = kr Y) kan du gå rettens vei og det vil si at du kan få namstrekk på det. Det spørs jo hvor gode venner du har tenkt å være med disse mildest talt frekke vennene dine i fremtiden.

Så ja du har all gode grunn til å være sur. De burde skamme seg hele bunten.

Og så er det jo dette med å være "grei" med venner for så å få slike ting i fleisen. Business og venner går dårlig ...

Skrevet

Kjip situasjon. Vet vennene dine (foreldrene) om dette? Var jeg deg hadde jeg ikke giddet å brukt mer energi på de pengene (spilt melk osv), jeg tror du får det bedre ved å slippe å irritere deg over at du ikke får inn pengene.

Når det gjelder vennskapet får du vurdere om du kan fortsette det, eller om du opplever at det var et for stort svik. Det er ditt valg. Jeg lånte ut penger til en venninne en gang, og det tok ørten år (tre kvart år!) før hun betalte tilbake, selv om jeg visste hun hadde penger. Superirriterende. Resultatet ble: Jeg fikk pengene tilbake, og jeg har aldri lånt penger til henne igjen. Og vi er fremdeles gode venner. Penger og venner passer dårlig sammen...

Gjest Gjest
Skrevet
Mine "venner" var å så på leiligheten på vegne av datteren (fordi datteren på det tidspunktet bodde et stykke unna. Og avtalen var hele tiden at det skulle være en kortvarig leie for en nødsituasjon. Det var mine "venner" som kom med løgnen på hvorfor datteren hadde det så travelt med å flytte. Det var de som fikk beskjed om at varmtvannsberederen hadde dårlig kapasitet, men jeg fortalte til jenta på tlf. Likevel tok det flere uker før hun klaget på dette. Eneste klagen jeg fikk som aldri ble diskutert med foreldrene var at datteren mente det var for dårlig med parkeringsplasser ute i gata (i byen leiligheten er i). Men jeg kan ikke informere om absulutt alt. Noe må de faktisk vurdere selv, og det var som sagt snakk om kortidsleie. Jeg forstår derfor ikke hvorfor de skulle "tro mer på datteren enn på meg" så lenge de fikk samme informasjonen og aksepterte den.

(meg du siterte)

Hvis de faktisk bevisst lyver på datterens vegne - ovenfor venner - er det jo skikkelig drøyt. Om de velger å late som ingenting og ikke tilby seg å gjøre opp synes jeg også det vitner om merkelige holdninger - og jeg skjønner at du lurer på å kutte dem ut. Eventuelt kan du fortelle dem rett ut hvordan du oppfatter situasjonen, og si at du føler det er uholdbart. Vil de bry seg om det?

Skrevet (endret)

Selv om foreldrene sier at dette er mellom deg og din datter, har de jo vært involvert i i saken. De ringe og spurte om datteren kunne bo hos deg. Hadde de ikke gjort det, hadde hun sannsynligvis ikke blitt leieboer hos deg. De er derfor involvert i saken, og med tanke på at dere er gamle venner, synes jeg de kunne lagt ut for husleie eller fortalt sin datter at hun måtte betale.

Tegnet dere kontrakt? I såfall kan du kreve pengene tilbake, men du kan risikere å miste et vennskap med foreldrene. Penger har ødelagt mang et vennskap eller familebånd. Du får nesten vurdere om det er en kamel verdt å svelge eller ikke. Om du velger å kreve inn pengene, send kravet rekomandert.

Endret av Pax

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...