Gå til innhold

Sitrustre

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Linn_*
Skrevet

Har fått et lite sitrustre i gave. Er ikke sikker på hva slags frukt det er. De jeg fikk det av mener det er mandarintre, men fruktene er gule på farge. Vet noen hvordan det skal stelles? Er usikker på vanning og beskjæring. Har hatt det i snart tre mnd, og det vokser og fruktene henger på fremdeles. Har også kommet nye knopper:) Det står ute på balkongen min og får sol tidlig på morgenen. Hva skal jeg gjøre med greinene som vokser og hvor mye og ofte skal det vannes?

Takk for svar:)

Skrevet

Sitrustrær skal ikke vannes for ofte (jeg vanner mitt ca 1 gang i uka, da ganske mye), og det lurt å potte det om i en stor potte slik at røttene får god plass til å utvikle seg. Gjødsle gjerne regelmessig. Beskjæring fremmer bladveksten, på bekostning av blomstring, så litt kraftig beskjæring år om annet kan være en måte å gjøre det på. Hvordan beskjære gren for gren er en egen kust, og det er jeg ikke så god på.

De fruktene som henger på nå, er resultat av drivhusmiljø, og det skal en del sol og varme til å få nye frukter. Overvintring helst lyst og kjølig, hvert fall frostfritt, vann sparsomt, bare slik at den ikke tørker ut. Jeg har en Sitrus fortunella Margarita i en diger potte på terrassen, og kjører den ned i kjellern med sekketralle hver høst. Den har vokst seg ganske stor og fyldig. Selv om jeg ikke får frukter, liker jeg at den er eviggrønn med tett og ganske dekorativt bladverk. Den har også overlevd et par år med vanskjøtsel, så nå som den er både etablert og herdet regner jeg med å ha den i mange år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...