Kitsune Skrevet 28. juni 2007 #1 Skrevet 28. juni 2007 Inspirert av "hvordan oppbevarer du bøkene dine", så skulle det vært et alternativ med "hos div. bekjentskaper og venner som aldri kommer til å levere bøkene tilbake. Men fortelle meg i årevis at de har tenkt å gjøre det flere ganger". Noe av det verste jeg vet er når jeg har vært snill og lånt ut bøker og så får jeg dem aldri tilbake. DET gjør ikke jeg. Og så har jeg en irriterende egenskap at hver gang jeg ser den personen så tenker jeg først at hun har boka mi. Etter en stund gidder jeg ikke spørre lengre.. Tyveri på høylys dag.. Er du en sånn? Er det ikke trasig?
Gjest beekeeper Skrevet 28. juni 2007 #2 Skrevet 28. juni 2007 Inspirert av "hvordan oppbevarer du bøkene dine", så skulle det vært et alternativ med "hos div. bekjentskaper og venner som aldri kommer til å levere bøkene tilbake. Men fortelle meg i årevis at de har tenkt å gjøre det flere ganger". Noe av det verste jeg vet er når jeg har vært snill og lånt ut bøker og så får jeg dem aldri tilbake. DET gjør ikke jeg. Og så har jeg en irriterende egenskap at hver gang jeg ser den personen så tenker jeg først at hun har boka mi. Etter en stund gidder jeg ikke spørre lengre.. Tyveri på høylys dag.. Er du en sånn? Er det ikke trasig? Uff, enig. Samme med filmer også. Enkelte tar så lett på det, som at det ikke gjør noenting.. Men om det er bøker og filmer jeg liker, så blir jeg skikkelig irritert når jeg ikke får dem tilbake. Jeg husker en gang så lånte jeg bort hobbiten på engelsk, og da jeg fikk den tilbake var det helt ødelagt med igjenklistrete sider og noen siden var også revet opp.. Den hadde ligget ute en natt Sånt irriterer meg!!!!
Multi Skrevet 29. juni 2007 #3 Skrevet 29. juni 2007 Jeg vet noen som pleier å skrive navnet sitt i alle bøkene de har. Jeg har ikke somlet meg til det, men hjelper muligens?
måneperle Skrevet 29. juni 2007 #4 Skrevet 29. juni 2007 Skriv inne i permen på boka di; denne boka er lånt eller stjålet fra ....navne ditt;-) Et tips jeg fikk en gang, smart!
Gjest HB Skrevet 29. juni 2007 #5 Skrevet 29. juni 2007 Er dere aldri på besøk hos de som har lånt bøker eller filmer da? Benytt anledningen til å si at du vil ha igjen boka/filmen din. Nå! Men jeg er enig i at det er en uting å ikke levere tilbake noe man har lånt, selv om det kan være lov å glemme det innimellom. Og det man returnerer må være i tilnærmet samme stand som da man lånte det, hvis ikke bør det erstattes. Rådet må være å merke tingene sine og ikke låne bort til vedkommende flere ganger. Hilsen Lille meg
Gjest Gjest Skrevet 29. juni 2007 #6 Skrevet 29. juni 2007 Å, det er så utrolig irriterende! Og så respektløst, synes jeg, hadde aldri hatt samvittighet til å ha bøker jeg hadde lånt av andre stående i bokhylla mi i flere år!! Men overraskende mange gjør dette lett, har ikke tall på hvor mange bøker jeg har lånt bort over årene og aldri fått tilbake. Nå har jeg innført en regel om at jeg rett og slett ikke låner bort bøker mer, uansett om jeg har en bok jeg tror en person ville like og gjerne vil at de skal lese den, og uansett hvor mye de hinter om at det sannelig er en bok de skulle ha lest. Men så har man disse som spør rett ut om de ikke får låne, og da får jeg meg ikke helt til å si nei...
Gjest Gjest Skrevet 29. juni 2007 #7 Skrevet 29. juni 2007 Å låne bort ting har jeg sluttet med for lenge siden. Enkelte personer kan man stole på, men de fleste leverer det aldri tilbake i den stand de lånte det, eller de leverer ikke tilbake i det hele tatt. Jeg mistet en god del ting før jeg oppfattet hvordan det var.
Gjest Gjest_Penelope_* Skrevet 30. juni 2007 #8 Skrevet 30. juni 2007 Jeg låner gjerne bort bøker! Og om jeg ikke får dem tilbake så vet jeg jo at det ikke er bevisst tyveri. Det er fort gjort å glemme når den blir stående blant andre bøker i bokhylla. Hvis jeg vil ha den tilbake så er det jo bare å si fra. Jeg syns en del av gleden med å lese gode bøker er å dele gleden med andre og diskutere den etterpå. Dessuten kjøper jeg mye bøker, så jeg ser litt på det som å låne hylleplass hos andre. Kan kanskje forstå det hvis det er en spesielt dyr eller fin utgave, men at man behandler lånte ting pent er jo en selvfølge.
Ce'Nedra Skrevet 30. juni 2007 #9 Skrevet 30. juni 2007 Jeg har sluttet å låne bort bøker og filmer, for jeg får dem aldri igjen. Det er ufattelig irriterende, for ikke å snakke om at det er trist når det er bøker man er glad i. Det er riktignok også min egen feil, da jeg aldri husker hvem jeg har lånt dem bort til. Hvis jeg selv låner bøker, leverer jeg dem tilbake straks jeg er ferdig med dem, og jeg er alltid svært forsiktig med dem. Jeg tar aldri med meg lånte bøker ut på noe, jeg har dem kun på nattbordet.
Gjest Gjest Skrevet 30. juni 2007 #10 Skrevet 30. juni 2007 Før nøye regnskap med hvem dere låner ut til! Lag et oversiktlig dokument på PC-en din, før ned dato og hvem og hva, og be om å få tilbake det du har lånt bort etter f.eks. en måned eller to. Så får man bare la være å låne bort til folk som er så kjipe at de ikke leverer tilbake når de blir spurt, eller folk man bare treffer to ganger i året. Jeg er nemlig enig med noen høyere opp her i at det er stor stas å dele film- og litteraturopplevelser med vennene sine. Og venner leverer tilbake om de blir minnet på det.
Gjest Gjest Skrevet 2. juli 2007 #11 Skrevet 2. juli 2007 Jeg låner av og til bort bøker og passer da alltid på å skrive navnet mitt i de på forhånd. Jeg påpeker også at jeg gjerne vil ha boka tilbake når jeg låner den bort. Men jeg gir også bort bøker jeg selv vet jeg ikke kommer til å lese igjen og da sier jeg bare fra til vedkommende at den boka skal jeg ikke ha tilbake, så gjør hva du vil med den etter at den er ferdiglest. Det har hendt at jeg ikke har fått tilbake bortlånte bøker og det er utrolig irriterende. Har prøvd å nevne det for spesielt ei venninne som nå har to bøker som er mine at jeg gjerne vil ha de tilbake. Jeg har til og med stått foran deres rikholdige bokhylle for å se etter akkurat disse bøkene og da spurt etter dem, men jeg får samme svaret som alltid, bøkene er ikke i hylla (noe jeg også ser), de er et eller annet sted i det rotete huset deres (de er noen rotehuer så de bøkene ser jeg vel aldri igjen!). Jeg låner heretter ikke bort bøker til denne venninnen, kun til andre som har litt mer orden i sakene sine.
Catzy Skrevet 2. juli 2007 #12 Skrevet 2. juli 2007 Veldig kjipt å ikke få igjen bøker! Jeg har ikke vært uheldig selv, men min kjære lånte bort et serie med bøker, og fikk dem ikke igjen. Han har kjøpt de i butikk igjen, selv om han vet hvem som har dem. Og så lånte jeg bort en bok til søsteren min, som lånte den videre til en kompis. Han hadde virkelig ødelagt boka mens han leste den, så hun kjøpte en ny til meg. (Tror hun krevde ham for penger for det også, siden det ikke var hennes feil at han ødela den.) Jeg er innimellom litt skeptisk til å låne bøker til folk jeg vet at behandler bøker dårlig. Pleier i så fall å være veldig spesifikk på hvordan jeg vil at de skal behandles, og da går det bra.
Bladlusa Skrevet 3. juli 2007 #13 Skrevet 3. juli 2007 ... Og så lånte jeg bort en bok til søsteren min, som lånte den videre til en kompis. Han hadde virkelig ødelagt boka mens han leste den, så hun kjøpte en ny til meg. ... En av de viktigste reglene jeg har for utlån er at ting man låner av meg, lånes IKKE ut videre til andre! Broder'n får høre det hver eneste gang han låner, stakkar, men han kan skylde seg selv... Filmer skjønte jeg fort måtte skrives opp skulle jeg holde kontroll på hvem som lånte hva. At dette også gjelder bøker er jo temmelig innlysende, men likevel skjønte jeg det ikke før jeg hadde mistet 5 bøker. 1 er lånt ut videre og aldri returnert, 4 er lånt ut til samme person men jeg husker ikke til hvem! Ingen av "the usual suspects" vil innrømme å ha lånt dem...
Gjest Eir Skrevet 4. juli 2007 #14 Skrevet 4. juli 2007 Jeg har også blitt nokså sær på hvem jeg låner bøker til. Kun til folk jeg stoler på, og jeg maser om å få dem tilbake etter kort tid. Mitt største problem er at jeg har lånt ut ting til folk jeg har mistet kontakten med, og da er det grenser for hvor mange ganger man gidder å treffe ubehagelige folk bare fordi man håper å få igjen en bok.
Gjest gliselise Skrevet 4. juli 2007 #15 Skrevet 4. juli 2007 Uff, enig. Samme med filmer også. Enkelte tar så lett på det, som at det ikke gjør noenting.. Men om det er bøker og filmer jeg liker, så blir jeg skikkelig irritert når jeg ikke får dem tilbake. Jeg husker en gang så lånte jeg bort hobbiten på engelsk, og da jeg fikk den tilbake var det helt ødelagt med igjenklistrete sider og noen siden var også revet opp.. Den hadde ligget ute en natt Sånt irriterer meg!!!! Synes ikke folk at slikt er flaut?!? Jeg hadde kjøpt ny bok! Personen ødela boken din, og du har jo brukt penger på boken, er jo som å stjele penger av deg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå