Gå til innhold

14åring selger brukte fotballsko

Anbefalte innlegg

Gjest Marlene
Skrevet

Tenk deg at poden din på 14 år har kjøpt seg veldig dyre fotballsko som etter etpar gangers bruk viser seg å være for små og vond på foten. de kan ikke byttes ettersom de er litt brukt. Han prøver å selge dem, men de ligger i skapet i over 1 år før han får solgt dem til en kompis for 500kr.

Kompisen bruker skoene 4 ganger da de knekker rett av under og er ubrukelige, tydeligvis feil på skoene. Moren til kompisen vil at du skal reklamere på skoene siden det er din sønn som har kjøpt dem, hun er ikke klar over hvor gamle de er, men du har ikke kvittering, husker ikke helt hvor de er kjøpt etter så lang tid, og du mener at det er for sent å reklamere på dem uansett. Hva vil du gjøre i en slik situasjon? Og hva forventer du/ønsker du av sønnen din, som har stått for salget?

a) Han/dere trenger ikke tenke mere på dette, det er ikke lengere hans problem, skoene er solgt sånn er det. Det er ikke vits i at han nevner skoene for kompisen engang.

b) Din sønn bør komme med en beklagelse og vise sin venn at han er lei seg for at det var feil på skoene.

c)Din sønn bør tilby seg å betale deler eller hele tapet av skoene.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er vel å sammenlikne med det klassiske problemet om en selger bruktbil til bekjente (og det oppstår et alvorlig problem etter kort tid).

Jeg har ikke noe svar på problemet. Det er ikke lett. Jeg tror faktisk jeg ville ha kontaktet importøren og spurt om litt støtte for den vanskelige situasjonen som har oppstått. Kansje de vil hjelpe bare for å opprettholde et godt rykte for skoene ?

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg synes b) Din sønn bør komme med en beklagelse og vise sin venn at han er lei seg for at det var feil på skoene, men samtidig forklare at han ikke visste at skoene var ødelagt og at det ikke var med vilje at han solgte sko med feil.

Skrevet

Jeg hadde forventet at sønnen min betalte tilbake de 500 kr. Noe annet vil være veldig sleipt.

Gjest TS, Marlene
Skrevet
Dette er vel å sammenlikne med det klassiske problemet om en selger bruktbil til bekjente (og det oppstår et alvorlig problem etter kort tid).

Jeg har ikke noe svar på problemet. Det er ikke lett. Jeg tror faktisk jeg ville ha kontaktet importøren og spurt om litt støtte for den vanskelige situasjonen som har oppstått. Kansje de vil hjelpe bare for å opprettholde et godt rykte for skoene ?

Men hvis du ikke vil gå til importøren Far til 2, og bare har de 3 alternativene å følge? Jeg ber ikke om svar på hva som er juridisk rett, men hvilke holdninger og verdier vi har til et slikt problem - alltså - hva synes DU er moralsk rett hvis dette var din sønn?

Skrevet

Jeg tror at vi hadde opphevd kjøpet og hatt i bakhodet å få solgt litt kjappere neste gang mtp reklamasjon.

Far til 2 kom med en god idé. Kontakt importør. Har de hatt et parti med feil vet de om det, så kanskje du er heldig og får byttet inn skoene.

Skrevet

Det problemet hadde vi da samboeren min solgte sin gamle bil. Etter 2-3 mnd røyk girkassa. Hun som kjøpte bilen kjøpte ny brukt girkasse, og samboeren min fikset bilen. Han er fagtekniker. Jenta var veldig fornøyd med at han giddet å gjøre det. Og det gjorde han jo, for han synes det var ille at hun skulle få problemer med bilen etter så kort tid. Den går visst som en kule enda.

Gjest TS, Marlene
Skrevet
Jeg tror at vi hadde opphevd kjøpet og hatt i bakhodet å få solgt litt kjappere neste gang mtp reklamasjon.

Far til 2 kom med en god idé. Kontakt importør. Har de hatt et parti med feil vet de om det, så kanskje du er heldig og får byttet inn skoene.

Vell, jeg er moren til den som kjøpte skoene, ikke til den som solgte skoene, og er skuffet over at kompisen har valgt alternativ a...

Gjest TS, Marlene
Skrevet

Jeg tror faktisk jeg ville ha kontaktet importøren og spurt om litt støtte for den vanskelige situasjonen som har oppstått. Kansje de vil hjelpe bare for å opprettholde et godt rykte for skoene ?

Jeg gav skoene tilbake til moren til gutten, skal be om å få dem igjen å levere dem til importør, det er verdt et forsøk, takk for forslag. Men verst er vell skuffelsen over hvordan saken ble taklet, ungene er vokst opp sammen og står hverandre veldig nært.

Skrevet
Vell, jeg er moren til den som kjøpte skoene, ikke til den som solgte skoene, og er skuffet over at kompisen har valgt alternativ a...

Det skjønner jeg godt. Jeg synes gutten både er dårlig oppdratt og en dårlig kompis!

Hva om han selv hadde kjøpt disse skoene? Ville han vært fornøyd med kjøpet? Ville han syntes det var greit å ikke få pengene tilbake?

Gjest lillebøll
Skrevet

På den måten lærer sønnen din hva han skal gjøre vis han er den som selger noen gang.

Min unge måtte ha gitt pengene tilbake ja.

Skrevet

Jeg er uenig med flertallet her - skoene er solgt som de er for en billig penge, og selger kan ingenting for at skoene går i stykker kort tid etter. I tillegg til at alle fakta om skoene var på bordet da de ble solgt. Ergo ville ikke jeg som mor fått min sønn til å oppheve salget. Og da ville begge guttene lært at kjøper man brukt, tar man noen sjanser.

Gjest TS, Marlene
Skrevet
Jeg er uenig med flertallet her - skoene er solgt som de er for en billig penge, og selger kan ingenting for at skoene går i stykker kort tid etter. I tillegg til at alle fakta om skoene var på bordet da de ble solgt. Ergo ville ikke jeg som mor fått min sønn til å oppheve salget. Og da ville begge guttene lært at kjøper man brukt, tar man noen sjanser.

Så hvis dette var din sønn så er alternativ a greit?

Vi visste ikke at skoene var kjøpt for så lenge siden, men burde kanskje undersøkt det ja. Selv ville jeg sørget for at min ungdom tilbød seg å betale pengene tilbake, og uten tvil måtte han kommet med en beklagelse - og hadde han ikke kommet på det siste selv - heller ikke vist tegn til å synes dette var leit, ja da hadde jeg blitt meget skuffet.

Jeg hadde ønsket at kompisen kunne gått for alternativ b ihvertfall.

Vi har helt klart lært en lekse ja ;)

Gjest lillebøll
Skrevet

Synes ikke han trenger komme med noen beklagelse. Er jo ikke hans feil at skoene gikk sund vel! Men å heve kjøpet er en helt annen sak.

Hvorfor skal man beklage for noe man ikke har kontroll over? Får da være måte på!

Skrevet

Altså, det spiller vel liten rolle hvor gamle skoene er så lenge selger ikke har kvitteringen? Uansett har vel ikke kompisen noe ansvar for at skoene gikk i stykker? Hvis jeg kjøper et par brukte ski av en venninne så hadde jeg ikke forventet at hun hevet kjøpet e.l. hvis skiene knakk. Å ikke ha mulighet til å reklamere er faktisk en av risikoene ved å handle brukte småvarer (biler og andre kostbare ting er selvfølgelig noe annet).

Du klarer vel å ta skoene med i butikken selv og si at disse skoene er kjøpt her for så og så lenge siden, men har lite brukt og først nå blitt ødelagt, men at du ikke lengre har kvitteringen?

Gjest Gjest
Skrevet

Han kan selge dem om han opplyser om feilen.

Prisen bør følge feilen og at skoene er brukt.

Dette er riktig lære, noe annet er vranglære

Gjest Blondie65
Skrevet

Den som kjøpte sko til 500 må ha tenkt at det var et godt kjøp? Dvs. at de var ekstremt eller ganske mye billigere enn de burde vært?

I en ideell verden er man forsiktig med å selge ubrukelige ting til venner. I en ideell verden er man også villig til å gjøre sitt beste for å utbedre skader på ting man selger brukt. Men er man forpliktet til det?

Hvis du kjøper en stol brukt i en brukthandel og den detter sammen første gang du setter deg på den, ville du da gått inn og klaget på den? Ville du fått medhold? Kun hvis selgeren hadde opplyst at stolen var i 100% stand og prisen tilsa det.

Ja dere har lært en lekse her. Men det har han som solgte skoene også, for selv om han ikke er villig til å heve kjøpet vet han jo at noen er sure. Dere har kjøpt en vare "som besiktiget" og det er et sterkt forbehold. I tillegg går jeg ut fra at prisen var såpass kraftig redusert at det burde være et indisium i seg selv om at skoen kanskje ikke holdt 100% kvalitet.

Hvorfor ikke selgeren i utgangspunktet leverte inn et par sko han ikke kunne bruke skjønner jeg ikke ...

Skrevet
Så hvis dette var din sønn så er alternativ a greit?

Ja, selv om alternativ B er bedre, så hadde ikke jeg tvunget en 14-åring til å be om en unskyldning han ikke mente, og hvorfor skal han unskylde for noe som ikke er hans feil?

Ja, du burde hjulpet din sønn til å sjekke opp bedre rundt disse skoene. Dersom de hadde ligget i et skap i et år, er det fjorårsmodell, noe jeg antar at sønnen din var klar over.

Gjest Jytte
Skrevet

Ja, selv om alternativ B er bedre, så hadde ikke jeg tvunget en 14-åring til å be om en unskyldning han ikke mente, og hvorfor skal han unskylde for noe som ikke er hans feil?

Ja, du burde hjulpet din sønn til å sjekke opp bedre rundt disse skoene. Dersom de hadde ligget i et skap i et år, er det fjorårsmodell, noe jeg antar at sønnen din var klar over.

Helt enig med deg.

Kameraten til sønnen din kunne ikke vite at det var noe galt med skoene ... det er vel ikke noe man kan påvise heller .. Jeg hadde sett på det som en ulempe ved å kjøpe brukt ..

Når det er sagt så lar jeg aldri ungene mine kjøpe brukt til en såpass høy pris ... da hadde jeg heller gått på salg selv og kjøpt direkte fra butikken ..

Gjest TS, Marlene
Skrevet

Når jeg skrev alternativ b, så mener jeg ikke at det er kompisen sin feil at skoene er ødelagte, men jeg hadde forventet at han var lei seg for at de ble det - på sin venns vegne. Slik saken er nå, så har han ikke nevnt skoene for kompisen engang.

Akkurat som vsn skriver i et innlegg lengere oppe at hennes samboer solgte en bil som fikk feil like etter, han hjalp til å få bilen i orden igjen for han syntes det var ekkelt at bilen ble ødelagt like etter. Han hadde ikke et jurididk ansvar - men han tok det moralske ansvaret så langt han kunne slik jeg ser det.

Kompisen sa at skoene hadde kostet 1500kr i utgangspunktet, han kunne ikke bytte dem da de var brukt etpar ganger før han måtte innse at de ikke passet foten hans. Skoene skal være kvalitetssko etter merke og pris og "rykte" blant ungdommene, det var nok et feilparti dessverre, og selvfølgelig ikke guttens feil.

Onyx: Hverken kompisen eller moren hans husker hvor skoene er kjøpt, hadde de visst det så hadde vi selvfølgelig gått til butikken selv..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...