Gå til innhold

Begrunnelse på eksamenskarakter - UiO

Tuddelidu

Anbefalte innlegg

Jeg mener jeg har fått en ufortjent "dårlig" karakter på en eksamen, og vil gjerne be om begrunnelse før jeg evt. klager, men hvordan går man fram? Jeg fikk vite karakteren i dag, og såvidt jeg vet har jeg bare ei uke på meg til å be om begrunnelse, så det haster litt.

Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Noen institutt har eget klageskjema du kan fylle ut, som du finner på deres hjemmesider under det studiet du har avlagt eksamen i.

Du kan uansett også sende et eget dokument (brev) og det finnes faktisk ingen fasit.

Du har en ide om hva du vil klage på?

Vis til eksamen, dato, fag, sensor (er) og hva du mener klagen spesifikt gjelder.

Har du fått skriftlig begrunnelse fra sensor(er) på hva de har lagt til grunn for sin vurdering? Da må du vise til denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Gjelder klagen et grunnfag, mellomfag, en avsluttende oppgave i en Bachelorgrad eller gjelder det Masterkurs eller Masteroppgave?

Det kan ha litt å si hvilket nivå det gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I første omgang vil jeg bare ha en begrunnelse på karakteren, før jeg evt. bestemmer meg for å klage.

Det er på bachelor-nivå (2000-fag), og faget tilhører Institutt for informatikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det første man bør gjøre (raskest mulig!) er å skriftlig, gjerne på e-post, be om en begrunnelse (skriftlig selvsagt).

Deretter, når du har mottatt, først da kan du se hva du konkret vil klage på. Det er helt i orden å klage så lenge man kan stå for det man sier.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Ja, det kan du.

Du kan risikere at instituttet svarer tilbake at du må "rette henvendelsen til sensorer/kommisjonen" men da kan du i det minste få kontaktinformasjon som sensorenes e-postadresser, slik at du kan sende både til dem og til instituttet.

Jeg vet om eksempler på tilfeller der sensorene ikke har svart på forespørsel om begrunnelse og da er det kjekt å vite at instituttet har fått kopi av sendt e-post. Da viser du i det minste at du rettet din henvendelse til institutt og sensorer innen fristen er ute for å rette en slik henvendelse er ute (gjerne 1 eller 2 uker etter eksamensresultat ble kjent).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha ringt til faglærer, forklart situasjonen, og bedt om et møte for å få muntlig begrunnelse. Jeg vil tro at det er nyttigere at faglærer går gjennom besvarelsen sammen med deg enn å få et skriftlig dokument.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg ville ha ringt til faglærer, forklart situasjonen, og bedt om et møte for å få muntlig begrunnelse. Jeg vil tro at det er nyttigere at faglærer går gjennom besvarelsen sammen med deg enn å få et skriftlig dokument.

Hehe...

De med erfaring vet at man i slike saker alltid skal ha vurderinger skriftlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe...

De med erfaring vet at man i slike saker alltid skal ha vurderinger skriftlig.

Poenget med å få begrunnelse er at man skal få bedre innsikt i hvorfor man har fått den karakteren man har fått, slik at man vet om det er noen vits i,eller grunn til, å klage. Min erfaring er at en samtale med sensor eller faglærer er mye mer givende i så måte enn et kortfattet skriv. Et slik begrunnelsesbrev kan uansett ikke legges ved en klage, og det vil heller aldri si noe om hvilken karakter faglærer eller sensor mener at besvarelsen fortjener.

Endret av bada
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Poenget med å få begrunnelse er at man skal få bedre innsikt i hvorfor man har fått den karakteren man har fått, slik at man vet om det er noen vits i,eller grunn til, å klage. Min erfaring er at en samtale med sensor eller faglærer er mye mer givende i så måte enn et kortfattet skriv. Et slik begrunnelsesbrev kan uansett ikke legges ved en klage, og det vil heller aldri si noe om hvilken karakter faglærer eller sensor mener at besvarelsen fortjener.

Det er ingen motsetning i det å få en skriftlig begrunnelse og det å få en klar begrunnelse.

Når man klager på en karakter blir det saksgang ved instituttet. I all saksgang er et skriftlig dokument gull verdt. Muntlig forklaring er fint for studenten, hun kan ringe eller treffe sensor for det. Men uansett - slipper en ikke unna at en står sterkere i en klagesak når en har et skriftlig dokument å vise til.

En skriftlig begrunnelse kan ettersendes som vedlegg til klagen dersom studenten mener det kan styrke saken. Hvis ikke er det uansett flott for studenten å ha alt skriftlig.

Det er liksom regel nr. 1 i absolutt alle saker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man klager på en karakter blir det saksgang ved instituttet. I all saksgang er et skriftlig dokument gull verdt. Muntlig forklaring er fint for studenten, hun kan ringe eller treffe sensor for det. Men uansett - slipper en ikke unna at en står sterkere i en klagesak når en har et skriftlig dokument å vise til.

Saken er den at en begrunnelse for en karakter - enten den er skriftlig eller muntlig - ikke kan vedlegges en klage.

Jeg tror du har misforstått hva en begrunnelse for karakter er. Det er noe man har innført for at studenten bedre skal forstå hva bakgrunnen for at man har satt en viss karakter er. Dessuten (med mindre regelverket har blitt endret i det siste) kan faglærer velge hvorvidt hun/han vil gi begrunnelsen skriftlig eller muntlig. Man kan derfor ikke kreve å få skriftlig begrunnelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Saken er den at en begrunnelse for en karakter - enten den er skriftlig eller muntlig - ikke kan vedlegges en klage.

Jeg tror du har misforstått hva en begrunnelse for karakter er. Det er noe man har innført for at studenten bedre skal forstå hva bakgrunnen for at man har satt en viss karakter er. Dessuten (med mindre regelverket har blitt endret i det siste) kan faglærer velge hvorvidt hun/han vil gi begrunnelsen skriftlig eller muntlig. Man kan derfor ikke kreve å få skriftlig begrunnelse.

1) Har du lovverk/regelverk å vise til som sier at en skriftlig begrunnelse for gitt karakter ikke kan legges ved som vedlegg til en klage?

2) Har jeg misforstått hva en begrunnelse for en karakter er? Går det an å misforstå det mener du? Jeg vet hva en begrunnelse for karakter er...jeg har laget flere selv.

3) Jeg antar vi snakker om samme utdannelsesnivå: universitet?

4) Hvis det er tilfelle som du sier, at en sensor kan velge hvorvidt begrunnelsen skal gis muntlig eller skriftlig, og sensor nekter å levere fra seg en skriftlig begrunnelse kan studenten som klager gjøre følgende:

a) Snakke muntlig med sensor om begrunnelsen

b) Skrive et kort referat fra den muntlige samtalen

c) Sende referatet for godkjenning til sensor, slik at sensor er enig i at det var det som faktisk ble sagt

d) Legge det skriftlige referatet ved som vedlegg og ettersende det med klagen som er blitt sendt til instituttet

Hvis en skal ha det såpass vanskelig og komplisert som du henviser til er det altså alltid en mulighet for å skaffe en skriftlig begrunnelse for karakteren som ble gitt og det er ingenting i veien for å legge ved begrunnelsen som vedlegg til klagen dersom studenten ønsker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1) Har du lovverk/regelverk å vise til som sier at en skriftlig begrunnelse for gitt karakter ikke kan legges ved som vedlegg til en klage?

2) Har jeg misforstått hva en begrunnelse for en karakter er? Går det an å misforstå det mener du? Jeg vet hva en begrunnelse for karakter er...jeg har laget flere selv.

3) Jeg antar vi snakker om samme utdannelsesnivå: universitet?

4) Hvis det er tilfelle som du sier, at en sensor kan velge hvorvidt begrunnelsen skal gis muntlig eller skriftlig, og sensor nekter å levere fra seg en skriftlig begrunnelse kan studenten som klager gjøre følgende:

a) Snakke muntlig med sensor om begrunnelsen

b) Skrive et kort referat fra den muntlige samtalen

c) Sende referatet for godkjenning til sensor, slik at sensor er enig i at det var det som faktisk ble sagt

d) Legge det skriftlige referatet ved som vedlegg og ettersende det med klagen som er blitt sendt til instituttet

Hvis en skal ha det såpass vanskelig og komplisert som du henviser til er det altså alltid en mulighet for å skaffe en skriftlig begrunnelse for karakteren som ble gitt og det er ingenting i veien for å legge ved begrunnelsen som vedlegg til klagen dersom studenten ønsker det.

Det var da voldsomt, da!

1) http://www.uio.no/studier/eksamen/klage.html

2) For meg ser det ut til at du tror at det er en slags offentlig uttalelse. Begrunnelsen er som sagt bare ment å gi studenten innsikt i hvorfor hun/han har fått den karakteren hun/han har fått.

3) Jeg snakker om universitet, ja.

4) Man kan ikke legge begrunnelsen ved en klage. Årsaken til dette er at man da ville lagt føringer for den nye kommisjonen om hvilken karakter som skulle settes. Den nye kommisjonen er ment å skulle se på besvarelsen med nye øyne og helt uhildet sette den karakteren de mener er riktig. Av samme grunn får de heller ikke vite hvilken karakter studenten har fått etter ordinær sensur. Kommisjonen får altså bare tilsendt besvarelsen, samt selvfølgelig spørsmålene som ble gitt til eksamen.

Endret av bada
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Studenten kan likevel få begrunnelsen skriftlig for sin egen del.

Det TS lurte på var vel hvordan hun skulle klage og om hun kunne få en begrunnelse.

Ja, hun kan klage skriftlig og ja, hun kan få en begrunnelse skriftlig.

Om hun har rett til å legge denne begrunnelsen ved klagen eller ikke varierer etter hvilket institutt det gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studenten kan likevel få begrunnelsen skriftlig for sin egen del.

Det TS lurte på var vel hvordan hun skulle klage og om hun kunne få en begrunnelse.

Ja, hun kan klage skriftlig og ja, hun kan få en begrunnelse skriftlig.

Det er opp til faglærer/sensor å bestemme om begrunnelsen skal gis skriftlig eller muntlig.

Om hun har rett til å legge denne begrunnelsen ved klagen eller ikke varierer etter hvilket institutt det gjelder.

Det kan godt være at dette stemmer. Jeg er imidlertid vant med at begrunnelse ikke kan legges ved, men det er mulig at det er annerledes andre steder.

Det er jo forsåvidt fornuftig å ha mulighet til å legge ved begrunnelse, da det sparer den nye kommisjonen for en del arbeid. Hvis faglærer har argumentert godt for at den opprinnelige karakteren var riktig, trenger de jo ikke å lese og vurdere den like nøye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Gjest
Det er opp til faglærer/sensor å bestemme om begrunnelsen skal gis skriftlig eller muntlig.

Riktig. Men som sagt var det mulig å få en muntlig begrunnelse, for så å skrive et referat fra samtalen, for så å få referatet godkjent fra faglærer.

Dermed har man altså en skriftlig begrunnelse, dersom faglærer selv nekter å gi dette. :sol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med faglærer eller insituttet så får du nok vite hvor du skal klage.

Angående dette med begrunnelse av karakter så er det, etter min erfaring, ikke særlig informativt. Jeg har alltid bedt om begrunnelse på alle oppgaver jeg skrev på universitetet, men ofte virket det som om sensorene bare forklarte hva som skal til for å få feks karakteren B.

På A-oppgaver så fikk jeg stort sett vite at oppgaven var bra, viste forståelse etc. Mens på B-oppgaven så fikk jeg vite at den manglet visse elementer. Men fikk ikke vite hva som konkret manglet, så jeg synes ikke begrunnelsen var særlig lærerik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...