Gå til innhold

Tantebarn som "lyver og lurer"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har de siste månedene hatt mitt tantebarn (tenåringsjente) boende hos meg. Selv om jeg vet at hun ikke har hatt det lett i oppveksten, var det et sjokk å oppdage at hun, flere år etter første menstruasjon, ikke hadde hygienevaner, pusset tennene regelmesig, at det kunne gå uker mellom hver dusj. Jeg forsøkte å forklare hvor viktig det var med hygiene og klesskift. Da ikke det hjalp, sa jeg at det var en regel som gjaldt i mitt hjem, og skulle hu bo her, måtte hun dusje iallefall annenhver dag, og pusse tennene morgen og kveld. I flere uker "maste og forlarte" jeg, uten annet resultat enn at hun løyg og påsto at hun hadde dusjet, noe jeg visste sikkerhet at hun ikke gjorde.

I hele perioden har hun løyet om andre ting også, og hun har nektet å følge regler vi har i huset, med begrunnelsen at "vi ikke kan bestemme over hennes kropp eller liv". (Prate for seg kan hun!) :forvirret:

Det siste stikket fikk jeg da hun og en venninne narret meg for fem hundre kroner. Da jeg oppdaget dette, og konfronterte henne med det, var frekke og oppkjeftige svar alt jeg fikk tilbake. Hun sier og at hun har pratet med faren, og at han sier at hun ikke skal tenke på å betale meg tilbake. Dette kom på toppen av følelsen av å ha leid ut hotellrom i flere måneder, da hun ikke har deltatt i noe husarbeide, matlaging, klesvask eller noe annet. Vi prøvde et par ganger med athun skulle ha faste plikter, men vi måtte gjøre på nytt etter henne uansett, og da var det liksom ikke noe vits. :sur:

Nå skal hun flytte herfra, som planen var hele tiden, og det er trist å kjenne at jeg er glad og letta for det. Trenger vel egentlig ikke noen råd, måtte bare få lufta litt frustrasjon. :tristbla:

Videoannonse
Annonse
Gjest *Madam Mim*
Skrevet

Dette var trist å lese. Skjønner at du er frustrert, men jeg blir veldig lei meg på vegne av en tenåring som ikke har lært om grunnleggende ting og rutiner i livet. Bra at du har prøvd - kanskje noe av det går inn på sikt?

Gjest Mayamor
Skrevet

Høres ut som et vanskjøttet barn hvor du aldri fikk tiden til å "fikse" henne... :sjenert:

Skrevet

Tenåringer er dessverre ikke alltid enkle å oppdra, særlig når det gjelder uvaner/mangel på gode vaner som ikke har blitt tatt tak i fra de er små. Trøst deg med at du har gjort alt du har kunnet for å hjelpe henne den tiden hun har bodd hos deg. :klem:

Skrevet (endret)
Tenåringer er dessverre ikke alltid enkle å oppdra, særlig når det gjelder uvaner/mangel på gode vaner som ikke har blitt tatt tak i fra de er små. Trøst deg med at du har gjort alt du har kunnet for å hjelpe henne den tiden hun har bodd hos deg. :klem:

Takk for det! Prøver å tenke slik jeg også, men faller stadig tilbake til "hva gjorde jeg galt" tanken, siden jeg ikke har nått inn til henne. Men, men. Jeg kan ikke gjøre mer,, og klarer dessverre ikke å forlenge kontrakten med bv for å evt ha henne lenger, det går for mye ut over egen familie. Så fra høsten av blir det hybel (med tilsyn) for henne, så håper jeg bare at det vil gå henne vel med tiden.

Endret av mockinbird
Skrevet

Det høres ut som ei jente med manglende sosialisering både mht vanlige rutiner for hus, hjem, kropp og helse, og i forhold til etikk og moral. Tror hun vil få problemer med å klare seg veldig godt på hybel med tilsyn, men håper jeg tar feil. Du har gjort en jobb med henne, og det viste seg ikke tilstrekkelig. Det er ei stor oppgave å fylle noen av hennes store "hull", men kanskje hun kan nyttegjøre seg noe av din veiledning på sikt likevel. Jeg håper for hennes del at du ikke "gir opp" relasjonen med henne. Selv om det er sårt at hun ikke viser deg respekt og kjærlighet, så er det en del av hennes utfordringer. Om du klarer å skille mellom ufordragelig atferd og ei jente som strever, vil det være et godt bidrag for henne videre fremover.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...