Gå til innhold

Tomatplante

Nekinna

Anbefalte innlegg

Sønnen min kom hjem med en tomatplante i en melkekartong fra skolen. Denne vokser nesten mens man ser på, har allerede doblet størrelsen etter en uke. Noen som vet hva jeg bør gjøre med den mtp å plante om e.l? Jeg har ikke drivhus, men håper den har en sjanse fordi om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde flere tomatplanter da jeg var yngre. Og jeg ville nok ha plantet den om, for tror en melkekartong blir for liten. Og jeg husker at jeg hadde planten rett og slett stående i stuevinduet vårt, så den fikk mye sol. Og de levde en stund de, og ga oss masse gode tomater :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett den i en stor potte, lunt og solrikt. Pass på gjødsle når du vanner.

Det er også lurt å knipe av de små skuddene som kommer mellom grenene og stammen, disse stjeler nemlig kraft fra planten.

Lykke til, ikke mye er så godt som egendyrkede, solvarme tomater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med det som er skrevet over, anbefaler i tillegg at den blir budet opp til en kraftig pinne like godt med en gang, når de blir store nok har de en lei tendens til å velte på grunn av vekta.

Lykke til - jeg har en tomatplante ute i bedet mitt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hvis tomatene ikke rekker å bli modne før høsten, kan du ta inn grønne kart og legge dem på et fat sammen med epler. Da modner de og blir røde.

Tenker sønnen din er stolt av den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tomatplanter er spennende. Datteren min har to cocktailtomatplanter, en med røde og en med gule tomater. De står sammen i ei stor krukke ute i solveggen. Vi venter i spenning på at tomatene skal komme :tommel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår har ihvertfall mange blomster, regner med atihvertfall noen av dem blir til tomater...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gammel gjest

bare pass på å vanne godt! Tåler ikke så godt å tørke ut, og det kan skje fort i et solrikt vindu!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjester
bare pass på å vanne godt! Tåler ikke så godt å tørke ut, og det kan skje fort i et solrikt vindu!

Lykke til!

Heisann

nen som vet sånn noenlunde når de blir modne? Har 3 planter og mange grønne tomater på hver....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...