Gjest Gjest_jadda_* Skrevet 29. juni 2007 #1 Skrevet 29. juni 2007 Hvorfor har vi ikke plasthansker/engangshansker i frukt- og grønnsaksdisken i Norge? Jeg synes det hadde vært mye mer hygenisk, og da hadde man sluppet å ergre seg over alle gamle damene som tar på all grønnsakene og frukten for så å legge den tilbake. Det er da vel ganske vanlig å ha det i andre land?
Tabris Skrevet 29. juni 2007 #2 Skrevet 29. juni 2007 Jeg synes det hadde vært helt unødvendig med tanke på avfallet. Er det noe dette landet ikke trenger, så er det mer avfall.
~Minni~ Skrevet 29. juni 2007 #3 Skrevet 29. juni 2007 Jeg har også tenke over at de bruker dette i andre land, men stort sett ikke i Norge (har sett det et par ganger ved et par litt dyrere matbutikker). Først tenkte jeg at det hadde vært kjekt om alle brukte, men så tenkte jegpå hva som skjer med frukten før den kommer til butikken. Tror ikke de som plukker f.eks. eplene bruker hansker så noen hender fra eller til spiller vel ikke så stor rolle...
Gjest Deception Skrevet 29. juni 2007 #4 Skrevet 29. juni 2007 Hva er galt med å vaske frukten? Engangshansker skaper bare, som nevnt, enda mer unødig søppel, og dessuten er bakterieskrekken i moderne samfunn gått litt langt.
Gjest Gjest_wondergirl_* Skrevet 30. juni 2007 #5 Skrevet 30. juni 2007 Så mye ekstrasøppel, og liten helsegevinst. Man kan jo bare vaske frukten når man kommer hjem.
Kitsune Skrevet 30. juni 2007 #6 Skrevet 30. juni 2007 Det er viktig å ikke bli hysteriske med tanke på hygiene. Det er så mye fokus på hygiene etc. for tiden at det går an å bli overfokusert. For å styrke immunforsvaret mot allergier og sykdommer, må det herdes. Synes den vestlige verden utvikler seg til å få systemer som tar vare på sveklinger.
Gjest vimselot Skrevet 30. juni 2007 #7 Skrevet 30. juni 2007 Snart må vi vel gå inn på matvareforetningen iført maske for ansiktet... men det tviler jeg på... Synes også det er mye hysteri ute og går. Men er skeptisk til enkelte produkter, uten å tenke på hvile firma. Alle vet jo at de skal vaske grønnsaker, uansett leverandør. Hva gjør det da at gamle damer plukker litt på de.
onyx Skrevet 30. juni 2007 #8 Skrevet 30. juni 2007 Er det så vanlig i andre land da? Kan ikke huske å ha sett det noen steder. Synes det kanskje er litt unødvendig, masse ekstra søppel + at man uansett ikke kan være sikker på at ingen har tatt på frukten før.
Brunhilde Skrevet 30. juni 2007 #9 Skrevet 30. juni 2007 Engangshanskene har liten hensikt så lenge de ikke er sterile, noe de garantert ikke er!
ToveM Skrevet 30. juni 2007 #10 Skrevet 30. juni 2007 kan ikke huske å ha sett det i andre land heller, bortsett fra at enkelte ansatte bruker det, det har jeg sett her i landet og, men ser ikke nødvendigheten av at kunder skal benytte seg av det
Frigg Skrevet 30. juni 2007 #11 Skrevet 30. juni 2007 Kan ikke skjønne at hansker skal hjelpe. For det første så har ikke de som håndterer frukten før den kommer i butikken hansker på seg. For det andre så kommer ikke alle til å bruke hansker hvis det hadde vært i butikken og for det tredje så tror jeg ikke hanskene hjelper mot alle de andre bakteriene som kommer gjennom f.eks hosting, nysing ol. Og som det er sagt før: mer søppel trenger man virkelig ikke i dette landet!
Gjest Gravenstein Skrevet 30. juni 2007 #12 Skrevet 30. juni 2007 Frukt kan man vaske, og sem nevnt - de som håndterte frukten før den kom i butikken brukte neppe hansker. Ville heller hatt hansker der det er selvplukk av bakevarer - enkelte må nevle på alle bollene for å finne den perfekte uten å bruke redskap...
Gjest Bodillen Skrevet 30. juni 2007 #13 Skrevet 30. juni 2007 Så det er de gamle damene som klår på frukten min...? :klø: Nei, vet du hva - frukten vasker jeg da uansett. Om noen har tatt på den før meg, er meg knekkende likegyldig. Hansker er hysteri.
Drua Skrevet 30. juni 2007 #14 Skrevet 30. juni 2007 Hansker er helt unødvendig ressursbruk, mye bedre å vaske frukten. Likevel enig i at det er en uting at folk klår på alle eplene når de skal kjøpe 2 stykker. I utlandet kan ikke jeg si å ha lagt merke til at folk bruker engangshansker i grønnsaksdisken annet enn de som jobber der, men ofte er det sånn på markeder etc at det ikke er lov til å røre frukten. Man peker på det man vil ha og sier hvor mye, og så putter personen bak disken det i poser. Ikke noe snuing og vending og prøvesmaking der nei. Synes egentlig det er mye bedre.
Gjest Bodillen Skrevet 30. juni 2007 #15 Skrevet 30. juni 2007 Hansker er helt unødvendig ressursbruk, mye bedre å vaske frukten. Likevel enig i at det er en uting at folk klår på alle eplene når de skal kjøpe 2 stykker. I utlandet kan ikke jeg si å ha lagt merke til at folk bruker engangshansker i grønnsaksdisken annet enn de som jobber der, men ofte er det sånn på markeder etc at det ikke er lov til å røre frukten. Man peker på det man vil ha og sier hvor mye, og så putter personen bak disken det i poser. Ikke noe snuing og vending og prøvesmaking der nei. Synes egentlig det er mye bedre. Enig. Men jeg ville nok vasket dem uansett...
Gjest Utlending Skrevet 30. juni 2007 #16 Skrevet 30. juni 2007 I land hvor hygiene er et reelt problem skreller man frukten.
minienthe Skrevet 30. juni 2007 #17 Skrevet 30. juni 2007 (endret) Hansker er helt unødvendig ressursbruk, mye bedre å vaske frukten. Likevel enig i at det er en uting at folk klår på alle eplene når de skal kjøpe 2 stykker. med risiko for å få hele gjengen etter meg nå.... jeg kjenner på frukten før jeg putter i pose rett og slett fordi de som jobber med frukten sjelden er flinke til å legge ting forsiktig på plass. og er det en ting jeg hater så er det å kjøpe f.eks et eple og deretter sette tennene i det for å oppdage at det er fullt av støtmerker som ikke synes fra utsiden. Endret 30. juni 2007 av minienthe
Gjest Blondie65 Skrevet 30. juni 2007 #18 Skrevet 30. juni 2007 Jeg melder meg inn i "vi som beføler frukten klubben". Jeg gidder ikke, etter mange negative opplevelser, å komme hjem med råtten løk, bulkede epler, eller lignende. Derfor kjenner jeg på frukt og grønt. Uansett vasker jeg frukten når jeg kommer hjem.
Gjest Gjest Skrevet 30. juni 2007 #19 Skrevet 30. juni 2007 Jeg tar alltid et par påsar på lankene mine før jeg grafser på frukten.
Drua Skrevet 30. juni 2007 #20 Skrevet 30. juni 2007 Jeg tar alltid et par påsar på lankene mine før jeg grafser på frukten. Jeg kjenner da på frukten jeg også, men jeg gjør som gjesten her, putter hånda inni posen og vrenger når jeg har funnet eplet jeg vil ha. Det må nevnes at jeg sjelden kjøper store mengder, da blir denne metoden litt vanskelig å gjennomføre
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå