Gå til innhold

gjør det vondt hvis jeg klipper av værhårene på katten?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

katten min har ikke bare værhår rundt munnen men oppå øya oxo.

jeg merker at han ikke liker det når jeg kommer borti dem så jeg lurer på om jeg kan og skal klippe dem av? eller om det går an å nappe dem så det tar lengre tid til dem vokser ut?

de er jo bare i veien uansett. men det jeg lurer på. gjør det vondt for han? for da gjør jeg jo det ikke. ;)

Videoannonse
Annonse
Gjest Veronica Mars
Skrevet (endret)

Katten trenger følehår for å fungere optimalt. Det er slik de for eksempel vet om de er for store til å komme inn i et gjemmested. De har ikke følelse i selve hårene, men derimot veldig mye følelse rundt røttene der hårene sitter. Så nei, du bør ikke klippe dem av.

Endret av Veronica Mars
Skrevet (endret)

Nei, du må da ikke finne på å klippe dem av! Katten trenger dem for balanse og navigering.

Endret av Veslejenta
Skrevet (endret)

Du skal ALDRI klippe værhårene av en katt!!!!

Endret av Veslejenta
Skrevet

Klippe værhårene av katten? Det er ikke mulig å være så teit!

Skrevet

Det er vel helt normalt at katter har værhår der også?

Uansett må du IKKE finne på å klippe eller nappe :overrasket: dem av, katter er helt avhengige av dem.

Gjest Gjest
Skrevet

så katten min kan ikke se? den MÅ ha værhår? for meg høres det veldig rart ut. dere sier jo selv at det ikke gjør vondt.

nei jeg tror jeg klipper dem. de er i veien sånn jeg ser det.

Gjest BertilsO
Skrevet
så katten min kan ikke se? den MÅ ha værhår? for meg høres det veldig rart ut. dere sier jo selv at det ikke gjør vondt.

er du gal? du må ikke finne på gjøre det!!!!!

Gjest Vampyra
Skrevet (endret)

Man må for guds skyld ikke finne på å klippe eller nappe ut værhårene til en katt! De ser faktisk veldig dårlig! De ser bedre om natten enn mennesker fordi de har et såkalt "nattsyn" men de ser dårligere enn oss om dagen. (iallefall på nært hold)

Fjerner du værhårene kan skatten skade seg!

Og du? Hva i alle dager mener du med at de er i veien?? Ser det ikke pent nok ut for deg kanskje? :roll:

Endret av Veslejenta
Gjest TuttaCalcutta
Skrevet (endret)

Kan jo ikke klippe værhårene til katten din!

:frustrert:

Endret av Veslejenta
Gjest Gjest
Skrevet
Hvis dette ikke er tull blir jeg helt :sprettoy:

Man må for guds skyld ikke finne på å klippe eller nappe ut værhårene til en katt! De ser faktisk veldig dårlig! De ser bedre om natten enn mennesker fordi de har et såkalt "nattsyn" men de ser dårligere enn oss om dagen. (iallefall på nært hold)

Fjerner du værhårene kan skatten skade seg!

Og du? Hva i alle dager mener du med at de er i veien?? Ser det ikke pent nok ut for deg kanskje? :roll:

dem er ikke stygge nei. dem er i veien når jeg skal klappe ho.

da trekker hu seg unna hvis jeg kommer borti værhåra.

så det verste som kan skje er at katta mi må myse mer med øynene hvis jeg napper eller klipper dem av?

hu jeg fikk katten av sa det ikke gjorde noe tror nemlig hu vet litt mer som har fått kattunger og alt.

men det gjør jo ikke vondt og så lenge dem kan se så skjønner jeg ikke at det ikke går ann??

Gjest TuttaCalcutta
Skrevet (endret)

men du må jo forstå at dette kan du jo ikke gjøre. har du lest de andre innleggene eller?!

:sprettoy:

Endret av Veslejenta
Gjest tomat Mina
Skrevet (endret)

:frustrert:

Du må ikke gjøre det :overrasket:

Det er kattens følehorn der den bla. føler om en åpning er stor nok til å komme gjennom osv.

Endret av Veslejenta
Gjest Gjest_Trude_*
Skrevet

Er du glad i katten din så gjør du det ikke.

Hvorfor tror du at kattedyr er utstyrt med værhår egentlig, tror du det er en feilkonstruksjon eller skjønner du ikke at dem er der for noe?

Katten din ser, men føler med hårene sånn det er blitt beskrevet tidligere i tråden.

Ikke klipp ddem av.

Skrevet

så det verste som kan skje er at katta mi må myse mer med øynene hvis jeg napper eller klipper dem av?

hu jeg fikk katten av sa det ikke gjorde noe tror nemlig hu vet litt mer som har fått kattunger og alt.

men det gjør jo ikke vondt og så lenge dem kan se så skjønner jeg ikke at det ikke går ann??

Ja, for all del, bare klipp dem av du. Når hun du fikk katten av til og med har fått kattunger, så må hun jo være rene eksperten på katter. Så, hvis dette geniet av et kattemenneske sier det er ok, så er det jo alle de andre uvitende menneskene her inne på KG som ikke har greie på katter i det hele tatt (de har sikkert ikke fått kattunger engang), som ikke har skjønt noe som helst om katter. :tommel:

(og, i tilfelle ts ikke skjønner det, så er dette innlegget IRONISK ment... ;) )

Gjest Silmarill - utlogga nå :-)
Skrevet (endret)

hu jeg fikk katten av sa det ikke gjorde noe tror nemlig hu vet litt mer som har fått kattunger og alt.men det gjør jo ikke vondt og så lenge dem kan se så skjønner jeg ikke at det ikke går ann??

Alle som har latt katten sin få kattunger er nå plutselig blitt katteekspert? Ja jøss, da er det mange katteeksperter rundt omkring :roll:

Endret av Veslejenta
Skrevet

Jeg greide og gjøre dette engang på katten jeg hadde da jeg var kjempeliten, jeg var bare et par år gammel og skjønte såklart ikke hva sm var galt i en gangen (unger gjør mye dumt), men lærte meg for at han trengte dem. Han dunket mye borti ting, fungerte generelt dårlig den uka det tok før de vokste ut igjen var katten veldig hemmet og vi kunne ikke slippe han ut(foreldrene mine turte ikke)

Gjest Blondie65
Skrevet

Skal du tvinge katten til å bli klappet når den tydeligvis ikke liker det (siden du tydeligvis mener at det er det som skjer når du kommer bort i værhårene)? Katten er ikke en gjenstand som er laget som en leke for deg. Det er et levende vesen som må ha lov å trekke seg unna når noe er ubehagelig. Værhårene er der for å markere grensen for farlige ting.

Hilsen en som har hatt mange katter og nå kan kalle seg ekspert siden disse kattene også var i stand til å få kattunger (og dumme meg som trodde at kunststykket var å UNNGÅ at katten fikk unger i søkk og kav ...)

Skrevet (endret)

Tråden er ryddet.

Veslejenta - moderator

Spørsmål om moderering er flyttet til ris og ros

Endret av Veslejenta
Skrevet

Får frysninger av og høre dette. Mine katter og reagerer når jeg kommer borti værhårene, men dette tror jeg eg er en refleks. De trenger de sårt. Sette deg inn i kattehold før du tar saksen i egne hender. fy og fy :overrasket:

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...