Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bare lurer litt her ettersom jeg selv begynner og bli lei og lurer på om alle har det slik eller om bare sambo er super sær..

Greit, sambo eier leiligheten, men jeg har nå bodd her i snart 8 måneder..

Vi har nå ikke helt lik smak i musikk og hva som går på tv, men jeg syntes de er så utrolig idot av han når han bestemmer over musikken og tv. Jeg er verken glad i røyksopp eller prodigy, men jeg lar han høre på det fordi han vil, men hvis jeg våger og sette på within temptation på pc'en min lavt volum så får jeg kjempekjeft og han klager over drittmusikken min (ja, han sier faktisk drittmusikken min) og at jeg må skru den av. Er det noe jeg vil se på tv kan jeg også bare glemme det om det f.eks er fotball eller noe annet han vil se på.

Er bare så utrolig dritlei dette og arg, kommer til og kjefte huden full på han snart.

Men seriøst, er dette normalt eller er bare samboern min dritsær og kjedelig.. Må si jeg er ganske lei hans alminelige musikk hele dagens, mens mine 10 minutter med within temptation blir bannlyst..

Nå gikk det faktisk så langt at jeg sendte han på kino med en kamerat for og få være meg selv litt..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ting som mat og middag bestemmer vi sammen - evt. kjøper vi noe hvis vi plutselig får lyst på det og lager det til oss selv i tillegg. Musikk så hører vi begge på hva vi vil når vi vil (han hører på musikk på PC, jeg på min laptop). Hører vi samtidig - eller ikke ønsker å høre på det den andre hører på - så plugger vi oss på øretelefoner.

TV ser jeg aldri på, så han ser på det han vil. Vil jeg se en film, så ser jeg den når jeg vil. Det hele går seg til av seg selv.

Det er respektløst av ham å kalle det "drittmusikk" og å hisse seg opp - men jeg tror ikke det vil hjelpe om du "kjefte ham huden full". Hvis du tenker deg litt om - vil du bli motivert til å respektere noen om de kjefter på deg? :)

Gjest Frk Åberg
Skrevet (endret)

Du sier at han eier leiligheten, men jeg syns likevel du har rett til å være med å bestemme over deres hverdag. Det hadde hvertfall vært et kriterium for å bo sammen med en person, samme hvem som eide leiligheten.

Hos oss bestemmer ingen mer enn den andre, verken hva angår innredning, hva vi skal ha til middag eller hvilken musikk vi skal høre på. Jeg tar det som en selvfølge at vi tar hensyn til hverandre og at vi bestemmer ganske likt.

Målet mitt er ikke at vi alltid skal være enige om musikken, men at vi lar den andre spille musikken sin omtrent like mye, uten at vi har nøyaktig oversikt. Det går ganske av seg selv.

Endret av Frk Åberg
Skrevet
Det er respektløst av ham å kalle det "drittmusikk" og å hisse seg opp - men jeg tror ikke det vil hjelpe om du "kjefte ham huden full". Hvis du tenker deg litt om - vil du bli motivert til å respektere noen om de kjefter på deg? :)

Kjefte ham huden full skal jeg nok ikke gjøre, men frister meg innimellom når jeg ikke før gjøre noe av det jeg vil høre på /se på/ spise fordi han syntes det er teit eller han liker det ikke.. Grusomt irriterende i lengden..

Tror jeg må gjøre han mer tøffel hehe, må si jeg kan bli ganske lei etter røyksopp på repeat en hel dag..

Gjest StockDama
Skrevet

Hehe, når det gjelder musikk er kjæresten min ganske lik på området...var nesten umulig for meg i begynnelsen å høre på det jeg ville, og hvis jeg skulle høre musikk måtte jeg alltid bruke headset mens han aldri trengte det.

En dag så sa jeg bare nei, og skulle det plage han kunne HAN få ta på seg headsettet eller bare gå på rommet. Var litt irritasjon fra begge sider de første dagene, men det gikk seg til.

Gjest Gjest
Skrevet

Alt :tommel: ..det er nok fordi jeg bor alene og er singel..

..skulle ønske jeg kunne krangle med en kjærest om hvem sin tur det er til å ta oppvasken :tristbla:

Gjest Mysticgirl
Skrevet

Vi bestemmer sammen hva vi skal ha til middag og han får se det han vil på tv, for jeg ser nesten aldri, men er det noe jeg vil se, så føyer han seg etter det. Alt etter behov.

Og det er jeg som eier huset, men han er her jo uansett hele tiden, så han får også bestemme

Gjest Jytte
Skrevet

Jeg bestemmer det jeg ønsker å bestemme.

Mat blir vi enige om - ellers lager vi litt forskjellig. Musikk hører vi omtrent aldri på hjemme ... han har en helt annen musikk-smak enn meg så vi hører veldig sjeldent på musikk sammen. Når vi kjører bil sammen så hører vi helst på radioen ... der er det musikk for enhver smak ;)

Hvordan vi skal ha det hjemme bestemmer vi begge .. selvom huset er mitt, så bor han her også - så jeg kunne aldri tenkt meg å gjøre noen større endringer uten at begge liker det.

TV er ikke noe problem. Vi har et stort hus hvor det er 4 værelser med TV i ... Så når han og guttene våre ser fotballkamp og jeg ikke gidder se på, så setter jeg meg ut på terassen eller tar PC`en med meg på kjøkkenet ... Finner alltid en løsning :)

Skrevet

Vi bestemmer middagen sammen.. Når det gjelder TV, har det etter hvert blitt til at vi ser på de samme programmene, blir vel sånn når man har bodd sammen en stund. Det eneste er at han er flyger og ser på _alt_ som har med fly å gjøre, noe som er dritkjedelig. Da får jeg han til å ta det opp, slik at han kan se på det når jeg driver med noe annet. Når det gjelder musikk; vi har lagt inn alt på mediacenteret og satt på shuffle, så da blir det begges musikk om hverandre. Holder jeg ut med hans musikk, må han holde ut med min.

Skrevet
. Når det gjelder musikk; vi har lagt inn alt på mediacenteret og satt på shuffle, så da blir det begges musikk om hverandre. Holder jeg ut med hans musikk, må han holde ut med min.

Haha, det der foreso jeg faktisk siden jeg nettopp skaffet meg harddisk på 500GB, men nei da.. Han kunne jo ikke legge inn musikken sin der. Grunnen fikk jeg ikke, tror det har noe med at han tror å legge in cd på pc er ulovelig..

Skrevet
Haha, det der foreso jeg faktisk siden jeg nettopp skaffet meg harddisk på 500GB, men nei da.. Han kunne jo ikke legge inn musikken sin der. Grunnen fikk jeg ikke, tror det har noe med at han tror å legge in cd på pc er ulovelig..

Det er ikke ulovlig, og det er også rettferdig :) Synes han er sær som ikke gidder.. Jeg hører til og med på typisk spesiell musikk som Bjørk og sånn, og han holder faktisk ut med det enda han bare liker rock.. ;)

Skrevet

Björk er faktisk noe i begge liker utrolig nok, men man kan faktisk bli lei Björk etter en hel dag og hehe..

Heldigvi skal sambo bort i en uke nå så da blir det en uke med meg og mine musikk og min mat :D

Gjest Gjest
Skrevet

Hos oss klarer vi stort sett å finne musikk begge liker - samboern min har mer peiling og interesse for det enn meg, men vi har ganske overlappende smak, så om vi skal høre på musikk sammen finner vi noe innenfor det overlappende feltet. Ellers har vi så stor plass at vi også kan sitte hver for oss og høre på "vårt". Vi ville kanskje slitt litt i en liten leilighet, men antar vi hadde løst det med at den som vil høre musikk bruker headset. Tror ingen av oss hadde orket musikk som sto på hele dagen...

Tv krangler vi ikke om, men det er nok fordi vi sjelden ser på, og ikke følger med på noe spesielt. Vi ser endel film, men om den ene ser noe på tv da er det jo bare å vente med å sette på filmen.

Maten bestemmer stort sett jeg, fordi jeg er mest interessert i å lage og eksperimentere. Men om han ikke har lyst på det jeg bestemmer, blir vi enten enige om noe annet, eller lager hver for oss. Det fungerer bra.

Det jeg stort sett kan irritere meg over litt med samboern min er at han har mye besøk av venner, gjerne nokså uplanlagt og noen ganger uten å si fra til meg at noen kommer. Det er hyggelige folk, og jeg er jo glad samboern min er sosial, men jeg har nok hintet en del om at det hadde vært fint om HAN dro på besøk av og til også, i tillegg til at jeg gjerne vil vite at folk kommer, i hvert fall når de blir hele kvelden...

--

Jeg vil anbefale deg å ta en skikkelig prat med samboern din, ikke kjeft, men si fra at du synes det er urettferdig slik det er nå, og at du jo må få lov til å føle deg hjemme selv om det er han som eier leiligheten.

Gjest Gjest
Skrevet

Han eier mesteparten av leiligheten, men jeg er deleier.

Jeg lager stort sett middag, så jeg bestemmer stort sett hva som er middag. Hender at jeg spør om jeg ikke kommer på noe, men jevnt over spiser han det han får. Han er enkel slik heldigvis

Musikk er det litt hips om haps. Jeg er ganske altetende, og han er mer musikkjenner. Vil si at ca 70 % av det vi hører på er likt, og så har begge 30 % som den andre ikke tåler. De 30 % ene mine har jeg mer eller mindre lagt på is (eller skrur på svisj når han er borte ;)), og han hører på sine 30 % når han er på jobb eller på tur. Men når jeg sier ikke tåler her så er det nettopp det fra min side. Han liker en del musikk som går så høyt i toneleiet eller som har en form for rytme at jeg faktisk blir dårlig av det i flere timer etterpå.

Tv går også greit. Har kun 2 og en halv kanal, så det er begrenset hvor mye krangel det blir der. DVD styrer han med, men stort sett så er det enten helt greit eller jeg liker det.

Men utrykk som drittmusikk og lignende bør han uansett holde seg for god til.

Skrevet

Det här är ju egentligen vanliga ”bagateller” som man kan irritera sig över/krangle om i ett förhållande. MEN, skillnaden här verkar vara att han överhuvudtaget inte ger nåt utrymme till dig. Att flytta in i bostaden som den andra parten äger byr ofta på problemer. Antingen för att den som flyttar in känner at man inte har tillhörighet eller så för att den som äger bostaden känner att den är h*ns. Har han varit singel länge? Då kan man fort lägga till sig lite sära vanor utan att man tänker på det.

Hursomhelst, helt hypotetiskt, men om du flyttade in hos mig och jag var kär i dig så hade jag ju velat att du skulle ha det så bra som möjligt. Jag tror det här handlar lite om att ge varandra utrymme och plats. Ni har blivit eniga om att ni ska bo i hans lägenhet, gå inte i fällan att vika undan just för att ni är i hans lägenhet.

Greit nok at ni har olik smak, men att du inte ens kan höra på den musikk du vill (dessuten på svak volum) synes jag blir helt fel. Ni bor i hop, vem som äger lägenheten är en ekonomisk sak, inte en emotionell sak.

Gjest vimselot
Skrevet

P.t er jeg singel, men har oppdaget at enkelte menn bare må få sett fotballkamp og blir ikke sur pga. det. De er litt søte når de blir så gira og enkelte kamper er til og med litt spennende slik at jeg også kan overleve å titte...

Tv betyr ikke så mye for meg, og kan se på nyheter eller debattprogrammer på f.eks. pcen.

Musikk kan være plagsomt om man ikke har samme smak eller ikke vil høre på musikk samtidig. Har hatt samme musikksmak som eksene mine, så har aldri vært noe problem og har aldri opplevd at noen har satt anlegget på full guffe når f.eks den ene har hodepine f.eks. pga. bakrus.

Har heller aldri vært krangel om mat, og jeg er ikke typen til å stå stand by på kjøkkenet. Da er det praktisk med en mann som både kan og vil lage mat. Kan lage litt jeg også, men nå har jeg vært så lenge singel at jeg ikke er sikker...

Liker å lyge litt, og si at jeg ikke kan lage mat, for har jo oppdaget at menn er flinke.

;)

Gjest Veronica Mars
Skrevet (endret)

--

Endret av Gjesten
Skrevet

Får inte till å bara citera en enkelt setning jag....men Vimselot,ja menn er flinke til å lage mat bare dem får ansvaret!

Skrevet

Dersom han ikke hadde godtatt at jeg hørte på min musikk, hadde jeg forlangt at han skulle ta på seg headset når han satte på sin.

Stort sett gjør vi det slik at vi lager spillelister på pcn med variert musikk slik at den inneholder noe begge liker, ellers er det ingen som protesterer om den andre setter på en av "sine" cder feks. Men er jeg sliten og ikke orker å høre på trance tar han hensyn til det og skrur ned eller av, eller bruker headset, ikke noe problem.

I forhold til film lar jeg som regel han bestemme, med mindre det er noe jeg sier jeg vil se - da lar han meg bestemme :) Hva angår tv interesserer han seg ikke for fotball, men hadde han gjort det hadde jeg ikke sett noen grunn til at han automatisk hadde mer rett til å se fotball enn jeg hadde til å se feks en serie jeg fulgte med på. Da ville løsningen for oss enten være at den ene benyttet tvn på soverommet og den andre i stua, at man hadde tatt opp det ene programmet og satt på det andre, eller feks sett annenhver gang.

Selv om han eier leiligheten kan jeg ikke skjønne at det skal gi han rett til å avgjøre alt i deres hverdag når dere tross alt bor sammen.

Skrevet
Liker å lyge litt, og si at jeg ikke kan lage mat, for har jo oppdaget at menn er flinke.

;)

Den prøvde jeg meg på, må si jeg ble lei brødmat og kyllingfilet m/ris etter to ukers tid..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...