Gjest Gjest Skrevet 29. juni 2007 #1 Skrevet 29. juni 2007 Jeg sliter økonomisk - og vet ikke hvilke rettigheter jeg har. Om jeg i det hele tatt har noen. Har vært student i tre år med jobb ved siden av, men er nå ferdig utdannet og sa opp ekstrajobben like før eksamen. Så gikk det en liten stund før jeg endelig fikk jobb (vikariat ut januar 2008), og der skal jeg ikke begynne før i midten av juli. Før det så har jeg bestillt en liten ferietur. Men det er ikke min verste utgift i tiden som kommer. Jeg må nemlig flytte. Personen jeg har delt leilighet sammen med har kjøpt seg leilighet, vi har sagt opp og må ut innen august. Hvilket betyr at jeg sikkert er nødt til å punge ut med husleie for to hybler OG depositum på èn gang FØR jeg får min første lønn fra ny jobb. Hvordan skal jeg klare dette? Har BSU-konto med ca. 20 000 kroner, men vil ikke ta disse pengene ut. Var i banken og spurte om å ta opp et forbrukerlån i dag, men de ville først se ansettelseskontrakten min, som jeg enda ikke har fått, før de i det hele tatt kunne vurdere å gi meg et lån. Og hva vil skje når de ser at dette kun er et vikariat på 6 måneder? Stillingen er relativt bra, tjener 297 000 i året, men det er altså ikke fast. Jeg er redd de ikke vil låne meg pengene. Dere som har peiling på økonomi, hva gjør jeg? Er det muligheter for å ta opp lån fra en annen bank? Jeg ville betalt ned så fort som mulig, men trenger pengene nå, lenge før jeg får lønn. Foreldrene mine har ikke sjanse til å bla opp for meg.. Dessuten føler jeg meg for voksen til å spørre dem.
Gjest Vampyra Skrevet 29. juni 2007 #2 Skrevet 29. juni 2007 Man får jo forbrukslån overalt via telefon så sånn sett burde det ikke være så vanskelig å få seg lån. MEN dette er dyre lån og langt ifra en god løsning. Hva med å kontakte den nye arbeidsplassen og spørre om du kan få kontrakten? Det er jo snart tid for ansettelse så da burde vel det være mulig?
Gjest Gjest Skrevet 29. juni 2007 #3 Skrevet 29. juni 2007 Jo, jeg skal få kontrakten snart. Fikk et tilbud om stillingen i posten i dag. Problemet er at det kun er et 6-måneders vikariat. Tror ikke banken synes det er det helt store. Derfor er jeg usikker på om jeg får lånet..
Gjest Gjest Skrevet 29. juni 2007 #4 Skrevet 29. juni 2007 Har du ikke mulighet til å ta deg en sommerjobb? Eller bo hos familie/venner en stund, og tilby deg å betale når du er kommet over kneika?
Gjest Gjest Skrevet 29. juni 2007 #5 Skrevet 29. juni 2007 Jeg har en ringevikarstilling i samme firma som jeg nå har fått jobb i. Problemet er bare at de aldri ringer! Dessuten er det bare et par uker til jeg begynner i ny jobb...
Gjest Gjest Skrevet 29. juni 2007 #6 Skrevet 29. juni 2007 Ta kontakt med sosialkontoret for å høre om de kan hjelpe deg med noen gode råd. De har sikkert vært borti lignende situasjoner før. Ellers vil jeg be deg vurdee muligheten for å bo hos noen en periode, og betale for deg senere.
Bex Skrevet 29. juni 2007 #7 Skrevet 29. juni 2007 Det finnes steder der du kan møte opp om morgenen, gjøre en dags arbeid og få lønn på slutten av dagen. Kanskje ikke optimalt, men du får penger. Desperate times, etc... Husker ikke helt hvor, men tror det går gjennom Aetat. Kontakt dem, så får du sikkert svar. Man møter opp om morgenen, de roper opp jobber og man roper ut på den man vil ha. Ei venninne pleide å gjøre dette da hun var blakk... Forbrukslån er skummelt. Og veldig dyrt. Jeg ville unngått det hvis der fantes andre løsninger. Du sier du har hatt ekstrajobb. Du har opptjent feriepenger på lønna di fra denne jobben. De kan du sikkert få utbetalt nå.
Gjest Kristin_ Skrevet 29. juni 2007 #8 Skrevet 29. juni 2007 Hvis det bare er et par uker til du begynner ville jeg foreslått å gå til Adecco eller Manpower og tilbudt dine tjenester. Det er en ganske enkel løsning, og du får alltid et vikariat et eller annet sted selv om det kanskje ikke er verdens mest spennende jobb. Å sitte å vente på en telefon som ringevikar er i hvertfall bare dumt i din situasjon. Sjekk nav.no, kom deg til Aetat, møt gjerne opp på arbeidsplasser som søker etter kortsiktig hjelp med CV etc, det er vanskeligere å si nei til deg når du først står der Men som sagt, Adecco er gode greier når økonomien ikke er helt ideell
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 29. juni 2007 #9 Skrevet 29. juni 2007 Vurderer å ringe jobben å be om å få utbetalt feriepenger. Det kom jeg ikke på før nå, takk for tips! Ellers kan jeg nok stikke innom Aetat eller Adecco eller noen, ja. Hvis de tar kjappe, korte oppdrag hadde det vært fint for meg. Sosialkontoret føler jeg at det må være en forferdelig nedtur å gå til.. Dessuten vet jeg ikke om de utbetaler til vedkommende som har penger på sparekonto. Selv om dette er BSU. Kan jo høre. Har tenkt på Nav om jeg har rett på dagpenger nå som jeg går ledig, men sist jeg skulle ha dagpenger (for minst 5 år siden) tok dette ekstremt lang tid å få i gang. Da var jeg arbeidsledig i 2 måneder og fikk ikke dagpenger før jeg var kommet i ny jobb og ikke lenger hadde rett på det. Treigt system.. Skal forresten selge noen bøker. Håper jeg får noe graps for det..
Rosalie Skrevet 29. juni 2007 #10 Skrevet 29. juni 2007 (endret) Sosialkontoret er det ikke vits å gå til før etter at BSU-kontoen er avsluttet. De vil heller ikke hjelpe deg med doble boligutgifter. For å få dagpenger må du ha tjent en viss sum i løpet av forrige år, og summen du får dersom du så vidt har nådd minimumsgrensa er veldig lav. Var jeg deg, ville jeg droppet ferien, tatt kontakt med Manpower/Adecco e.l. og fått meg kortoppdrag fra en av dem. Endret 29. juni 2007 av Wadjet
Gjest Kristin_ Skrevet 29. juni 2007 #11 Skrevet 29. juni 2007 Ellers kan jeg nok stikke innom Aetat eller Adecco eller noen, ja. Hvis de tar kjappe, korte oppdrag hadde det vært fint for meg. Det er jo et vikarbyrå, så det er jo opplagt at oppdragene gjerne er korte Er ikke alltid godt å vite når folk er ute av jobb. Lønnen er svært ok også (er en fordel om du har lappen + bil, men hvis du er fleksibel funker alt.)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå