Gjest Anonym i dag Skrevet 14. mars 2003 #1 Skrevet 14. mars 2003 Min samboer er skilt og har et barn. Alt har hittil fungert veldig greit og på papiret har de 60-40 til henne. Nå truer hun med å flytte fra byen med barnet. Kan hun bare gjøre det uten hans samtykke. Dette er den store skrekken for min samboer og meg. Noen som vet? Takk.
Gjest Hilde K S Skrevet 14. mars 2003 #2 Skrevet 14. mars 2003 Ja, hun kan faktisk det ! Selv mener jeg dette bør være SVÆRT NØYE gjennomtenkt av mor. Jeg håper for all del at hun ikke gjør dette i noen slags hevntanker overfor faren til barnet. Hvilke årsaker kan være gode nok til å flytte unna den ene forelderen ? Jeg tenker at all form for mishandling, å flytte tilbake til opprinnelig hjemsted og at man har fått jobb ( med ingen muligheter der en bor ) kan være "gyldige" årsaker. Kanskje jeg er sneversynt i forhold til dette, men jeg tror at barn har godt av å være nær begge forelderene. Og iallefall ikke bli et hevnobjekt, noe jeg vet mange faktisk driver på med uten å tenke på følgene for barnet ! Håper det ordner seg for dere !
Gjest Anonym i dag Skrevet 14. mars 2003 #3 Skrevet 14. mars 2003 Hun truer med å ta med barnet å flytte for å straffe faren. Dette bekymrer oss veldig. Man vet jo liksom aldri når det plutselig kan skje. Skremmende greier! Tenk for en skrekkopplevelse for ungen, men også for faren. Ungen tilbringer like mye tid hos oss som til sin mor. Det burde absolutt ikke gå an at hun bare kan flytte vekk. Det er ingen selvfølge at det beste stedet for et barn å være er hos moren. Dette er fryktelig irriterende.
Gjest Martin Skrevet 14. mars 2003 #4 Skrevet 14. mars 2003 Nei, moren kan ikke uten videre det dersom fars samvær er over 40%. Da har de i praksis delt bosted, og det klikker inn en rekke rettigheter for far. Be far SNAREST oppsøke advokat som kan familierett og be han sende brev til moren for å få klarhet i hva hennes planer er og at far vil kreve hovedomsorgen om hun gjør alvor av planen. Dette er alvor, og et betydelig overgrep mot barn og far ved å fjerne de fra hverandre. Din samboer må derfor handle deretter, det vil si action NÅ. Han må ikke sitte og vente til flyttebilen er utenfor døra hennes. Han kan videre gå til retten og kreve at flytting med barnet ikke kan skje før omsorgen er endelig avgjort i tingretten. Han kan også kreve tvungen megling for å få dama i tale og hva hun egentlig driver på med. Gå inn på www.F2F.no/nettcafe - her er det fullt av fedre i samme situasjon.
Gjest Anonym i dag Skrevet 14. mars 2003 #5 Skrevet 14. mars 2003 Tusen takk for godt svar Martin. Det holder vel at det står 40% på faren i papirene? I praksis er ungen 12-15 dager i måneden hos oss.
Gjest Martin Skrevet 14. mars 2003 #6 Skrevet 14. mars 2003 Jeg blir fryktelig provosert over slike mødre som dytter egne barn foran seg for å hevne seg mot exen. Det er tarvelig. Men jeg blir også opprørt over fedre som bare finner seg i dette. Få han kjappest mulig til advokat. Dersom han i praksis har 15 dager i måneden, snakker vi her uansett om delt bosted. Ved delt bosted er det lik omsorg, og mor kan ikke lenger flytte barnet noen steder uten samtykke av far. Det vil si - det er visse komplikasjoner når bostedsadressen til barnet er hos mor, og som føre var må faren komme seg opp av sofaen NÅ! Du har et betdeylig ansvar for å skape press for samboeren din, ellers risikerer dere å miste gutten. At faren i tillegg har et papir der samværsomfanget er på 40 prosent gjør denne affæren særlig enkel i retten. Igjen: Gå inn på F2F-sidene, der er mange kloke svar å få fra fedre som har vært nøyaktig det samme.
Nala Skrevet 14. mars 2003 #7 Skrevet 14. mars 2003 Vil bare si at jeg håper dere finner ut av dette. Det beste hadde vel vært om mor innså at hun ikke kan ta ungen under armen og flytte bare for å straffe far. Gjør hun det derimot ikke må dere kjempe mot henne. Kan ikke fatte at enkelte mødre ser på ungene som bare sine :evil:
MissiS Skrevet 14. mars 2003 #8 Skrevet 14. mars 2003 Jeg ble selv kjempesjokka da jeg for et par dager siden fikk vite at samboerpar som får barn ikke automatisk får delt foreldreansvar når faren hadde undertegnet farskapspapirene på sykehuset. (pust...) Trodde det var slik, men det må sendes et ekstra skjema til folkeregisteret for at han skal få foreldreansvar. Dersom man gifter seg, får faren automatisk foreldreansvar. Så enormt urettferdig! Vet at det er bare at papir som skal til, men tenk hvor mange par som ikke vet dette! Og de har ikke bruk for det før et evt. samlivsbrudd, og da erdet jo ikke akkurat alltid tiden å sette seg ned å bli enige om slike ting. Ja, dette var jo bare en digresjon... :D MissS
Tjorven Skrevet 21. mars 2003 #9 Skrevet 21. mars 2003 Ta en titt på følgende linker, så vil dere finne en del informasjon omkring dette her: Farskap og foreldreansvar Foreldreansvar og samværsrett Mekling for foreldre Avtale om foreldreansvar
Gjest salma Skrevet 21. mars 2003 #10 Skrevet 21. mars 2003 Jeg ble selv kjempesjokka da jeg for et par dager siden fikk vite at samboerpar som får barn ikke automatisk får delt foreldreansvar når faren hadde undertegnet farskapspapirene på sykehuset. (pust...) Trodde det var slik, men det må sendes et ekstra skjema til folkeregisteret for at han skal få foreldreansvar. Dersom man gifter seg, får faren automatisk foreldreansvar. MissS Merkelige greier... Faren til mitt barn (vi var samboere) skrev under på farsskapsskjema på sykehuset rett etter fødselen. Der var det en egen rubrikk på det samme skjemaet, der vi fikk velge om jeg eller han skulle ha foreldreansvaret alene, eller om vi skulle dele det. Dette var fire år siden. Er dette endret slik du sier siden da, betyr jo dette i praksis at det er vanskeligere (mer tungvint, i hvert fall) for far å få delt foreldreansvar. Sikker på at dette stemmer?
Gjest salma Skrevet 21. mars 2003 #11 Skrevet 21. mars 2003 Det over ble en digresjon, beklager :oops: Har hun sagt det rett ut at det er for å straffe faren, eller er det deres tolkning? Det kan jo være motiver hun ikke har fortalt dere om, og at det ikke har noe med dere å gjøre i det hele tatt? Skal hun forresten flytte langt unna? Teller vel litt det, også...
Gjest sexysadie Skrevet 21. mars 2003 #12 Skrevet 21. mars 2003 Så lenge hun har daglig omsorg kan hun gjøre hva fanden hun vil, men å flytte langt bort for å straffe far er vel å gå litt vel langt...D spørs om ikke d vil bli ris til egen bak i og m d at hun ikke vil ha hans umiddelbare nærhet og støtte seg på og nu for tiden må man dele på reiseutgifter....
Kittykat Skrevet 21. mars 2003 #13 Skrevet 21. mars 2003 Da vi fikk barn for over 3 år siden så var det også en skjema der far skrev under farskapet og på en rubrikk lenger nede på samme ark så kunne vi begge underskrive om det skulle være delt foreldreansvar. Jeg skjønner i dag mer hva dette innebærer enn da jeg fødte, for svigermor sa at vi ikke måtte underskrive der. Som da betyr at hun ikke vil at han skal ha noen rettigheter hvis det skjer et brudd. Min oppfattelse da. Synes hun var vannvittig gal da hun ba oss om det når jeg tenker på det nå.
Murvel Skrevet 24. mars 2003 #14 Skrevet 24. mars 2003 Samboeren min måtte underskrive og godkjenne at eksen kunne ta med seg datteren og flytte til en annen kant av landet. Far kan nekte flytting. Vet ikke om det bare gjelder de som har vært gift eller om det gjelder ved samboerskap også. Det lønner seg å sjekke hvile rettigheter en har på et offentlig kontor, spør man "feil" folk kan det fort bli feil svar......... noe innleggene her er et godt bevis på. Her er det både klare ja og klare nei-svar.............
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå