Gå til innhold

Kuren de bruker på pasienter som skal inn til operasjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sambo nevnte no om denne kuren de bruker på sykehuset når folk skal inn til operasjon, denne med en spesiell type suppe , og lite av alt mulig annet. Greit nok at man tydeligvis mister vekt ved og kun spise dette, men man legger vel på seg igjen når man begynner og spise normalt igjen?

Jeg tror nemlig det, men sambo sier nei..

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Hvis man gjør en varig kostholdsendring ja, hvis man fortsetter å spise som før nei.

Skrevet

Hvis det er den kuren med kålsuppe du mener, så er det noe som virker også på sikt.

Selvsagt ikke resten av livet, men hvis man har 4-5 kg for mye så er en uke med suppe en effektiv måte å bli kvitt det på. Eller også om man skal ta av mer og trenger en kick-start. Dessuten fungerer det som en utrensking av kroppen, man blir "lettere".

Kiloene som har forsvunnet kommer selvsagt tilbake om man ikke passer seg, men det gjør de jo uansett hvis man lever veldig usunt. Min erfaring er at etter en sånn kur er man såpass motivert for mer varige kostholdsendringer, noe som gjør det greit å holde vekta.

Gjest Elfrida
Skrevet

Det er ingen sykehus som bruker denne kuren, det er ren humbug, og ingen oppskrift på varig vektnedgang. Hadde det vært sant at det var en sykehuskur så hadde det vel kun vært for å gå ned kjapt før en operasjon, og ikke noe som har varig virkning.

Kiloene man mister er for det meste vann og muskler, ikke bare fett. Det vil si at når man går av kuren må man spise mindre fordi man har mindre muskler som forbrenner kalorier, og man er i dårligere form.

Skrevet

Kuren er vist beskrevet som dette:

SUPPEN BESTÅR AV:

1-2 bokser hermetiske tomater

3 store purrer eller 1 stor løk

2 stk kyling eller kjøttbujong terninger med vann

1pk Mr.Lee`s nudler

1 bunt stangselleri

2 store bokser grønne bønner eller 1 pk frosne brekkbønner

2 grønne paprika

0,8 kg gullerøtter

krydder med hvitløk,salt,pepper,chili og persille.

KJØTT (Som kan benyttes i suppen)

Fisk,magert kjøtt,grillet,kokt eller bakt kylling. IKKE skinn

DRIKKE (Som kan benyttes under kuren)

Juice uten sukker

Te

kaffe

skummet melk

og mye vann

DAG.1

Spis all slags frukter utenom banan. Melon er flott for kallorifattig. Spis bare frukt og suppe den dagen.

DAG.2

Bare grønnsaker i dag. Spise deg mett på rå,kokte,boksgrønnsaker,salat og spinat osv. Prøv å spise mye blad og salat og prøv å hold deg unna ris,mais og tørre bønner. Spis grønnsaker suppen. Til middag kan du ta en bakt potet med litt smør. IKKE noe frukt denne dagen.

DAG.3

Spis så mye suppe,frukt og grønnsaker du vil. INGEN bakt potet. Etter i dag skal du ha gått ned 2 kg.

DAG.4

Banan og skummet melk i dag. Spis minst 3 bananer. Drikk så mye skummet melk du kan i dag,kroppen din trenger bla. kalsium og proteiner.

DAG.5

Biff og tomater. Du kan spise fra 280-560g biff og 4 tomater,spis suppen minst 1 gang.

DAG.6

Spis så mye du vil av biff og grønnsaker,spis suppen også men INGEN potet.

DAG.7

Brun ris (fås kjøpt i helsekost) grønnsaker og juice uten sukker. Spis deg mett og husk å spise suppen,bland kokte grønnsaker i risen om du vil.

Om man ønsker å gå på kuren en stund er det viktig at etter det 7`ende dagen at man har 2 dager med pause fra kuren før man starter på en ny 7dagers kur.

Skrevet

"Kurer" som dette er ypperlige om man ønsker å krølle opp forbrenningen grundig og dermed legge forholdene til rette for en real vektøkning etterpå.....

Skrevet

Husker ikke suppeopskrifta i hodet, og har den ikke her, men den jeg kjenner til var uten kjøtt og nudler, men med kål og løksuppe.

Dagene var omtrent som beskrevet, men man skal spise så mye suppe man klarer hver dag, bortsett fra nr. 7.

Man ødelegger ikke forbrenningen på livstid ved å gjennomføre en uke med en sånn type kur (eller annen kur heller) en uke! SÅ sart er faktisk ikke forbrenningen vår heller!

Både jeg og andre jeg kjenner som har brukt suppekuren, har gått ned 4-5 kg på de dagene kuren varer. Ingen av oss har "ødelagt forbrenningen" vår, og ingen av oss smalt på de kiloene igjen etter kort tid heller.

Greit nok at varig vektnedgang krever varig endring, men om man vil ta en "sjokk-kur" for å starte en slik endring, eller bare for å gå ned noen få kilo, så er ikke det verdens undergang heller.

Skrevet

At man går ned har jeg ingen tvil i, men ifølge sambo så virker det som om man fortsetter og være tynn når man da igjen legger om til et normalt kosthold, noe jeg ikke skjønner at går ann..

Gjest Elfrida
Skrevet

Klart man går ned når man drikker masse og spiser lite, man trenger ikke en spesiell kur for å få til det. En dag er bananer ugreit, en annen dag skal man spise en haug av dem. Så kan man plutselig spise en halv kilo biff. Koko.

Gjest Kristin_
Skrevet (endret)

Jeg gjentar noe jeg har sagt i en annen tråd. Suppekuren påstår at man går ned i vekt på grunn av negative kalorier og at jo mer suppe man spiser jo mer går man ned i vekt, et konsept som er ren humbug. Det er ingen kalorier som er negative.

Men suppekuren har i og for seg rett i at jo mer suppe du spiser jo mer går du ned, og det er jo ganske logisk

-Suppen er kalorifattig

-Du fyller magen

-Suppen har fiber etc så du føler deg mett

-Jo mer suppe du spiser, jo mindre annen mat som har mer kalorier klarer du å få i deg, med andre ord; jo mer suppe, jo mer kaloriunderskudd, og jo større vektnedgang. Det er ikke suppen i seg selv som får deg til å gå ned ved hjelp av negative kalorier, men det er det faktum at du ikke spiser andre ting fordi du allerede er mett av suppen, og dermed får kaloriunderskudd

Du vil dessuten mest sannsynlig aldri ha lyst på suppe igjen etterpå, og det er jo dumt, så godt som det er ;). Jeg er klar over at ekstremkurer brukes for folk som skal veldig fort ned i vekt for å få en operasjon, men med mindre du er sykelig overvektig og MÅ gå ned 20-50 kg for å ta en viktig operasjon så fraråder jeg denne kuren ;)

Og ja, hvis du fortsetter på ditt vanlige kosthold, alt annet likt, etterpå. Da går du opp igjen.

Endret av Kristin_
Skrevet

... og man går opp igjen fordi kroppen ikke vil ta sjansen på å utsettes for sultekur igjen; og følgelig lagrer mer fett for å klare seg bedre neste gang.

Gjest Blondie65
Skrevet

Det er bare en ting som er virkelig positivt med slike kurer: de er lette å gjennomføre for de varer bare kortvarig. Jeg gikk en gang på den såkalte rikshospitalskuren - der var det noe med biff og kaffe og spinat. Tok jeg av? Jada visst gjorde jeg. La jeg på meg igjen? Jepp uken etter.

Jeg ler litt når jeg hører mirakelkurer som skal avhjelpe 5 kg på en uke. Når man begynner på en slankekur der man spiser mindre er det første kroppen kvitter seg med vann. Mest sannsynlig er det vann kroppen kvitter seg med på disse kurene også. Skal man gå varig ned så må man endre kostholdet og i en periode spise mindre kalorier enn man forbruker hver dag slik at man kommer i minus på på kaloriintaket. Så enkelt er det. Og så vanskelig.

Skrevet

Hehe, tror jeg har fått nok svar til å fortelle sambo at han tok feil.

Skrevet

Det går vel på at man bruker mer energi på å forbrenne suppen enn hva suppen selv gir av energi, det er det som er ment med negative kalorier. En venn av meg bruker den stadig vekk, han tar alltid av 4-5 kilo på 1-2 uker hver gang, og legger raskt på seg etterpå.

I den tiden han "går på" suppen, er han trøtt, sliten, umotivert, sulten, lei, og gleder seg til å spise godt. Med andre ord ikke superoppskriften på et nytt og bedre liv.

Skrevet

Altså ikke og anbefalle for samboer som allerede for det meste er sliten, trøtt og umotivert.

Gjest Kristin_
Skrevet

Det er hundre ganger mer å hente på å komme seg ut og trene litt, også når man tenker på energien man har.

Skrevet
Sambo nevnte no om denne kuren de bruker på sykehuset når folk skal inn til operasjon, denne med en spesiell type suppe , og lite av alt mulig annet. Greit nok at man tydeligvis mister vekt ved og kun spise dette, men man legger vel på seg igjen når man begynner og spise normalt igjen?

Jeg tror nemlig det, men sambo sier nei..

Og den suppekuren har aldri blitt brukt på verken Rikshospitalet, Rigshospitalet eller noen andre sykehus, som det reklameres med.

Skrevet
Og den suppekuren har aldri blitt brukt på verken Rikshospitalet, Rigshospitalet eller noen andre sykehus, som det reklameres med.

Det sies at den kommer fra Sacred Heart Hospital, men noen har

gjengitt det feil i Norge, og skrevet Scared Heart Hospital.

Vittig.

Gjest Kristin_
Skrevet

Kanskje "skrivefeilen" stemmer, og spiller på andelen mettet fett i kuren? :-D?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...