Gå til innhold

Tenker dere på at menn er dyrest i drift?

Anbefalte innlegg

Gjest Lure-lure
Skrevet

I følge SIFOs standardbudsjettkalkulator bruker en mann mellom 20 - 50 år rundt 2070 i mnd på mat. En kvinne i samme alder bruker 1710,-

(Selvfølgelig er ikke dette noe fasitsvar)

Dere som bor sammen med partneren deres, er dette i det hele tatt tenkt på i forhold til husholdningsøkonomien? Betaler dere 50/50 selv om altså den gjennomsnittlige mannen spiser for over 4000 kr mer i året (i følge SIFO)?

Blir det altså billigere for menn å flytte sammen med en kvinne, enn for en kvinne å flytte sammen med en mann (hvis de deler på husholdningsbudsjettet)?

Er dette rettferdig? (Spesielt med tanke på at en gjennomsnittlig mann tjener mer enn en gjennomsnittlig kvinne.)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet
:ler: Jeg må bare le litt, min mann er desidert dyrest i drift!! Men kanskje ikke matutgiftene er de høyeste...heller sånn scooter, båt og bilting er en DYR hobby. Ellers tenker jeg ikke over sånne ting, jeg kjøper all mat, han betaler mest på lånene. Urettferdig eller ikke??? Vi har nok penger til å klare oss med det livet vi lever begge to, da ser jeg ingen grunn i å gå rundt å tenke på om det er rettferdig eller ei.
Gjest Gjest
Skrevet

Det blir jo litt penger da :ler:

Minner meg på mine besteforeldre som hadde 100% separert økonomi. Bestefar var knallhard når det var snakk om deling av utgifter, også mht. matutgifter... Hvis bestemor kjøpte ekstra ost(f.eks) skulle denne utgiften taes fra hennes konto :overrasket:

Folk må jo få bestemme selv, men jeg skal gjerne innrømme at hadde min mann spist som en hest, hadde han fått betale ekstra også.

Gjest -eline-
Skrevet (endret)

Det har vi ikke tenkt på i det hele tatt, men nå deler vi ikke utgiftene 50-50 uansett. Vi betaler begge faste utgifter etter evne (prosentvist utifra hvor mye vi bringer inn), han jobber og tjener greit, mens jeg studerer (og jobber litt). Når det kommer til mat så blir det ofte slik at den som har penger betaler, vi sitter ikke og niregner på det i ettertid siden vi strengt tatt ikke har dine penger/mine penger, men våre penger. Og om et års tid så tjener vi forhåpentligvis greit begge to slik at alt dette vil jevne seg ut på sikt.

edit:skriveleif

Endret av -eline-
Skrevet

Samboeren min spiser sikkert dobbelt så mye som meg, men han tjener mye mer enn meg, og betaler derfor mye mer av utgiftene også.

Gjest Gjest
Skrevet

Før vi giftet oss og fikk felles økonomi bidro han litt mer til husholdsinntektene enn meg. Men det var først og fremst fordi han tjente mer enn meg.

Gi etter evne, få etter behov.. ;)

Skrevet
Gi etter evne, få etter behov.. ;)

Nemlig! :tommelsmil:

Gjest Peachbud
Skrevet

Vi betaler det samme, ja, og vil fortsette med det. Men tanken har slått meg. Han spiser en god del mer enn meg, og kan fint spise et halvt brød på en kveld.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har vel tenkt tanken på at han spiser mer (og ikke minst mer av dyrere ting som kjøtt, øl o.l, mann som han er), men jeg tror ikke dette gjør utslag for økonomien min. Vi betaler ikke 50/50 nøyaktig på matutgiftene, men veksler på å betale, og deler av og til opp handlekurven sånn ca. dessuten er det nesten alltid han som betaler for alkohol, godteri o.l, selv om begge nyter godt av det. Det viktigste for oss er at det "føles" riktig jevnt over, ikke at alt er målt og veid...

Sånn ellers tar vi oss av hver våre utgifter, og deler likt på husleie, strøm, telefon o.l. Vi tjener ca det samme.

Gjest Veronica Mars
Skrevet

Vi har felles økonomi, og derfor går pengene til det vi blir enig om sammen. Han tjener uansett veldig mye mer enn meg, så for oss er det nok uansett han som går mest i minus.

Og selv om han spiser mer enn meg og bruker mer penger på CDer, DVDer, verktøy ++, bruker jeg mer penger på klær, sminke, hår, hygieneartikler ++. Det hadde vært velidg rart om vi skulle begynt å regne kroner og øre på slike ting.

Gjest Elastica
Skrevet

Det er ingen tvil om at mannen i huset er dyrest i drift.

Da jeg så det var mat det dreide seg om, måtte jeg flire litt. Det er et utall andre ting jeg ville tilføyd den lista.

Skrevet

Jeg har så lite sminkebudsjett at jeg føler meg berettiget til å spise litt ekstra som mann.....

Gjest Kristin_
Skrevet

Jeg spiser veldig mye (for å være jente) og ganske mye dyr mat, som veldig grovt brød, magre proteiner ++ . Så med mindre jeg hadde vært sammen med en som var veldig storspist hadde jeg ikke sett på det som spesielt urettferdig å dele 50/50, om vi hadde tjent omtrent likt. Ellers synes jeg godt det kunne gå på prosentandel av inntekt. Men selvsagt, om kjæresten hadde hatt et enormt forbruk av en eller annen svindyr matvare, og det samme for meg, ville det nok være rettferdig å betale dette selv.

Gjest kkleppej
Skrevet

Er mann og må vel innrømme at jeg spiser opp mer av matbudsjettet enn min bedre halvdel.

Dog hadde det blitt mye mindre av dyre oppussingsprosjekter uten henne og heller ikke 100 håndklær. Tror nok årets dyre sydentur hadde blitt kuttet ut til fordel for noen dager i fjellet, om det var jeg som bestemte alene.

Så; la meg ha kotelettene mine i fred :-)

Skrevet
Hvis bestemor kjøpte ekstra ost(f.eks) skulle denne utgiften taes fra hennes konto :overrasket:

Selv om han spiste av osten selv også?

Skrevet
Da jeg så det var mat det dreide seg om, måtte jeg flire litt. Det er et utall andre ting jeg ville tilføyd den lista.

Enig :ler: 4000 er jo en dråpe i havet i løpet av et år ;)

Mine foreldre er helt spesielle når det kommer til sånne ting; om min mor kjøper servelat -som min far ikke spiser- må hun skylde ham de kronene... :sprettoy:

Jeg har banna på at jeg aldri skal bli sånn!

Skrevet

så trekker hun mer strøm pga dusjing etc.

Gjest Elastica
Skrevet
Mine foreldre er helt spesielle når det kommer til sånne ting; om min mor kjøper servelat -som min far ikke spiser- må hun skylde ham de kronene... :sprettoy:

Jeg har banna på at jeg aldri skal bli sånn!

OMG :overrasket:

Gjest Vampyra
Skrevet

Selv om min sambo spiser mye større måltider enn meg spiser vi nok like mye her hjemme. Jeg spiser som oftest både frokost og lunsj fra kjøleskapsmaten, mens min sambo kjøpermye mat ute.

Foreløpig er det kun mat og husholdningsprodukter vi kjøper felles, så mine klær og hans playstation spill går fra hver vår konto.

Gjest Kristin_
Skrevet
Selv om han spiste av osten selv også?

Da tar man kilopris/1000 ganger antall gram ost man har spist. Dette er da elementært :-D

Jeg synes det å være alt for pirkete pengemessig er en uting, samtidig ser jeg veldig mange unøvendige konflikter som kan oppstå om man er alt for slurvete også. Penger er som kjent noe som ofte fører til krangling.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...