Gå til innhold

Melde helsesøster til politiet?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Dersom helsesøster antyder mishandling i journalen rettet mot en forelder når forelderen vet med sikkerhet at dette ikke er tilfelle,kan man da melde helsesøster til politiet selv om journalføringen skjedde for flere år siden?

Valgte å ikke gjøre noe med saken den gang for jeg regnet med at den ikke ville føre frem ,men angrer i dag på at jeg ikke gjorde det.

Vedkommende helsesøster meldte ikke saken til bv men jeg blir allikevel opprørt når jeg tenker på journalnotatet.Vedkommende helsesøster utelot også viktige opplysninger i journalen som kunne motbevise påstanden.

Saken er flere år gammel.

Jeg ønsker å være så anonym som mulig og kan derfor ikke gi flere opplysninger her inne.

Ønsker råd i saken og ikke kommentarer av typen om "helsesøsters plikt og rett ved mistanke" og lignende.Vil igjen få bemerke at relevante opplysninger for saken ble utelatt i notatet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, du kan ikke melde helsesøster til politiet for det hun har skrevet i journalen.

Det du kan gjøre er å be om at det legges til et tilleggsnotat i journalen der de relevante opplysningene skrives inn. I noen særlige meget spesielle tilfeller kan man be om at ting strykes fra journalen. Men hovedregelen er at man ikke kan slette ting i en journal.

Gjest Gjest
Skrevet

Det er vel en grunn til at det nevnes i en journal?

En finner vel ikke på skrøner om slikt, jeg mener, det kom vel ikke fra oven?

Gjest Gjest
Skrevet

I dette tilfellet gjorde helsesøster det ,og flere motbydelige kommentarer ifra deg vil jeg unnlate å kommentere.De vil bli rapportert til moderatorene istedtet for.

Hvorfor kommer du med grove påstander når du ikke kjenner saken?

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Slike ting er gjerne veldig vanskelige å bevise, og en sak kan ses på flere måter. Hun kan ha skrevet noe hun tenker kan tyde på mishandling. Det trenger ikke å bety at hun sitter med harde fakta. Det kan like gjerne være hennes fortolkning av noe som har skjedd, noe noen har sagt osv. Et journalnotat er ingen sannhet.

I dette tilfellet gjorde helsesøster det ,og flere motbydelige kommentarer ifra deg vil jeg unnlate å kommentere.De vil bli rapportert til moderatorene istedtet for.

Jeg syns egentlig ikke at gjesten kom med grove påstander. Når du legger ut en slik tråd, syns jeg nesten du må forvente såpass. Selv om jeg jo skjønner at dette er sårt for deg, så er det uansett ingen av oss som kan vite noe som helst om hva som har skjedd. Derfor skjønner jeg ikke helt at du kan ta gjestens kommentar så veldig innover deg. Det er uansett åpenbart at gjesten ikke vet hva h*n snakker om.

Gjest Gjest
Skrevet

Kjære deg, dette var ikke ment som motbydelige kommentarer.

Jeg stilte deg to spørsmål. Jeg har ikke kommet med noen påstander.

Jeg ønsker deg lykke til i saken!

Gjest baby-E
Skrevet

Nei, du kan ikke anmelde helsesøster for det.

Om jeg på jobben har en mistanke om at noen foreldre kan være uegnet, eller at de trenger tilretteleggeing eller hjelp, kan jeg skrive det i journalen, selv om det bare er min følelse. Men det kan fort skje at jeg tror feil, og at bekymringene mine var ubegrunnet...

litt kronglete skrevet..

Gjest Pia 30.08.08
Skrevet

Enig i at du nesten må regne med å få kommentarer som ikke er akkurat det svaret du vil ha når du legger inn innlegg om en slik sak. At noen skriver at slike ting ikke kommer dalende fra oven betyr da ikke at h*n påstår at du mishandler barna dine. Hvis ungen ofte har rare blåmerker, brekte bein el.lign. så kommer det ikke dalende fra oven, da har faktisk helsesøster en grunn til å skrive det.

Og:

Så lenge hun ikke har skrevet regelrett at "denne dama slår ungen sin" så kan jeg ikke se hva du skal anmelde... At noen har mistanker kan du faktisk ikke anmelde.

Gjest Gjest_Trådstarter_*
Skrevet
Nei, du kan ikke anmelde helsesøster for det.

Om jeg på jobben har en mistanke om at noen foreldre kan være uegnet, eller at de trenger tilretteleggeing eller hjelp, kan jeg skrive det i journalen, selv om det bare er min følelse. Men det kan fort skje at jeg tror feil, og at bekymringene mine var ubegrunnet...

litt kronglete skrevet..

Svekker ikke det brukernes sikkerhet?

Jeg trodde at det var krav om objektivitet hos ansatte i helsevesenet og ikke journalnotater basert på bare en følelse av at noe er galt...?

Gjest Gjest_Thea_*
Skrevet

Dette var ikke grove påstander eller motbydelige kommentarer fra h*n. Det var nok et velmenende spørsmål og et viktig spørsmål.

Hvorfor skrev helsesøster dette når hun ikke hadde grunnlag for det?

Gjest baby-E
Skrevet

Jeg trodde at det var krav om objektivitet hos ansatte i helsevesenet og ikke journalnotater basert på bare en følelse av at noe er galt...?

Jeg kan skrive: Virker som om mor og far er lite interisserte, og tar lite initiativ til å være sammen med, og stelle jenta si.

Da skriver jeg om noe jeg ser med mine egene øyne, og hva jeg tolker rundt det jeg ser.

Om du forstår.

Jeg tar jo ikke ting rett ut fra luften. Om jeg tror at et barn blir mishandlet. Skal jeg ikke kunne skrive en bekymring da? Flør jeg ser en av foreldrene slå vedkommende?

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Jo, jeg syns man bør forvente objektivitet. Samtidig så er man mennesker, og kan oppfatte ting ulikt. Men hvis hun har skrevet at hun har mistanker om mishandling, så bør hun også skrive hva hun byger mistankene sine på. Det kan likevel være hun tar feil, men syns det er uproft dersom hun ikke har skrevet noe om hva hun har observert som er bakgrunnen for mistankene.

Men denne journalen skal uansett oppbevares konfidensielt, og kun et begrenset antall personer har tilgang til å lese den. Jeg skjønner selvfølgelig at det ikke føles greit at det står slike ting, men hvis det ikke var nok til bekymringsmelding, og du ikke kan anmelde hene, så må du vel bare la det gå? Eller da be dem skrive et tilleggsnotat, som noen nevner?

Syns ellers det er bra at man ikke kan risikere å bli anmeldt for å skrive slike ting. I så fall ville det vært veldig betenkelig i forhold til barns sikkerhet i saker hvor f.eks. helsesøsteren frykter mer for en anmeldelse enn hun ønsker å hjelpe et barn som ikke har det bra.

Gjest Gjest_Trådstarter_*
Skrevet
Jeg kan skrive: Virker som om mor og far er lite interisserte, og tar lite initiativ til å være sammen med, og stelle jenta si.

Da skriver jeg om noe jeg ser med mine egene øyne, og hva jeg tolker rundt det jeg ser.

Om du forstår.

Jeg tar jo ikke ting rett ut fra luften. Om jeg tror at et barn blir mishandlet. Skal jeg ikke kunne skrive en bekymring da? Flør jeg ser en av foreldrene slå vedkommende?

Nei du kan faktisk ikke det.Et unntak er hvis barnet uoppfordret forteller om mishandling selv dersom det er gammelt nok til å snakke.

Små barn som ikke kan snakke ordentelig ennå, men som allikevel kan gå,falle å slå seg ,klore seg hvis det klør og lignende bør ikke bli

objekter for mistanker om mishandling for det svekker sikkerheten til både barnet og foreldrene og er å oppfatte som et overgrep.

Jeg trekker meg ut av tråden da jeg ser at den ikke hadde noen hensikt.

Gjest Bellatrix
Skrevet
Nei du kan faktisk ikke det.Et unntak er hvis barnet uoppfordret forteller om mishandling selv dersom det er gammelt nok til å snakke.

Små barn som ikke kan snakke ordentelig ennå, men som allikevel kan gå,falle å slå seg ,klore seg hvis det klør og lignende bør ikke bli

objekter for mistanker om mishandling for det svekker sikkerheten til både barnet og foreldrene og er å oppfatte som et overgrep.

Hvordan mener du at helssøster/barnehagepersolane etc skal kunne fange opp de barna som blir mishandlet hvis det ikke skal noteres om man observerer ting som kan tyde på mishandling?

Gjest baby-E
Skrevet (endret)

'

Jeg jobber med syke nyfødte, så i mitt tilfelle kan de faktisk ikke si i fra.

Endret av baby-E
Gjest Frk Åberg
Skrevet

Jeg er enig i et barn må kunne falle og slå seg uten at foreldrene blir utsatt for mistanker. Jeg syns det burde ligge noe mer til grunn for mistankene enn en enkelt skade. Men det var vel nettopp derfor hun ikke gikk videre med saken heller.

Gjest Gjest
Skrevet

Når folk har andre perspektiv enn deg, når andre er uenige og ser ting fra en annen synsvinkel enn deg selv og når du mottar spørsmål, så backer du off og trekker deg?

Hva sier det om deg?

Skrevet

TS, hvordan vet du hva som står i journalen?

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Man har rett til innsyn, så hun har vel bare bedt om å få lese.

Gjest baby-E
Skrevet

Man kan få innsyn i ens egen journal.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...