Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet
Hva er det egentlig for noe?

Når man handler derivater litt enkelt forklart:

Man "vedder" gjerne på en pris mot en index. Hvis du tror prisen på aksje A blir høyere/lavere enn index en kan du vedde mot noen andre. Dette gjøres ofte i en "split" hvor du har en fast pris mot en flytende og din gevinst / tap blir mellom rommet mellom de to.

I derivater skjer det ingen fysisk utveksling av varer.

Sånn ca. ønsker du mer detaljert kunnskap kan jeg anbefale www.derivatives.com

Skrevet
Når man handler derivater litt enkelt forklart:

Man "vedder" gjerne på en pris mot en index. Hvis du tror prisen på aksje A blir høyere/lavere enn index en kan du vedde mot noen andre. Dette gjøres ofte i en "split" hvor du har en fast pris mot en flytende og din gevinst / tap blir mellom rommet mellom de to.

I derivater skjer det ingen fysisk utveksling av varer.

Sånn ca. ønsker du mer detaljert kunnskap kan jeg anbefale www.derivatives.com

ts: Opsjoner, futures, forwards og swaps er ulike typer derivater. De kan gi avkastning avhengig utviklingen i verdien til underliggende "ting"(kom ikke på et bra norsk ord for "assets") som f.eks. råvarepriser, aksjer, aksjeindekser osv. Det er nesten bare fantasien som setter begrensinger for hva de underliggende "tingene" :ler: kan være.

Derivater kan brukes til spekulering og til å begrense risiko.

Dersom du lurer på noe konkret, så er det bare å spørre. Jeg er ingen ekspert, men har hatt en del fag i finans og spesielt innenfor derivater og risikostyring.

Gjest: Forward kontrakter kan ende med fysisk utveksling av varer, selv om er mindre vanlig..

Gjest Gjest
Skrevet

Er ikke derivater noe man kjøper og selger i løpet av en veldig kort tidsperiode, f.eks en dag ?

Gjest Gjest
Skrevet
ts: Opsjoner, futures, forwards og swaps er ulike typer derivater. De kan gi avkastning avhengig utviklingen i verdien til underliggende "ting"(kom ikke på et bra norsk ord for "assets") som f.eks. råvarepriser, aksjer, aksjeindekser osv. Det er nesten bare fantasien som setter begrensinger for hva de underliggende "tingene" :ler: kan være.

Derivater kan brukes til spekulering og til å begrense risiko.

Dersom du lurer på noe konkret, så er det bare å spørre. Jeg er ingen ekspert, men har hatt en del fag i finans og spesielt innenfor derivater og risikostyring.

Gjest: Forward kontrakter kan ende med fysisk utveksling av varer, selv om er mindre vanlig..

Helt riktig.... ;)

Gjest Gjest
Skrevet
Er ikke derivater noe man kjøper og selger i løpet av en veldig kort tidsperiode, f.eks en dag ?

ikke nødvendig vis, kommer an på mye.. hva man trader, index man trader på etc. etc.

swaps kan gjøres over lengere perioder, ex et år da gjøres den ofte opp månedsvis...

Skrevet

Tusen takk for alle svar! Jeg kom bare over ordet i en DN-artikkel, så jeg synes forklaringene deres ga meg nok svar for den sammenhengen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...