Gjest Gjest_Sofia_* Skrevet 29. juni 2007 #1 Del Skrevet 29. juni 2007 Jeg lurer på om noen vet noe om hva en frilansjournalist tjener per oppdrag? Setter man en pris selv, avtales det på forhånd, kan utlegg i forbindelse med eventuell reise dekkes? Hvor mye stoff produserer man vanligvis i løpet av en mnd? Bare lurer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
murray Skrevet 29. juni 2007 #2 Del Skrevet 29. juni 2007 Du finner masse info på nettsidene til NJ. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_journalist_* Skrevet 30. juni 2007 #3 Del Skrevet 30. juni 2007 Hei. Det har vært mye debatt om dette i fagbladet Journalisten. NJ har egne frilanssatser - som er ganske høye - men svært mange medier betaler mye mindre. Vet om folk som livnærer seg som frilanser og klarer det fint når de har knyttet gode kontakter. Tror kanskje det er litt vanskeligere å leve godt av det i begynnelsen før man har et godt nettverk å levere til. Men jeg har ikke prøvd - jeg er fast ansatt journalist. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 30. juni 2007 #4 Del Skrevet 30. juni 2007 Jeg har fått 6000 til sammen for to artikler i ei stor avis. Nå skriver jeg på to nye saker for et mindre blad. Der får jeg 500 kroner per artikkel, og 300 kr for bilde. Er ei venninne som spurte om jeg ville skrive. Har ikk hatt kontakt med sjefen som bestemmer hva en får i lønn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spire Skrevet 30. juni 2007 #5 Del Skrevet 30. juni 2007 Jeg lurer på om noen vet noe om hva en frilansjournalist tjener per oppdrag? Setter man en pris selv, avtales det på forhånd, kan utlegg i forbindelse med eventuell reise dekkes? Hvor mye stoff produserer man vanligvis i løpet av en mnd? Bare lurer Alt det du lurer på varierer VELDIG fra avis til avis (hvis det var mediet du tenkte på). Noen holder seg til rundt satsene til NJ, andre laaangt under. Som oftest har de fleste likevel en fast sats på tekst og bilder, men dette avhenger av lengde og strørrelse m.m. De aller fleste gir kjøregodtgjørelse/dekker parkering/bom/ferge osv, men opplyser ofte ikke om det, så det lønner seg ofte å spørre. Noen er også så greie at de dekker telefonutgifter også. Jeg har jobbet som frilanser i litt over et år nå, og oppdragsmengden har økt i takt med at jeg har fått flere oppdragsgivere og/eller at jeg har fått bedre kontakt og dermed flere oppdrag fra de jeg allerede leverer til. Helt i begynnelsen tjente jeg ikke veldig mye mer enn det jeg fikk i studielån, men pga. det jeg skrev over så har lønnen økt jevnt og trutt. På en god måned har jeg nå utbetalt over 20 000 i måneden, og det synes jeg personlig er veldig bra så langt. Når det gjelder oppdragsmengde, så varierer det veldig. Akkurat nå er jeg inne i et vikariat i en ganske stor avis, men når jeg bare frilanset så vil jeg tippe at 50% av oppdragene mine var saker jeg ble bedt om å gjøre, og resterende 50% var saker jeg spurte om det var interesse for. I tillegg til å skrive tar jeg bilder selv, og det er ofte mer penger å hente på å selge foto enn tekst pga. at avisene må betale for rettighetene til fotografiet. Hadde jeg ikke fotografert i tillegg, så hadde jeg nok ikke ligget på det lønnsnivået jeg har nå. Hvis du har litt peiling eller interesse for foto, så lønner det seg dermed å kjøpe et godt digitalt speilreflekskamera (eller et annet godt digitalkamera) og lære deg litt photoshop/fototeknikk. Husk at du selv ofte må følge godt med på når og hva du har på trykk. De aller fleste aviser forventer at du selv sender inn en oversikt over ubetalte oppdrag, og har som oftest ikke selv en rutine på å holde oversikt. Husk også at dersom du er bedt om å skrive en sak, men den ikke ble trykt, så skal du ha betaling for timene/utleggene du brukte på oppdraget. Det å være frilanser kan være ganske pes, særlig i begynnelsen. Men hvis man ordner seg gode rutiner for oversikt over mulige saker, oversikt over hva man skal ha betaling for, gode kontaktpersoner og et nettverk som stadig utvides, så er man godt rustet. Vær iallefall ikke redd for å vise deg fram og foreslå saker/oppdrag. Jeg ville ikke hatt en eneste jobb hvis det ikke hadde vært for at jeg hele tiden har tilbydd saker og vært frampå. Nå er jeg som nevnt inne i et vikariat, og da baller ting ofte på seg slik at man etter endt vikariat ofte får mer oppdrag enn før, og kanskje også en fast stilling etterhvert (om det er målet). Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå